Byggahus.se

Efter installation av expansionskärl

  1. N
    Medlem · 161 inlägg

    nmeden

    Medlem
    Hej!
    Jag hade en bekants bekant installera ett expansionskärl. Han bytte ut ett trasigt (membranet hade spruckit) 18 liters mot ett 25 liters. Bör innebära god marginal då det är ett treplanshus (totalyta 210 m2) med 10 radiatorer. Kopplat mot bergvärme (Fighter 1230) för övrigt. Han använde gamla rör och manometer etc.

    Efter installationen ser jag tre fel.

    1. Endast fabrikens förtryck. Jag påtalade under installationen att jag läst att förtrycket måste justeras innan driftsättning, men det var inget han brukade göra, eller heller denna gång. Hur viktigt är detta givet att jag sannolikt har marginal
    2. Monterat på ut-sidan från värmaren. Jag läser i manualen efter att kärlet ska placeras på retursidan, men det sitter nu på ut-sidan (var också där det gamla satt). Enligt expansionskärlet är max membrantemp 70C (max systemtemp 120C). Enligt Bergvärmen är framledningstemperatur just 70C.
    3. Det står att gängorna skulle tätas "med tejp (inte hampa!)". Jag vet ej om han tätade med tejp, men jag ser hampa (troligen från tidigare installation). Är det viktigt att det är tejp, kan hampan skada?

    Eftersom vi har gemensamma vänner vill jag inte klaga i onödan, så vill veta hur viktigt det är.

    Tack!
     
    Redigerat 10 aug 2017 00:28
  2. H
    Moderator · Stockholm · 44 339 inlägg

    hempularen

    Moderator
    Jag är bar en glad amatör men;
    1. Tror det är vanligt att det inte justeras. Och troligen fungerar det så länge du har ett "normalhögt" hus. Funktionen är att man vill ha ett tryck i kärlet som är tillräckligt högt, för att kärlet inte skall fyllas redan när vattnet är kallt. Men lågt nog att släppa in vatten i kärlet när temperaturen ökar och vattnet expanderar, är trycket för högt, och inget vatten släpps in, så kommer istället säkerhetventilen att lösa ut och släppa ut lite vatten.

    2. Jag tror att det finns 2 skäl att inte ha expansionskärlet på frammatningssidan. Dels att temperaturen kan åldra gummiblåsan i förtid. Dels att du har lite högre tryck där när cirkulationspumpen är igång. Vet inte hupass illa det är att ha den där, men det har ju tydligen fungerat skapligt med det tidigare kärlet? Temperaturen är troligen inte ett problem, även om framledningen håller 70 grader, så är det ju inget direkt flöde in i kärlet, så vattnet i kärlet är i huvudsak svalt. Framledningsvattnet strömmar förbi anslutningen mot kärlet.

    3. Ingen aning om varför det skulle vara tejp och inte lin där. Vill minnas att lin inte skall användas om det är plastgängor.
     
  3. D
    Besserwisser · E · 18 001 inlägg

    Daniel 109

    Besserwisser
    Du kör knappast 70graders framledningstemperatur från en värmepump.
    Det förladdade trycket är i allmänhet fullt rimmligt, det kan du köra med.
    Lin är normalt sett bättre. Jag förutsätter att det är vanliga metallkopplingar. Stod det verkligen uttryckligen att det inte skulle vars lin?
     
  4. N
    Medlem · 161 inlägg

    nmeden

    Medlem
    Tack för bra svar!! Då känner jag mig inte så orolig, och kör på bara. Får väl se om det sköter sig i vinter?
    Bifogar bild på instruktionen. Långt ner på sidan ser ni att de säger att det ska vara tejp och inte hampa.
     
  5. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

    GK100

    Medlem
    Ja det är ett märkligt krav där, det är nog väldigt svårt att finna vad det skulle grunda sig på. Går givetvis bra i detta fallet både med tejp eller lin bara det görs rätt på respektive sätt.

    Enda av det som du nämner jag tycker var fel att inte justera när det ändå var tomt och nyinstallation är förtrycket i kärlet. Lägger man det rätt har man gjort vad man kan för att minimera rörelserna invändigt och samtidigt ha bäst funktion för expansionen. Det gör något om än kanske i många fall lite för livslängden, det gör även temperaturen men där är det som sagt knappast problem i ditt fall.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.