Byggahus.se

Efter vattenavstänging - nu droppar min kökskran

1. J
    Medlem · Stockholm · 31 inlägg

jojo99

Medlem
    Hej,
    Sexvåningshus i stan från 1910. De helrenoverar på våningen under mig, jag bor på 3 tr. Efter några vattenavstängningar, både radiatorer och dricksvatten, är det mycket som blivit fel när det slagits på igen. Radiatorerna blir inte lika varma som förut trots att jag luftat ut/tappat ut flera liter vatten utan att stöta på en enda "luftpust". I kökskranen kommer iskallt vatten direkt och det tar lång tid att få varmt. Förut var det tvärtom. Jag antar att dessa två saker måste gå att justera, så där för jag väl ligga på att de återställer reglagen så som de var förut (hittills säger de att det inte kan ha med deras ingrepp att göra, de "slog bara av och på").

Men det konstiga som jag vill fråga om är att precis i samband med vattenavstängningen i köksstammen så har kökskranen börjat droppa också. Jag hade länge en gammal kran med dåliga packningar som drev mig till vansinne, och det var som att flytta till himmelriket när jag för fyra år sen lät en rörmokare byta ut hela kranen till en sprillans ny FM Mattsson med vridkranar (klassikern). Mjuk avstängning, jättesmidigt, behövde inte vrida åt hårt alls för att stänga av kranen och undvika dropp.

Men nu efter två vattenavstängningar i huset och iskallt vatten i kranen snarare är varmt måste jag vrida åt tills det knakar för att slippa dropp, och man bli nästan rädd att gummipackningen ska trasas sönder.

Är detta ett sammanträffande, eller kan det ha med tryck eller vattentemperatur att göra det också? Eller var det bara urkassa packningar i originalkranen från FM Mattsson som bestämde sig för att börja trilskas just nu när de renoverar nedanför?

Tacksam för tips.

2. D
    Medlem · 349 inlägg
    Det kan vara smuts som har rörtst upp i rören av avstängningen som hamnar mellelan packningen så det börjar läcka.

3. J
    Medlem · Stockholm · 31 inlägg

jojo99

Medlem
    Och vad gör man då, måste man rengöra packningarna när alla vattenavstängningar är klara? Eller försvinner det av sig själv efter en tid?

4. tttomten
    Renoverare · 2 366 inlägg

tttomten

Renoverare
    Prova att öppna högt flöde för att se om det spolas bort. Men eftersom du dragit åt hårt är det troligt att du klämt in skräpet i käglan och då är det rengöring som gäller eller i värsta fall byte av kägla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.