Eftersom jag inte planerat för en FLK infälld i taket i sovrummet så sätter vi istället en ovanför taket i toaletten, som suger in luft från sovrummet via klädkammaren, kyler luften, och blåser in den i sovrummet via en kanal som går på vinden. Har inget med det vanliga ventilationssystemet att göra.
261 677 läst · 544 svar
262k läst
544 svar
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
-
-
-
17 nov 2022 09:11 #528
Borde inte övergången från 75 till 110 på avloppsluftaren ske nere i isoleringen för att hindra att det fryser igen? -
17 nov 2022 16:50 #529
Och skulle det visa sig bli ett problem med frysning är det lätt gjort att förlänga ner dimensionsändringen eller bara vira runt lite isolering. -
17 nov 2022 17:49 #530
I väntan på en roligare uppdatering tänkte jag visa excel-dokumentet där jag nördat ner mig i energin för vårt hem.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
De gröna fälten är fält jag fyller i manuellt. Läser av huvudmätaren via elbolagets hemsida, läser av elbilsladdaren via appen, läser av data om producerad energi från värmepumpen via Home Assistant, och det värsta av allt: måste gå ner till elcentralen i garaget för att läsa av värmepumpens förbrukning. Någon gång i framtiden när tid och lust finnes så skulle jag vilja automatisera detta bättre, men som det är nu tar det väl 2 minuter per månad att läsa av allt och fylla i dokumentet, plus att det är bra att gå i trappor sägs det...
De orangea fälten i sin tur är fält som beräknas utifrån det som fyllts i, och sen presenteras allt vackert i staplar. Några saker man kan reagera på:
- Vad i hela friden hände i januari 2021?
Jo, det var då vi hade fått taket på huset tätt och isolerat och endast hade stomme med utegips. Vi körde två stycken avfuktare dygnet runt i två veckor samtidigt som vi värmde huset med golvvärme från värmepumpen, för att torka ut stommen. Det var mellan -5 och -10 utomhus dessa veckor, så värmepumpen gick konstant på full effekt.
- Men vad hände i september 2022 då? Duschade ni ihjäl er?
Här blev jag själv väldigt förvånad när jag fyllde i värdena, och fick fundera en stund på vad som hade hänt. Inget avvikande i vårt beteende, inga läckor, och värmepumpen i sig hade ju inte dragit mera ström än vanligt.
Plötsligt slog det mig: växelventilen! Vi fick nämligen problem i september när värmen skulle starta upp efter sommaruppehållet att vi inte fick någon värme alls. Diagnosticerade det snabbt till att spindeln på växelventilen (som verkade vara i någon sorts plast/grafit) hade gått av och ventilen hade fastnat i varmvattenläge. Detta medförde att när värmepumpen producerade värme så körde den istället ut ljummet vatten i varmvattenberedaren... Min VVS:are tog kontakt med Nibe som skickade en ny ventil på garanti, men under den vecka det tog innan jag fick den bytt så fick jag ju hitta på något sätt för att få ut värme då det började bli kallt... Så jag borrade några små hål några mm ner i spindeln och lyckades hamra ner en flatmejsel och skapa ett spår. Lyfte sen in ventilläge från värmepumpen i Home Assistant så att jag kunde se om pumpen för stunden försökte producera värme eller varmvatten, och gick då ner och vred om ventilen med mejseln...
Min hypotes är alltså att detta är varför avläsningen har blivit så konstig. Värmepumpen har ju trott att den producerat värme när den i själva verket har kört ut det till VVBn, och den mäter väl bara flödet och temperaturen och räknar på så sätt ut energin.
En annan sak som jag funderat lite på är varför COP för värme faller så kraftigt under sommarmånaderna, och där har jag också en hypotes. I beräkningarna har jag räknat med en COP på 2,5 för varmvattenproduktion (i enlighet med Nibes tekniska specifikationer), och i och med att den knappt producerar någon värme dessa månader så går ju pumpen extremt lite (1 till 2 VV-körningar per dag) och således är elförbrukningen väldigt låg. Av den förbrukningen spekulerar jag i att en del energi säkerligen är "grundförbrukning" som pumpen drar oavsett och att vid så liten värmeproduktion så påverkar detta COP-beräkningen markant.- Laddar…
-
17 nov 2022 20:29 #531
Väldigt trevlig info. Jag gjorde något liknande i mitt förra radhus men när vi byggde nytt så kom jag inte igång med att föra in det i excel. Problemet är att jag inte var riktigt nöjd med mitt gamla upplägg och att jag numera även har solceller som gör det hela mer invecklat.
När det gäller byggel och uttorkning så gjorde vi av med 14000kWh mellan november -18 och februari -19 (vi byggde prefab och snickarna ville förmodligen inte frysa). Tur att elpriset var lägre då
Om du kan tänka dig att rensa ditt excel-dokumet från dina värden och dela med dig av en tom mall så skulle jag gärna ta del av den för att komma igång med min egen uppföljning igen, tack. -
17 nov 2022 21:45 #532
Lade upp mallen här så kan vem som helst hämta den:
https://drive.google.com/file/d/13ytU3IoQqjEwsw7id_I-L1Truavcibep/view?usp=sharing
Edit: Lade in mallen i en zip-fil istället, det verkar inte ha varit helt uppenbart hur man sparade ner dokumentet annars för att kunna redigera det själv.Redigerat 18 nov 2022 10:38- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 33 inlägg 18 jan 10:2318 jan 10:23 #533
Supersnyggt! Bra jobbat!
Och tack för att du delar ritningar och tekniska detaljer med oss- Laddar…
-
21 feb 21:36 #534
Hej och hå vad tiden går fort när man har roligt, eller när man håller på med något av det tråkigaste som finns: tätskikt...
Jag behövde verkligen samla mina krafter inför tätskiktet. Jag tyckte inte om det när jag gjorde det i lägenheten, och jag såg inte fram emot det i huset heller. Tvåkomponentslim är bland det värsta jag vet, och så är jag hela tiden nervös att det ska gå på skit, men när jag väl kom igång så gick det ganska bra ändå! Tog hit en bekant som är certifierad på LIP-tätskikt och gick igenom alla ställen och han kom med goda råd och påpekanden om hur jag skulle göra.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Men till nästa hus jag bygget ska jag bygga alla våtrum i ett och med så få hörn som möjligt, jösses vad det har varit pilligt!
Sen blev det också en omdragning av ventilationen för omklädning/dusch. Egentligen en återgång till ursprunglig planering men...
Från början hade jag ritat ventilationen så att kanalen kom ner genom bjälklaget till loftet ovanför omklädning och sen gick i en inklädnad fram till duschen, men i något skede tyckte jag att det skulle vara fult med en sådan inklädnad och bestämde mig för att bara ta frånluften i omklädning istället. Min farhåga var att det skulle kunna bli fuktigt och stillastående vid duscharna då luften kommer från under bastudörren och rakt förbi duscharna, så jag hade förberett ett hål i väggen där kanalen skulle gått där jag bara tänkte sätta ett överluftsdon istället.
Sen var jag hos en kompis vid nyår och badade bastu, och då märkte jag hur otroligt fuktigt det blev i duschrummet när man badat bastu och duschat. Inget konstigt med det, men i vårt fall skulle det innebära att all den fuktiga luften gick förbi omklädningen där man hänger sina kläder och ska stå och byta om, och det kändes mindre bra.
Så, då blev det av praktiska skäl att gå tillbaka till ursprunglig lösning, och jag monterade en kanal till duscharna, och den ska senare kläs in.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Planen är även att ta mera frånluft i duscharna än det kommer tilluft från bastun, vilket medför att det kommer överluft under dörren från allrummet genom omklädning så att kläder och personer förhoppningsvis får ett drägligt klimat där!
I allt tätskiktande kände jag också en kväll att jag behövde en paus från tvåkomponentslim, så då provade jag bygga ihop en första test-fönstersmyg till köksfönstret:
Passade som handen i handsken! Men mycket pill med att få hål för spottar och eluttag på rätt plats. Vem är det egentligen som bestämt sig för alla krångliga lösningar på detta bygge!?
Vad mer då? Jo! Kökskåpan är nu på plats och inkopplad och funkar som tusan!
Som jag nämnt tidigare är det endast en kåpa och uppe på vinden sitter en 160 mm EC-fläkt. Mitt mål var att få en så tyst fläkt som möjligt, men jag är inte HELT nöjd med resultatet. Visserligen är fläkten tystare på full fart än vår köksfläkt i lägenheten är på lägsta fart, men ljudlös är den ju inte.Hade jag gjort om det hade jag satt en 200-kanal och fläkt istället för 160, då hade man fått ner tryckfallet ordentligt och troligen även ljudnivån en del.
Å andra sidan borde vi nu ligga på runt 200 l/s vid full fart på fläkten, vilket nästan är orimligt mycket för en köksfläkt och troligen inget man behöver använda särskilt ofta, dock ska det bli väldigt kul att prova steka bacon sen! Vid full fart på fläkten krävs för övrigt drygt 10 kg dragkraft på handtaget till ytterdörren för att få upp den, så huset verkar defintivt vara rätt så tätt.
Och på tal om köksfläkten så kommer vi till något jag alltid irriterar mig på när det blåser: kallrasskydd. Dessa eländiga plastflärpar som ligger och slamrar när det blåser och läcker värme året runt - usch!
Så när jag beställde kåpan så beställde jag även ett extra lyxigt slammerfritt kallrasskydd, och det var verkligen lyxigt!
Tre nivåer med spjällblad där varje blad dessutom är magnetiskt stängt när det ligger i stängt läge. Det går att vända spjället upp och ner och det håller ändå stängt!
Några irriterande saker dock: spjället är 150mm i diameter och kanalen är ju 160. Förr i tiden har jag för mig att spirokanaler var 150 istället för 160, är det bara en kvarleva? Anslutningsslangarna som säljs är ju också 160...
Sen var spjället så pass tungt att öppna att det på lägsta fart på fläkten inte ens öppnades! Dessutom ströp spjället ganska mycket vilket både skapade oljud och även minskade flödet.
Nej, så kan man ju inte ha det. Så då beställde jag ett riktigt mekaniskt vridbladsspjäll och ett snabböppnande Bellimo-ställdon. Så nu jäklar! Styrsignal till ställdonet kommer från kåpan, så när fläkten startar så öppnar ställdonet och det är fullt ös genom kanalen. Sen när fläkten stängs så stänger spjället och det läcker ingen värme ut den vägen och det är precis knäpptyst, oavsett hur mycket det blåser!
Med allt det färdigt och alla tätskikt klara börjar vi nu komma ikapp till nutid, och ännu ett moment jag från början sade att jag aldrig skulle göra: kakel och klinkers.
Detta har jag aldrig gjort förut, och det har stressat mig och gjort mig nervös vid blotta tanken på att börja. Men efter timmar av research kände jag mig redo och började med golvet i hallen. Det kändes som ett bra ställe att börja då det inte finns något tätskikt och skulle det bli skitdåligt så går det att ta bort plattorna och göra om det.
Första 1,5 kvm (mitt på golvet) tog 3h att göra, och efter den kvällen tänkte jag ge upp och ringa någon annan. Nästa 1,5 kvm var lite längs ena väggen och ena hörnet och tog 4h och nu hade jag telefonen i handen. Men till sista 2 kvm (lite längs väggar och i hörn) hade något klickat och nu gick det på drygt 2h, vilket är dubbelt så fort som i början, och nu börjar det ändå kännas någorlunda bekvämt! Bara 100 kvm klinkers och kakel kvar då...
Och sist och slutligen: en härlig nattbild jag tog på huset häromkvällen:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
21 feb 21:51 #535
Bra jobbat!
på tal om slammer… samma problem hos mig,
Var beställer man liknande? -
Medlem · Gävleborg · 8 020 inlägg 21 feb 21:5221 feb 21:52 #536
Ni jobbar på bra!
Haha Och intressant lösning med spjället till köksfläkten! Kul att se väl genomtänkta lösningar!
//Patrik- Laddar…
-
-
22 feb 11:54 #538
- Laddar…
-
22 feb 12:06 #539
https://ventilationsexpressen.se/koksflaktar/tillbehor/thermex-slammerfritt-spjall
Jag säljer gärna mitt om någon är intresserad.- Laddar…
-