Hej! Jag är i allra högsta grad en novis vad gäller tak, så jag ber på förhand om ursäkt för eventuella dumma frågor!

Jag får här i närtid hjälp av en firma att installera snörasskydd på mitt ett år gamla betongpannetak, efter att en stor mängd snö glidit av, tagit med sig ventilationshuvor och takoannor och halv begravt grannens hus.

Det rör sig om Benders SAFE system (https://www.hornbach.se/p/konsol-benders-safe-snorasskydd-tegelrod/10143538/), där man fäster beslag i läkt och råspont som man sedan hakar in konsoler i, se exempel i bifogad skärmdump.

Så till min fråga;
Vad jag kan läsa mig till på internet så ligger det på tak typiskt ett tätskikt mellan råspont och läkt (så är fallet hos mig iallafall..).
Kommer inte det tätskiktet att skadas om beslagen skruvas fast i råsponten, genom pappen? Eller ska varje skruv tätas (hurdå?) om man fäster in på det här sättet?

Det som förvirrar är att i monteringsinstruktionerna nämns inget om tätskikt/underlagspapp, utan infästning direkt i råsponten, som att det skulle vara standardfallet?

All input är guld värd!

• Anvisningar för montering av snörasskydd på tak med olika läktstorlekar och pannprofiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har ett underlag av råspont med papp eller duk på så har du redan hundratals hål i pappen/duken från spikarna som håller fast läkten som pannorna ligger på. Och det gör inget, för det är pappen/duken gjord för att klara genom att den tätar runt spik och skruv som dras rakt igenom och sedan kläms åt. Som det blir när en läkt spikas fast. Eller när fotplattan till ett snörasskydd skruvas fast. Men det går så klart inte att ta bort en fotplatta utan att laga pappen/duken efteråt. Så var noga med placeringen innan fotplattorna skruvas fast.

Har du ett underlag av endast duk utan råspont så är istället läkten betydligt kraftigare och då monteras snörasskyddet i läkten enligt den mellersta bilden.

Snailman
De flesta dukar tätar bra runt skruvar/spikar men det finns undantag. Läs monteringsanvisningen till just det underlager du har. Vill du va helt hundra så använd spiktejp.

T Tjrex skrev:
De flesta dukar tätar bra runt skruvar/spikar men det finns undantag. Läs monteringsanvisningen till just det underlager du har. Vill du va helt hundra så använd spiktejp.
Väcker denna tråd till liv för att jag eftersöker erfarenheter av att använda spiktejp eller läkttätningsband under fästena för snörasskydd.

Jag är lite nojig över att fästa dessa fästen genom den tunna underlagsduken och tänkte om extra tätning gör det säkrare? Eller finns det kanske risk att fästena sitter mindre stumt och flexar lite som med tider bara skapar ännu större risker?

All input av intresse!

K
A Amrich skrev:
Väcker denna tråd till liv för att jag eftersöker erfarenheter av att använda spiktejp eller läkttätningsband under fästena för snörasskydd.

Jag är lite nojig över att fästa dessa fästen genom den tunna underlagsduken och tänkte om extra tätning gör det säkrare? Eller finns det kanske risk att fästena sitter mindre stumt och flexar lite som med tider bara skapar ännu större risker?

All input av intresse!
Du sätter ju fästena i takstolarna? Förutsatt att du har lätt undertak, lät som det åtminstone.
Eller har du råspont och sedan "tunn" duk? Det går bra att täta med klister eller EPDM gummi under konsolerna om du är nojig.

Jag kanske var otydlig men jag har råspont och en duk som heter Haloten Art 280.

Jag kör gärna hängslen och livrem för detta men jag är orolig att tejp skulle ge motsatt effekt. Men något asfaltsklister vore kanske ett bra alternativ!

Redigerat:
Spiktejpen är som en tunn skumgummiduk med klister på. Skruven kommer trycka ihop så det blir stumt mot underlaget.
Dock har du en ganska bra duk så själv hade jag inte brytt mig.

T Tjrex skrev:
Spiktejpen är som en tunn skumgummiduk med klister på. Skruven kommer trycka ihop så det blir stumt mot underlaget.
Dock har du en ganska bra duk så själv hade jag inte brytt mig.
Okej, är spiktejp och det som kallas läkttätningsband samma produkt?

Jag pratade med Mataki som inte rekommenderade att fästa något i duk/råspont då de inte kunde garantera att duken sluter tätt. Men det kanske de inte vill göra även fast det fungerar…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.