Byggahus.se

Efter trådlösa lan tråden blev jag nyfiken...

1. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem
    bland mina närmaste grannar så ser det typ ut såhär...

två som jobbar med/inom it, vi båda renoverar, bygger å gör det mesta själva...

tre som jobbar som säljare/ekonom, tummen mitt i handen, många idéer men inget händer ;)

hur ser det ut här? är det många som jobbar inom it? är det så att vi som gör det är mera öppna och "vågar" mer?

tycker även detta är genomgående även i min bekantskapskrets...

ej inräknat är såklart yrkesfolk som byggare/lysmaskar/rörisar etc...

2. J
    Medlem · 270 inlägg

Jonte

Medlem

Re: Efter trådlösa lan tråden blev jag nyfiken...

Här finns en säljare som inte har tummen mitt i handen.... ;)

Säljer data/systemlösningar. Vad har jag fått gjort då? Kanske inte så mycket, men har iaf dragit ett LAN i huset. Visserligen fick jag självklart ta hjälp av min teknikerkollega men, men.... ;)

/Jonte

3. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Jag skulle tro att det beror mycket på intressen och händighet. Däremot har jag märkt att jag och många av kollegorna gärna gör kroppsarbete på fritiden, typ snickrar, eftersom lönearbetet är stillasittande framför
    en skärm. Sedan är mycket av jobbet sådant som väldigt långsamt visar resultat så husbygge ger kanske de kickar man behöver, "Japp! Då var man färdig med golvet."

/ama

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 495 inlägg

MathiasS

Medlem

Tror inte att just IT-svängen dragit till sig fler "kan-självare" än andra branscher. Det styrs nog mer av uppväxt etc. Farsan är en riktig pul-gubbe och det har ju förstås smittat av sig - man är ju uppvuxen med olja i nappflaskan och sågspån i blöjan så vafasen ska man göra?

Dessutom finner jag stort nöje i att klara av saker själv - jag mår bra av det! Sen är det också så att man antagligen stressat ihjäl sig för länge sedan om man inte haft något helt annat att tänka på när man åker från jobbet.

Är det inte också så att snålheten finns där som en drivande kraft också? Det gör ont i själen dom få gånger jag betalat någon annan dyra pengar för att göra det jag själv kunnat fixa.

5. T
    Medlem · 69 inlägg

the_donk

Medlem

jodå visst är jag IT tekniker, annars skulle jag inte kunna göra något själv ;D skämt och sido detta är rena terapin.
    Har nu byggt till huset med 75 kvadrat ( vrum, bad, grovkök och KLK) med EL, Nätverk, golvärme ventilation, projektorlåda i taket, Och jag har givetvis gjort allt själv UTOM att koppla in golvvärmen, då jag har fått lära mig den hårda vägen att, jag kan inte få någonting tätt. inte ens ett topplock på en bil motor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.