Egen skiss på ett hus-synpunkter

7k läst  9 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag har skissat ihop ett hus som vi gärna vill bygga. Huset ska vara superisolerat och därför har det 60 cm tjocka väggar och ett litet speciellt tak. Detta för placering av solfångare...

Vi skulle gärna vilja ha lite synpunkter på planlösning och exteriör.

Mvh Andreas

2. L
    Medlem Nivå 4
    Jag tror att du skulle ha stor nytta av att ta med dina ritningar till en arkitekt som kan förfina och ge värdefulla tips och synpunkter på ditt hus.

3. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Det var ett lite speciellt hus, ja.
    Jag tycker att fönsterplaceringen på gavlarna ser lite rörig ut.
    Dessutom tror jag att huset blir kokhett på sommaren med så många fönster i rakt söderläge på alla våningar. Förstår att ni vill ta vara på energin, men tror ändå att det blir väldigt varmt.

Varför är solpanelerna vända lodrät? Blir de inte skuggare av den delen av taket som är ovanför?

Planlösningen tycker jag i stort känns OK, lite synd med den korridorliknande saken i souterrängplanet, den skulle jag försöka arbeta bort på något vis.

4. F
    Medlem Nivå 1
    Tack för värdefulla kommentarer...

Givetvis ska vi gå till en arkitekt för att få rådgivning, men det är bara en person. Vi söker mångfald i synpunkter...

Vad gäller solfångarplacering så är det för att få så stor täckningsgrad på solfångarna. I princip så är de överdimensionerade, men står så för att ta tillvara på vintgerns ringa sol.

Balkongerna är till för att skugga bort den höga sommarsolen i söder. Dom fungerar således oxå som solskydd för solhöjder över 45 grader...

Hmm. Korrdidoren. Ja, vad ska man gör med denna? En korridor som öppnar sig mot ljuset tycker väl jag i o f sig känns vacker, men visst tar den plats. Det är svårt att jobba bort den om man inte vill ha dörrar på väg upp ifrån källardörren. Trappan måste sitta i norr om vi vill ha möjlighet att gå ut via vilplanet på U-trappan. I o f sig kan ju trappan ned till källaren vara någon annanstans. Rummet bredvid "korridoren" är tänkt som leksal eller annan idrottsutövning med närhet till SPA och det var svårt att få till något större... Pinebar hur skulle du jobba bort den med detta i beaktande?

Fick en ide på annan planlösning och design vad gäller övervåning. Den påverkar också S-fasaden. Om man öppnar våningsplanen emellan matbord och övervåningshall, längst i söder. Kan man ha grymt höga fönster. Blir dock lite svårare med planlösningen för rummen... Skickar med detta för synpunkter...

5. H
    Medlem Nivå 1
    Hej!

I souterängplanet skulle jag nog personligen vilja sätta en vägg så att toan förbinds med resten av badrummet. Blir ju lite konstigt att springa "ut" från bastu/dusch avdelningen för att gå på toa. Behåll dörren till toan (det är ju ett måste) men den andra dörren till den "högra" avdelningen kanske man vill ta bort för att slippa få ett litet rum som bara består av tre dörrar.

6. TorOdd
    Medlem Nivå 6
    oj, vilket hus! Hur stort blir det? Såg du filmen om passivhuset i Lidköping, Villa Malmborg? Där har de 50 cm tjocka väggar och hade sneddat fönsternischerna så att de inte ser så djupa ut. Om du förstår hur jag menar... De har en hemsida, men jag vet inte om det syns där http://www.tellus.tv/passivhus/

7. G
    Medlem Nivå 8
    intressant hus, vad säger man på stadsbyggnadskontoret. På 1920 talet var man inte rädd för trappor är det en trend som kommer tillbaka

8. U
    Medlem Nivå 4
    Hejsan!

Bara en liten fråga som eg. inte hör till din ursprungsfråga, är ni många i familjen? Jag hittar nämligen 5 sovrum på plan2, 1 sovrum på plan 1 samt ett sovrum i soutterängplan. Så totalt 7 (!) sovrum...behöver ni alla dessa?

9. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!

ulricac: Det finns ju en trend nuförtiden att skilja sig så ofta som möjligt och skaffa några barn här och där. Så i samhället idag finns en del familjer som är mellan 0 barn ena helgen och 6 barn andra helgen.... ;)
    Jag har 5 syskon så det är ju inte otroligt att det blir fler barn...

grävaren: nja. Folk är ju grymt rädda för trappor. Det sägs att för varje trapp du tar förlänger du livet 4 sekunder. Så dom som vill leva länge har hus med trappor i;) Nja, men det är ju en fråga om att väga utsikt och läge mot plant boende. Du kommer ju inte upp lika mkt om du bor på 1-plan.
    Dessutom så drar ju ett 1 planshus mer energi i förhållande till ett 3 plans...
    Vad jag har försökt åstadkomma för att man inte ska ha andan i halsen jämt är att man ska ha ca ½trapp till alla ställen man vill. Det är således ½trapp till uterum från kök.½ trapp från carport till ingång (både uppe o nere) osv...

TorOdd: ja. jag har sett Villa malmborg, svårt att undvika i passivhusbranschen. Det verkar ju vettigt att snedda fönsternischerna... Vad ska du bygga på din tomt TorOdd?

10. TorOdd
    Medlem Nivå 6
    Ja, vad ska vi bygga på vår tomt... den frågan ställer vi oss flera gånger dagligen ;-) Skulle vara intressant med ett passivhus, men har inte forskat närmare på hur det skulle funka på våra breddgrader. I så fall blir det ett oäkta passivhus med kamin, eftersom jag gärna vill elda lite :-O
    Ett hus som är energieffektivt och med material som är miljömässigt försvarbara i så stor utsträckning det går blir det iallafall. Vi har ingen brådska, så när den dagen kommer då vi ska sätta spaden i jorden så har det säkert kommit en hel del nytt om passivhus och liknande. Kanske t o m några kataloghus.
    Lycka till med bygget!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: