Jag köpte ett hus för en tid sedan där förre ägaren bytt fönstren i vissa rum mot 3-glasfönster. I ett av sovrummen har man satt in ett fönster utan spaltventil (rummet saknar friskluftsventiler och saknar därmed ventilation, vilket jag vill åtgärda).
Eftersom väggarna är av tegel vill jag hellre montera en spaltventil i fönstret än att ta upp ett hål i teglet för en Fresh-ventil. Hur går man tillväga för att eftermontera en spaltventil i ett fönster?
74 846 läst · 19 svar
75k läst
19 svar
Eftermontering av spaltventil i nytt 3-glasfönster
Sida 1 av 2
-
-
24 sep 2008 10:20 #2
Undvik montera spaltventiler ö.h.t i fönster- och dörrkarmar. Den varma fuktiga rumsluft som åker ut genom hålet kan skapa mögel och röta på sikt i karmträet. Samma med fuktig uteluft som kommer in. Det är därför man ha Freschventiler med ett plaströr som genomföring. Platsen tål fuktig luft.
Om du har trästomme och ½-stens tegelfasad är det därför bättre att borra i Fresch-ventiler även om det är lite bökigare i teglet. Titta ut var du vill ha ventilen. (Den bör sitta i höjd med innertaket och så långt upp den kan komma.) Kolla eventuella hinder i den vågräta linjen från insidan och knacka dig fram till ett ställe där det låter håltomt. Borra sen igenom väggen vågrätt från insidan med ett signalborr (6mm, 400 långt). Skifta till ett med hårdmetallspets då du hamnar i luftspalten innan du når baksidan på teglet. Då ser du var du hamnar på utsidan.
Allt du sen behöver göra är att ta ett hålborr för rörets diameter av den typ som används för att borra i kakel med (dvs. utan tänder med korundkorn på trummans kant). Borra sen från utsidan och något snett uppåt (max 5 graders lutning) så att eventuellt kondensvatten kan rinna ut ur röret genom ventilen till det fria. Du får då ett snyggt 'sågsnitt' kring hålet (som f.ö maskeras bort av uteluftsdonet/ventilen) och kan knacka loss kärnan med hammare och mejsel när du slår i botten på hålborret. Därefter borra igen och igen tills du är igenom teglet. Låt då borrspetsen passera i luftspalten och göra märke i skivan bakom så att du kan se var du ska fortsätta med ett vanligt hålborr av samma dimension med hårdmetallspetsar till du passerat hela väggen till baksidan av innersidans skivbeklädnad. Skifta då till att borra från andra hållet, dvs. rumssidan.
Sen är det bara att trä i röret och mäta av väggtjockleken. Kapa till och sätta på det don du ska ha på utsidan resp. insidan. I samband med insidan ställa luftspringan till den öppning du vill ha den (se beskrivningen). Sen provrycka i snöret för att se så den stänger och öppnar som den ska.
Inte svårare än att försöka borra upp för spaltventil i karm, men mycket effektivare på sikt och utan mögel-/rötproblem.
_________________________
Byggaren -
24 sep 2008 12:02 #3
Jag håller bara delvis med Byggaren. Om fönstret sitter i ett rum där det är risk för övertryck då kan det bli problen med kondensbildning i spaltventilen, men om spaltventilen fungerar som den är tänkt, som tilluftsventil, så blir där ingen kondensbildning. Kall uteluft som möter varm inneluft kondenserar inte.
Övertryck kan tx. uppstå i rum på övervåning om där inte finns någon frånluftsventilation.
Om du vill montera en spaltventil så finns sådana att köpa i de flesta byggvaruhus och borrmall medföljer.- Laddar…
-
24 sep 2008 12:22 #4
Glöm inte bort att varma sommardagar, då vänder luftriktningen (precis som i en kryprumsgrund). Temperaturen är då oftast lägre inomhus än ute och uteluften som varmast och fuktigast och även om differensen inte är så stor räcker den för att föra in den varma/fuktiga uteluften som torrt och oskyddat virke i karmen gärna tar åt sig.
Och hur vet luften om den ska ut eller in? Övertryck kan skapas både termiskt och på konstgjord väg med fläktcirkulation.
__________________
Byggaren -
24 sep 2008 13:18 #5
I ett normalhus så finns det frånluftsventilation, mekanisk eller via självdrag, i kök, badrum, toalett och tvättstuga och i övriga rum bör det finnas tilluftsventiler. Frånluftsventilationen skapar undertryck så därför är det lämpligt med tilluftsventiler i sov- och vardagsrum där man vill ha in friskluft. Luften vet att den skall in om undertryck råder på insidan.
De ytterst få dagar under sommaren när luften är så varm och fuktig att den kondenseras mot inneluften kan man utan risk bortse ifrån. -
24 sep 2008 13:38 #6
Tack för utmärkt beskrivning av hur jag tar mig igenom tegel!
Jag har idag självdrag och tänkte sätta in frånluftsventilation för att få bra luftväxling även när skillnad mellan inne- och utetemperatur är liten. Jag hoppas att ventilen därmed kan fås att vara en ren tilluftsventil. Oaktat detta, finns det inte en risk att fuktig luft (t ex vid regnväder) sugs in i karmventilen och skapar röta på samma sätt som vid utsug av varm fuktig luft från rummet? -
24 sep 2008 14:22 #7
Generellt så håller jag med Byggaren om att en typ Freschventil är bättre än en spaltventil, den har bättre justeringsmöjligheter, filter, mm.
Om en spaltventil fungerar som tilluftsventil så vill jag påstå att det finns ingen risk för rötskador i karmen. Jag har i alla fall aldrig sett en sådan skada och aldrig hört någon annan som gjort det.
Om det däremot råder övertryck i rummet så är risken uppenbar. Det är därför som det avråds från spaltventil i fönster på övre våning i hus med självdrag. -
24 sep 2008 14:31 #8
-
25 sep 2008 09:27 #9
Man hittar inte rötskador där utluft av någon anledning sugits in. Undantaget är torpargrunder, men där kyls uteluften ner under hela sommaren, det gör den inte i husets övriga delar. -
25 sep 2008 11:24 #10
OK, det verkar rimligt. Då siktar jag på att förse huset med mekanisk frånluft (för att skapa undertryck och luftomsättning) och ordna tilluft i de rum som saknar detta genom att bygga in spaltventiler i karmarna.
-
Besserwisser · Västra Götalands · 8 347 inlägg 25 sep 2008 11:44
lars_stefan_axelsson
Besserwisser- Västra Götalands
- Medlem jan 2008
- 8 347 inlägg
- 4 754 gillningar
- 80 bilder
25 sep 2008 11:44 #11
P.S. Välj också rätt ventil beroende på vilken typ av fönster du har. Om du har fritt på insidan så fungerar den modell som lämnar luften rakt upp och ner (dvs parallellt med fönstret) men annars så finns det en annan modell som lämnar luften "rakt in i rummet". Jag fick det fel i två rum... ;-) Bara ett tips. -
25 sep 2008 13:40 #12
Ja, ljuddämpning är ju en annan aspekt. Freshventiler i sitt grundutförande borde ju ha lika negativ effekt som spaltventiler eftersom det i båda fallen är hål rätt ut. Sen finns det ju ljudisolerade Freshventiler...
-
Besserwisser · Västra Götalands · 8 347 inlägg 25 sep 2008 19:32
lars_stefan_axelsson
Besserwisser- Västra Götalands
- Medlem jan 2008
- 8 347 inlägg
- 4 754 gillningar
- 80 bilder
25 sep 2008 19:32 #13 -
25 sep 2008 21:08 #14
Jag har svårt att jämföra eftersom jag aldrig bott i ett hus med spaltventiler. I mitt förra hus satte jag dock in Fresh80 i flera rum och kunde plötsligt höra mer än jag ville höra utifrån (Freshventilerna var lika ljuddämpande som ett öppet fönster). Sant att Fresh kan dämpas (jag satte in dämpning i ett par rum) men knappast en spaltventil.
Ska man bibehålla ljuddämpning i vägg och fönster kan man fixa tilluft genom sovrumstaket via FTX, men det har ju en annan prislapp och kan ge andra ljudproblem. -
28 sep 2008 16:47 #15
Har själv nyss installerat ett par Freshventiler i huset. Utanför vardagsrummet har vi tegelvägg så där använde jag en 105 mm hålsåg för betong/tegel m.m. Det gick bra men tog lite tid eftersom jag inte ville köra sönder hålsågen (ca 1500 kronor...). Utanför ett av sovrummen är det träpanel så där gick det snabbt. Tidigare hade vi inga tilluftsventiler alls på nedre plan. Istället hade vi utelämnat en bit tätningslist på fönstren. Jag tror att golvdraget kommer att minska kraftigt med de nya ventilerna. Ljudnivån kanske ökar men vi bor i ett tyst område så jag tror inte att det är några problem.