Byggahus.se

Egen grävd brunn får grannen sätta saker i närheten av den??

1. S
    Medlem · 17 inlägg

SaxOmx

Medlem
    Hej ny här..
    Men jag har en dricksvatten brunn färskvatten som står exakt på tomtgränsen till grannen.

De vet om att det är en grävd brunn och den har varit där sen innan de tog över granngården.

De har en stor tomt ca 15000 kvadratmeter.

Men nu har de satt en husvagn och en båt 5m med utombordare just i närheten av min brun.

En färskvatten brunn har en skyddszon.

Har påtalat att det inte är så smart att sätt saker i anslutning till min dricksvatten brunn.

Men de har bara pratat om att sätta dit mer grejer.

Så min fråga är om man kan tvinga dem på något sätt att ta bort sina saker ifrån närheten av min färskvatten brunn?

Plan och bygglagen skriver att du inte får sätta saker på speciellt skyddsvärda mark.

Är inte min brunn som ligger lägre ner än deras saker skyddsvärda?

Hur går man till väga när de inte vill flytta på sakerna.

De har massa mark som fungerar lika bra att sätta båten och husvagnen på

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 372 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Generellt är det nog svårt att tvinga grannen att ändra vad vederbörande förvarar på sin mark nära din brunn. Tanken med lagen är att man tar hänsyn till varandra, se t ex jordabalk 3 kap 1§. Vissa anmälnings- eller tillståndspliktiga verksamheter har kommunen synpunkter på, t ex anläggande av avlopp eller uppförande av byggnader.

Om det uppstår miljöproblem kan du få kommunens hjälp. Om t ex motorerna läcker olja så går det att anmäla till kommunens miljönämnd som då öppnar ett tillsynsärende. De lär se till att grannen åtgärdar läckaget (även om byråkratins kvarnar maler långsamt).

• Laddar…
  3. S
    Medlem · 17 inlägg

SaxOmx

Medlem
    https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

Vilka krav gäller för fritidsbåten, husvagnen eller husbilen

Eftersom båten, husvagnen och husbilen är att betrakta som bygglovsbefriat upplag och därmed en annan anläggning är det bara ett krav i 2 kap. som gäller för åtgärden. Det är kravet på att lokalisering, placering och utformning inte får ske så att byggnadsverket innebär fara för människors hälsa eller säkerhet eller medför en betydande olägenhet på annat sätt. Exempel på fara för människors hälsa eller säkerhet är skymd sikt vid utfart eller korsning eller brandrisk. Betydande olägenhet kan till exempel vara skuggning eller förlorad utsikt.

Denna lag bör kunna appliceras.
    Eller vad tror du?

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 888 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    På vad sätt är en husvagn och en liten eka med utombordare en fara för ditt dricksvatten?

Och för att utvidga: Varför har ni brunnen vid tomtgränsen?
    Du skriver att grannen har stor tomt.
    Har inte ni det också?

5. A
    Medlem · Stockholms län · 9 435 inlägg

Avemo

Medlem
    Jag tror att grannen får ha sina saker var han vill så länge de inte läcker olja eller andra miljöfarliga vätskor. Om det läcker olja borde du kunna se det om du tittar nära. Husvagnen kan jag inte ens komma på vad den skulle innehålla för något farligt. Båtmotorn finns det givetvis olja i. Men det normala är ju att den inte läcker ut. Är det inte läge att undersöka om det är någon risk för läckage innan du börjar bråka om det? Olja får för övrigt inte läcka ut var han än förvarar båten.

6. K
    Lägenhetsfixare · stockholm · 2 006 inlägg

klimt

Lägenhetsfixare
    Märkligt att brunnen på din tomt ligger vid tomtgränsen, det är ju som gjort för problem. Kanske är det en märklig avstyckning som spökar? Grannen har självklart rätt att förvara saker på sin tomt, så länge de inte läcker oljor eller andra kemikalier. Detta gäller väl oberoende av om det är en brunn eller ej. Kanske skulle du kunna försöka köpa eller arrendera en bit mark som skyddsområde? Det är ju knappast rimligt att grannen ska stå för ditt behov av skyddsområde

• Laddar…
  7. S
    Medlem · 17 inlägg

SaxOmx

Medlem
    Enligt lag ska du se till att din färskvatten brunn är skyddad.

Därför är det en olämplig vinterförvaring av saker som innehåller oljor glykol med mera..

Sen är det också ens utsikt som försämras

8. E
    Medlem · 344 inlägg

Erik_X

Medlem
    Bär är ju skyddsavstånd på att spruta växtskydd run vattenbrunnar likaså att ha gödsel. Men båtar och husvagnar blir nog svårt, Om ingen bor duchar i husvagnen förstås.

9. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 372 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Ja, du får väl testa med en tillsynsanmälan till byggnadsnämnden. Det lär sabba grannsämjan framåt och du får en opartisk bedömning om uppställningen av husvagn och båt inte kan ses följa någon lag. Jag tror inte PBL 6 kap 2 § och 8 kap 13 § hjälper dig som du antyder eftersom de paragraferna syftar på estetiska värden och inte föroreningsrisker. För lagrum för föroreningar så lär det vara miljöbalken som gäller.

10. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 020 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Du kan inte hindra dem från att ställa upp en båt eller husvagn på sin mark. Att din utsikt blir försämrad är helt ovidkommande. Vill du kunna bestämma över din utsikt måste du äga all mark den sträcker sig över.

Du kan däremot gott påpeka för grannen att om han skulle förorsaka ett utsläpp som påverkar ditt dricksvatten är han ersättningsskyldig. Är det ett större utsläpp är det risk för att kostnaderna blir väldigt höga eftersom massor ska deponeras och du ska ha en ny brunn. Risken för det är dock i det närmaste obefintlig.

Oavsett ska din brunn vara skyddad från inträngning av ytvatten. Då har du vidtagit rimliga säkerhetsåtgärder. Du kan också ta ett fullständigt vattenprov nu så har du ett bättre rättsligt utgångsläge om ett utsläpp ändå mot förmodan skulle ske.

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Värmland · 1 059 inlägg

AG A

Medlem
    "...se till att DIN färskvatten brunn är skyddad"
    Det är ju inte din grannes ansvar att skydda din brunn. Om du inte har något servitut för området runt brunnen, på grannens tomt, så får han ju göra vad han vill på sin tomt.

12. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Låter mer som att utsikten är problemet. Och TS vill ha en anledning att få bort båt och husvagn.

13. A

Avemo

Medlem
    På beskrivningen låter det för mig som att du har mer att hämta på att tala om för grannen att du skulle uppskatta om han kunde flytta på sin båt och sin husvagn. Detta både eftersom du är orolig för vattnet och det skymmer utsikten. Grannen vill nog inte djävlas med dig om han inte upplever att du djävlas med honom. Fast det upplever folk ganska lätt ibland.

14. S
    Medlem · 17 inlägg

SaxOmx

Medlem
    Strax nedanför min brunn börjar kommunens primära zon 1 för vattnet med så..

Sen har jag varit och talat snällt om att det skymmer sikten och att mitt vatten kan skadas vid en eventuell olycka..

Tagit regelbundet prover på vattnet som du ska göra med en egen brunn speciellt en grävd..

Men det primära syftet med att de ska flytta på sakerna är mitt vatten..

Det är fort hänt något som inte var meningen..

Jo det är en gammal avstyckning som gjorde att brunnen ligger exakt på tomtgränsen..

Men det visste de om och det har aldrig varit någon som kommit på att sätta saker där tidigare..

Varit med att slangar gått sönder på hjullastare med mera.. så olyckor kan hända.. motorer som inte håller..
    Men det är ovanligt

15. A

Avemo

Medlem
    Husvagnen kan jag inte komma på vad som skulle kunna läcka ut ur. Är det något särskilt som gör att du oroar dig för den? Utombordsmotorer innehåller några dl olja i växelhuset. Om det är en fyrtaktare så finns det även några dl till ett par liter motorolja i den beroende på storlek. Läcker det ut så rinner det längs drevet. Fråga grannen om du får ställa en hink under drevet. Den kommer att fånga upp eventuellt läckage och även påvisa att läckaget finns. Eller inte finns. Det är inte riktigt relevant att jämföra med en hjullastare. Den innehåller så väldigt mycket mer olja och har så många fler ställen där det kan börja läcka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.