Byggahus.se

Egenbyggt enplanshus och rejält garage

1. Heij83
    Lösvirkesbyggare · Västra Götaland · 578 inlägg

Heij83

Lösvirkesbyggare
    Jag är förälskad i denna variant, har den hängande i bältet hela tiden.

2. T
    Självbyggare · Åland · 103 inlägg

Taren43

Självbyggare
    V8l
    Vilken butik har den? Känner att jag villhöver en sån

3. S
    Självbyggare · Åland · 331 inlägg

skydiver

Självbyggare
    Holmbergs hade, stod på disken som sådär lagom merförsäljning. :)

4. N
    Tillbyggare · Blekinge · 1 535 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
  5. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 131 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
  6. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 693 inlägg

Appendix

Husägare
    Kanske är elakt men när jag ser saker i Sverige som är för dyra så vet jag att det finns på amazon för halva priset. bara man vet vad man ska söka på
    Och om man kan låta bli köpa alla andra "bra att ha" saker....

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 925 inlägg

useless

Lök.
    Det är ju några magneter också.

8. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 131 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Okej då, då blev det ju lite bättre men ”bara” lite...;)

9. S

skydiver

Självbyggare
    Arbetet på bygget har fortsättningsvis framskridit i maklig takt. Denna vecka har jag återigen spenderat en del tid hos kompisen och försökt få klar hans värmeanläggning (en kväll till så är vi nog klara), och så har det varit talkoarbete på en discgolfbana, lite idrott med jobbet, och plötsligt har man inte så mycket tid kvar på veckan.

Kompisens anläggning:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210213_172435.jpg

Talko idag (jag i orange, tack M för bilden som jag oförskämt nu stulit av dig, jag hörde ryktas att du följer tråden):

FB_IMG_1613338099113.jpg

Det har även varit riktigt kallt här på ön på sistone. I veckan hade vi -21 som kallast, och att då titta till värmepumpen och konstatera att den håller 21 grader i lägenheten, 19 i garaget och 17 på bygget (utan fönster och installationsskikt) utan problem kändes riktigt bra!

Konstaterade dock att vår byggdörr var lite otät...

IMG_20210210_092829.jpg

Snön och kylan gav mig också chans på en väldigt fin bild på Eiv... jag menar på granen!

IMG_20210208_215249.jpg

Nåväl, installationsskiktet är nu klart i kanske 70% av huset:

IMG_20210208_192500.jpg

Jag har hela tiden velat ha uttag i fönstretsmygarna, och nu med korsläkten på plats var jag tvungen att testa om min tanke skulle funka så jag provade på ett fönster och frågade min elektriker vad han trodde, och han tyckte det skulle funka kanon:

IMG_20210210_163911.jpg
    IMG_20210210_163923.jpg

En lite tråkig sak jag upptäckte när jag höll på med korsläkten var att ytterväggen i badrummet/sovrummet lutade lite utåt i överkant, ca en cm på hela väggens längd. Jag känner att det i sovrummet inte är hela världen, men i badrummet tänker jag att det skulle synas väldigt tydligt på kaklet. Märkte även att väggen fått sig en liten "knäck" nere i syllen mitt på badrumsväggen, så den var cirka 5mm konvex in i rummet. Det är troligen en skarv i syllen precis där som inte blev helt hundra.
    Det skulle heller inte göra så mycket i vilket annat rum som helst, men just i badrummet är det lite tråkigt då det också skulle synas ganska väl på klinkern... Så några av kvällarna i veckan har jag spenderat med att shimsa och rikta upp väggen så att det blir rak åt alla håll, och ikväll blev det klart.

IMG_20210214_184355.jpg

Orsaken till att jag har stående installationsskikt i badrummet är för att slippa kortla i stående skivskarvar, och det blev ju också väldigt lämpligt när jag skulle rikta väggen.

Förhoppningsvis får jag klart kompisens värmeanläggning imorgon och kan därefter lägga lite mera krut på huset igen!

10. JanneJanne123
    Husägare · Stockholm · 1 199 inlägg

JanneJanne123

Husägare
    Och om fler än mig inte är är så väl bevandrade i den östra varianten av det svenska språket så betyder talko frivilligt kollektivt arbete.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Talko

11. S

skydiver

Självbyggare
  12. Heij83
    Lösvirkesbyggare · Västra Götaland · 578 inlägg

Heij83

Lösvirkesbyggare
    Det är så kul att se tunen växa fram, men oj vad litet det känns när man börjar få upp väggar :crysmile: Inte alls lika stort som man vant sig vid.

13. M
    Medlem · Halland · 37 inlägg

matte_1986

Medlem
    Kul! Innerväggarna håller jag med om att det skapar känsla av att huset krymper i storlek! :D
    Du får kraftsamla för när du ska sätta gips, det blir ju en satans massa i ett helt hus! :crysmile:

Se nu till att tänka på extra reservör för från elcentralen, maxa antalet rör upp till t.ex. vinden, Så har du iallfall lite möjligheter för framtiden om något saknas. :cool: (glöm inte täta änden bara!)

• Laddar…
  14. S

skydiver

Självbyggare
    Efter några dagar av innerväggar kände jag mig idag återigen motiverad att köra korsläkt, så nu är all korsläkt äntligen färdig. Att göra klart loftet blev det sista:

IMG_20210224_175508.jpg

Sen fortsatte jag med innerväggar igen och började med väggen mellan de två mindre sovrummen, och återigen fick jag svära en del över att jag ritat 45°-vinklade väggar även inomhus... Det var riktigt pilligt att klura ut hur jag skulle börja plocka ihop allting och hur jag ska regla upp väggarna. Extra knepigt då det ska vara dörrar samt strömbrytare på samma vägg som dessutom är lite i kortaste laget. Var tvungen att skissa upp på golvet hur det skulle bli med osb och gips samt få plats med foder runt dörrarna, och jag hoppas att jag lyckades pula ihop det så att allt får plats... :thinking:

IMG_20210224_193003.jpg
    IMG_20210224_192947.jpg

15. F
    Medlem · kronoberg · 1 519 inlägg

-=fullmoon=-

Medlem
    En liten "dum" fråga.

Varför sätter ni inte en liten bit plyfa / Osb där innevägg går mot yttervägg ? Även där två innerväggar möts i vinkel så bör man lämna utrymme så man kan skjuta in en skiva. Tänker man lite på vilken sida man ska enkla först så blir det riktigt stabilt och man behöver inte sätta extra reglar.
    Man får det stabilt och man får något att skruva i när man sätter skivorna och gipsen sedan.

För när man har en innevägg som blir i vinkel som ett L tex Så är det ju ena väggens insida som man ska enkla först och skjuta ut skivan förbi hörnet. Man slipper somsagt extra reglar och man stadgar ihop väggarna ordentligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.