20 576 läst ·
96 svar
21k läst
96 svar
Efter ett år med bergvärme, värt att energideklarera?
Då har jag fått svar från Enara, klass B!K Kallens skrev:Återkoppla gärna hur det gick! Sitter i liknande situation. Men något som inte lyfts i tråden är att förbrukningen ska väl normalårskorrigeras också? Dvs. justera för ovanligt varma eller kalla år. Det ska väl den som gör deklarationen göra. Hade det inte varit så hade man ju direkt kunnat räkna ut svaret i ditt fall.
Tack för återkoppling! Kan man se hur mycket de lade på för normalårskorrigeringen? Tänker att 3800*1,8/188m2 blir ju klass A. Måste lägga på nästan 25% för att det ska bli klass B (>45kWh/m2/år) väl? Men det kanske är rimligt om det varit ett varmt år. Eller så tog de total elförbrukning och schablonvärde för förbrukningen, och då är det andra siffror?Z Zed skrev:
Verkar som att korrigering till normalår motsvarar ca 500 kWh. Huset är också 181m2, inte 188. Fel av mig.K Kallens skrev:Tack för återkoppling! Kan man se hur mycket de lade på för normalårskorrigeringen? Tänker att 3800*1,8/188m2 blir ju klass A. Måste lägga på nästan 25% för att det ska bli klass B (>45kWh/m2/år) väl? Men det kanske är rimligt om det varit ett varmt år. Eller så tog de total elförbrukning och schablonvärde för förbrukningen, och då är det andra siffror?
Jag ifrågasatte lite:
och fick till svar:
Redigerat:
Tyvärr är inte uträkningen så enkel, Geografisk plats, innetemperatur ska också normaliseras förutom väder normaliseringen enligt SMHI. Samt så kan schablon för varmvatten också används.K Kallens skrev:Tack för återkoppling! Kan man se hur mycket de lade på för normalårskorrigeringen? Tänker att 3800*1,8/188m2 blir ju klass A. Måste lägga på nästan 25% för att det ska bli klass B (>45kWh/m2/år) väl? Men det kanske är rimligt om det varit ett varmt år. Eller så tog de total elförbrukning och schablonvärde för förbrukningen, och då är det andra siffror?
https://www.boverket.se/resources/constitutiontextstore/eed/PDF/konsoliderad_eed_bfs_2022-3.pdf
https://www.boverket.se/contentassets/835858adfa9b442e823bd7414c4cf682/ben3_ex-1-nytt-smahus.pdf
Ja det har du såklart rätt i. Jag antog att TS kör 21gr rumstemp och han bor i sthlm (=faktor 1.0). Men det finns ju mer att tänka på, och det gäller att hålla tungan rätt i mun när man går mellan schablonvärden och verkliga värden, som inlägget ovan visar. T.ex. ska man inte normalårskorrigera varmvattenförbrukning heller, vilket jag inte tog hänsyn till.B buffyin skrev:
Redigerat:
Ja, många faktorer att hålla rätt på, bor själv med faktor 0,9 och ca 3-4 km bort är faktor t.o.m 0,8!K Kallens skrev:Ja det har du såklart rätt i. Jag antog att TS kör 21gr rumstemp och han bor i sthlm (=faktor 1.0). Men det finns ju mer att tänka på, och det gäller att hålla tungan rätt i mun när man går mellan schablonvärden och verkliga värden, som inlägget ovan visar. T.ex. ska man inte normalårskorrigera varmvattenförbrukning heller, vilket jag inte tog hänsyn till.
Men är extrem störigt att man ej kan få SMHI datan för normalårs värdena.
Du kan använda den här att räkna ut själva:Z Zed skrev:Hej!
Bor i ett hus från -79 och har haft bergvärme i ett år. Funderar på om det finns chans att klara energiklass B och ansöka om ränterabatt på 0,1%. Vi har 2 mkr i lån vilket skulle ge en räntebesparing på 2000kr/år. Vad tror ni?
Data:
Bergvärme med COP 4,4 högtemp.
Uppvärmd yta 188 m2
Elförbrukning senaste 12 månaderna: 9020 kWh
Varav värme/varmvatten: 3800 kWh
Hushållsel: 5220
Täby
mvh Zed
https://svenskenergideklaration.se/rakna-ut-energiklass/.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förstört dricksvatten efter borrning för bergvärme
Vatten & Avlopp -
Dålig lukt efter installation av bergvärme
Värmepumpar -
Är det bara att fylla igen efter installation av bergvärme?
Grund & Markarbeten -
Kondens och is på fönster efter installation av bergvärme
Värmepumpar -
Vattenmätaren går både bakåt och framåt efter byte av bergvärmepump
Värmepumpar