Egen profilering - frässtål

3k läst  18 svar

1. J
    Medlem Nivå 4
    Jag ska byta ut några meter golvsockel av äldre modell som naturligtvis inte går att få tag på idag. Det är ingen kraftig profil och hade jag stål med rätt profil som passade handöverfräs skulle jag kunna tillverka socklar själv.

Så min fråga - var kan man beställa frässtål med egen designad profil? Någon som provat att designa egna?

Har hittat flera företag som tillverkar golvsockel på beställning men med verktyg och ställkostnad landar det runt 2500:-. Sen tillkommer priset för de ca 3 metrarna sockel:D Inte aktuellt med andra ord.

2. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Med tanke på att ett bra frässtål kostar minst 3-400 kr, och är masstillverkat, känns det som att ett specialbeställt lätt skulle kunna kosta dryga tusenlappen. Minst. Men jag har ingen aning.

Om du är händig kan du kanske göra det med hjälp av standardfräsar? här finns ett exempel på just det:

http://woodgears.ca/trim/curved.html

3. J
    Medlem Nivå 4
    Härlig sida du länkar till, tack!

Kan tänka mig att ge runt 1000 kr. Bör räcka till mååånga meter sockel(samma profil i alla rum i kåken) i framtiden och förfogar dessutom över stålet själv.

4. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Jag gillar att se vad man kan göra med enkla medel :D

5. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Ibland får jag känslan av att han bara är snål, den där kanadicken, men han är onekligen även händig...

6. jackt
    Allvetare · Nivå 16
    Redigerat 7 sep 2012 07:55
  7. J
    Medlem Nivå 4
    Precis vad jag var ute efter. Tackar

8. vojma
    Medlem Nivå 11
    Mattias är min stora favorit när det gäller att hitta inspiration till att bygga saker. Har sedan någon gång i våras haft tanken på att bygga mig just den där tiltbara fräsen som länkas till här ovan. Dock är uppförsbacken lång så jag inte hade de verktyg som behövdes (bandsåg/figursåg/rikt- och planhyvel mm). Dessa är nu inhandlade så bara jag får en lucka och lyckas slita mig från BH så ska det nog snart börja hända saker i garaget...

EDIT: Hittade min tråd från när tankarna började formas... : http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/187942-baltic-birch-pa-svenska.html

Redigerat 7 sep 2012 08:20
  9. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Jag har, delvis av snålhetsskäl, gjort egna socklar efter en förlaga med skaftfräsar och många pass på fräsbordet. Det tar mycket tid! Men det blir bra och mycket likt förlagan. Jag tror inte att jag kommer att fortsätta med den metoden. För småbitar går det bra.

10. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Jag testar att väcka tråden:

Jag skulle nu vilja göra precis det du beskriver och fräsa mina egna golvsocklar. Beställde du ett frässtål? Vad kostade det? Blev det bra?

11. jackt
    Allvetare · Nivå 16
    Nu startade jag inte denna tråd, men eftersom jag har dokumenterat samma sak, så kommer länkarna här:

Länk till mitt "problem" (finns i inlägg #6 ovan).

Länk till en av lösningarna;

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/188660-vart-nya-lidhults-kok-2.html#post1676420

Plus några bilder här:

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/188660-vart-nya-lidhults-kok.html#post1598369

Tror att mina Cobolt frässtål kostade 500-600 kr styck från ToolTrust.

Redigerat 28 mar 2013 12:27
  12. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Tack, men jag förstår inte riktigt, har du köpt ett dedikerat frässtål efter en specifik förlaga? Jag tycker inte det ser ut så i tråden.

Däremot får jag tacka för inspiration, i vårt nya kök vill jag verkligen inte ha en modern fläktkåpa och din murade dito var mycket bra input!

13. jackt
    Allvetare · Nivå 16
    Japp, se mitt första inlägg (#6) i denna tråd, där finns länk till ytterligare en tråd, där jag beskriver hur det ligger till..
    (Funderade på att länka samma igen, men gjorde det inte.)

Tack, ja spiskåpan var nog pricken över i i köket..

14. Klaugust
    Renoveringsnovis · Nivå 8
    Gammal tråd, men för de som sökt och hamnat i denna tråd och som hoppats att Tooltrust kan hjälpa till att ta fram frässtål med egen profilering så kan jag meddela att de sa till mig att de har slutat med det sedan flera år tillbaka.

Jag är ute efter en sådan här profil till spegeldörrar, så om nån vet nått annat ställe så tar jag tacksamt emot tips.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    6A2CEC49-ACFF-4956-81B1-BF0B3D9C28B2.png

15. leby
    Medlem · Nivå 17
    Toolbox.se har gjort alla mina specialstål. Jag använder TB90 och TB98 system i en vertikalfräs. Har tillverkat stål för golv, taklist, foder, fasadläkt, panel, kökskåpdörrar alla har varit enligt beställning.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: