Återkoppla gärna hur det gick! Sitter i liknande situation. Men något som inte lyfts i tråden är att förbrukningen ska väl normalårskorrigeras också? Dvs. justera för ovanligt varma eller kalla år. Det ska väl den som gör deklarationen göra. Hade det inte varit så hade man ju direkt kunnat räkna ut svaret i ditt fall.

• Gilla
Zed
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Återkoppla gärna hur det gick! Sitter i liknande situation. Men något som inte lyfts i tråden är att förbrukningen ska väl normalårskorrigeras också? Dvs. justera för ovanligt varma eller kalla år. Det ska väl den som gör deklarationen göra. Hade det inte varit så hade man ju direkt kunnat räkna ut svaret i ditt fall.
Japp, vintern var ju ovanligt mild. Återkopplar med facit!

N NoiseMaker skrev:
Du kan fina ord, men vet inte vad du pratar om. Energiberäkningen behöver verifieras med verkliga data. Och vad gör man för alla fastigheter som saknar transmissionsberäkning?
Märk väl att jag inte pratar om energideklarationens vara eller icke vara, men om den ska finnas så måste den bygga på faktisk förbrukning.
Okey. Sorry det var inte meningen att fara med osanning. Jag var i kontakt med min tidigare bank SBAB. Efter att jag satt in FTX, konverterat från direkt-el till värmepump samt isolerat källarväggarna. Fönster är ca 10 år gamla så relativt morderna i förhållande till huset som är från 1969. Något som resulterat i en halvering av energianvändning.
De hävdade att jag inte når speciellt långt för att väggarna är dåligt isolerade.

Men med ditt resonemang har ju alla sommarstugor utan energiförbrukning bästa energiprestanda. Låter vettigt. Jag backar!

Z Zed skrev:
Japp, vintern var ju ovanligt mild. Återkopplar med facit!
Du har förutsättningar för A/B med de siffforna. (Gjort en snabb överslagsräkning) och dina kvm hjälper dig.

Gjorde liknande o körde med Enara och fick mitt B. De flesta banker har det (Danske bank har det men ej om kör genom facket).

• Gilla
Zed
  • Laddar…
E Erikaff skrev:
Okey. Sorry det var inte meningen att fara med osanning. Jag var i kontakt med min tidigare bank SBAB. Efter att jag satt in FTX, konverterat från direkt-el till värmepump samt isolerat källarväggarna. Fönster är ca 10 år gamla så relativt morderna i förhållande till huset som är från 1969. Något som resulterat i en halvering av energianvändning.
De hävdade att jag inte når speciellt långt för att väggarna är dåligt isolerade.

Men med ditt resonemang har ju alla sommarstugor utan energiförbrukning bästa energiprestanda. Låter vettigt. Jag backar!
Du verkar har stora problem med läsförståelsen, då det du svarar inte har något med vad jag skrivit att göra.

S
E Erikaff skrev:

Alldeles oavsett sanning eller inte så görs inga som helst transmissionsberäkningar för energideklarationen.
Det enda man gör är att kolla energiförbrukningen för huset i form av att man kontrollerar elförbrukningen, förbrukning av ved, olja osv och räknar ihop hur mycket som har gått åt för uppvärmning, varmvatten respektive hushållsel.
I många fall är det baserat på schablonberäkningar utifrån hur mycket varmvatten som normalt sett går åt i etthushåll med si och så många personer osv.

Dvs om du sänker innetemp till max 19 ett år och sedan gör energideklaration så kommer du att få en bättre bedömning än om du har 22 grader inne. Om du dessutom stänger av så många radiatorer som möjligt och istället tokeldar i kaminen så sänker du förbrukningen ytterligare. Speciellt om du samtidigt ser till att du för den som gör energideklarationen uppger att du bara har kaminen för prydnadsbrasor då och då.
Det är också det som är anledningen till att man inte behöver göra energideklaration för en sommarstuga där man inte bor mer än tidvis under sommarhalvåret.

Så energideklarationen ger en fingervisning om husets energiförbrukning men den är tyvärr inte alltid missvisande och det finns felkällor som kan ge upphov till högs avsevärda felbedömningar av energiprestandan.

Vad gäller ditt hus så verkar något vara underligt.
Om du konverterat från direktverkande el till värmepump så borde förbrukningen för värme och varmvatten ha sjunkit till en fjärdedel av vad det var tidigare. Inte hälften.
Antingen har du fått fram felaktiga siffror eller så har du något allvarligt fel på värmepumpen för så dåliga värmepumpar är svårt att få tag på.

Jag förutsätter då att du inte pratar om att du ersatt radiatorerna i vardagsrummet med en luftvärmepump men har kvar elradiatorerna i resten av huset utan att du faktiskt har en BVP eller LVVP.

Sen beror det i och för sig på vad den gamla deklarationen baserades på.
Som i mitt fall där tidigare ägare var ett dödsbo. Där de sista åren när boende var relativt dement och mestadels sängliggande så hade man värmen avslagen i stora delar av huset (Över hälftenav huset samt förråd/garage). Förbrukning av varmvatten till dush och liknande inskränkte sig väl till när hemtjänsten tvättade honom osv.
Dvs en brutalt mycket lägre energiförbrukning än vad som hade varit fallet om det varit en boende som använder hela huset.

Där får vi svårt att komma ned till den förväntade sänkningen av energideklarationen eftersom den tidigare baserades på orimliga utgångsvärden.
Men jag kan se att trots att vi fortfarande har kvar elradiator på några ställen (två badrum, kök, hall, tvättstuga) som vi ännu inte gjort om och därmed kunnat lägga in vattenburen golvvärme så har förbrukningen totalt sett för oss blivit mindre än hälften totalt (inklusive hushållsel mm). Det är lite svårt att se exakt vad som är förbrukning till kvarvarande elradiatorer. Plus att vi inte fick klart fläktkonvektorn i förrådet förrän i slutet av januari så det gick på elradiator tidigare och det är rejält dåligt isolerat.

Men jag skulle uppskatta att i dagsläget går det ca 8000-10 000 kWh till värme vilket är under hälften mot vad det var med en sängliggande åldring i energideklarationen. Och då har vi ett antal elradiatorer kvar som jag uppskattar suger i sig ca 6000 kWh om året. (Baserat på att jag uppskattar hushållselen till ca 600-700 kWh i månaden).
När vi gjort om resten av rummen så kommer den totala förbrukningen för uppvärmning och varmvatten att ha gått ner till ca 6500-7000. Den skulle annars ha varit ca 26 000 kWh om året för oss enligt data från elräkning samt värmepump. Och då har vi ca 270 kvm uppvärmt. (Den var med tidigare ägare ca 20 000 med under 130 kvm uppvärmt.

Dvs vi har gått från 110 kWh/kvm till 26 kWh/kvm. Den gamla energideklarationen baserad på felaktiga uppgifter sade 85.
Med hänsyn tagen till omräkningsfaktorn så är motsvarande siffror 155, 199 resp 47.
Dvs vi har i praktiken fått ned huset från klassning F till klassning A. Gamla deklarationen sade E men den var som sagt baserad på felaktiga utgångsdata.

Och det är innan tilläggsisolering av tak och fasad samt byte av alla fönster, och dörrar som vi låter göra just nu.

Och det är i ett hus byggt 1967 med isolering på 50+70 mm i väggarna och 190 mm i taket. Dvs erbarmligt dåligt isolerat.

Dvs att få ned det till klass A är inte omöjligt med en bra värmepump även om man har dåligt isolerade väggar.

En transmissionsberäkning på vårat hus skulle säkerligen ge vid handen att prestandan för klimatskalet i nuläget är rätt dåligt. Definitivt inte något som skulle förtjäna ett A i energiklassning innan vi är klara med tillägsisolering om några veckor.
Vi kommer att öka isoleringen i väggarna med drygt 50% samt mer än det dubbla i taket. vilket kommer att få ned siffrorna betänkligt. Så jag räknar med att vi med rätt god marginal ska uppfylla klass A. Förmodligen kring 30-35 kWh/kvm i årsförbrukning för uppvärmningen och varmvattnet.

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
[länk]

Använt själv, fungerar bra, ingen relation till bolaget i övrigt.
Wow, tack för den!

VI har ett äldre hus med självdrag (= läcker som ett såll), en äldre del som är tveksamt isolerad samt fönster med varierande mängd lager. Visserligen försöker vi snåla med både värme och elförbrukning, men jag har tänkt att energideklaration var ett onödigt påhitt som vi väl kommer få ett uselt F på nån gång när huset skulle säljas.

Å andra sidan, efter den här tråden så reflekterade jag över vår stora solcellsanläggning och vilken påverkan den skulle ha (det är en sport att maximera egenförbrukning). Vi har även jordvärmepump, och Enera tar i beräkningarna hänsyn till att vi har uppvärmt komplementhus, hönshus (eget, inte grannens :)), pool samt elbil.

Inskickat i går kväll, nu kom det tillbaka ett grön A som redan är reggat hos Boverket. 1395kr i swish, 2500kr lägre årskostnad på bolånen de kommande 10 åren. Bästa tipset på länge!

• Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
S
A anlan skrev:
Wow, tack för den!

VI har ett äldre hus med självdrag (= läcker som ett såll), en äldre del som är tveksamt isolerad samt fönster med varierande mängd lager. Visserligen försöker vi snåla med både värme och elförbrukning, men jag har tänkt att energideklaration var ett onödigt påhitt som vi väl kommer få ett uselt F på nån gång när huset skulle säljas.

Å andra sidan, efter den här tråden så reflekterade jag över vår stora solcellsanläggning och vilken påverkan den skulle ha (det är en sport att maximera egenförbrukning). Vi har även jordvärmepump, och Enera tar i beräkningarna hänsyn till att vi har uppvärmt komplementhus, hönshus (eget, inte grannens :)), pool samt elbil.

Inskickat i går kväll, nu kom det tillbaka ett grön A som redan är reggat hos Boverket. 1395kr i swish, 2500kr lägre årskostnad på bolånen de kommande 10 åren. Bästa tipset på länge!
Ja. Just det där med solceller är ju en grej som man kan utnyttja för energideklarationen.
I och med att dom räknar ifrån den el som du producerar med solcellerna så kan du med ett hus som kräver 20 000 kWh om året för uppvärmningen få 0 i energibehov om du har solceller som producerar 20 000 kWh om året. Detta trots att man då exportar el under sommaren när behovet är lågt och köper el under vintermånaderna när solcellerna inte producerar just någon el.
Dvs man kan få 0 i energibehov trots att man i praktiken säljer el billigt under sommaren och köper den dyrare under vintern vilket i praktiken gör att man faktiskt måste lägga pengar på elräkningar för uppvärming trots att man i teorin inte har någon elförbrukning.

Det är något att vara vaksam på när man köper hus men såklart fördelaktigt när det gäller att få energiklass A på huset vilket troligen höjer värdet en del. Även om det i praktiken är så att räntekostnaden i de flesta fall vida överstiger energikostnaderna för huset. Visst. Man kan med lägre energiförbrukning ha råd mer mer räntekostnad och ev amorteringar men har man lånat några miljoner så kommer det vara räntekostnaden och eventuella amorteringar som är den stora pengen man ska ut med varje månad. (även om amorteringen i praktiken inte är en kostnad ur ett ekonomiskt perspektiv trots att det ju faktiskt är en peng som ska betalas varje månad.)

S steffo_b skrev:
Ja. Just det där med solceller är ju en grej som man kan utnyttja för energideklarationen.
I och med att dom räknar ifrån den el som du producerar med solcellerna så kan du med ett hus som kräver 20 000 kWh om året för uppvärmningen få 0 i energibehov om du har solceller som producerar 20 000 kWh om året. Detta trots att man då exportar el under sommaren när behovet är lågt och köper el under vintermånaderna när solcellerna inte producerar just någon el.
Dvs man kan få 0 i energibehov trots att man i praktiken säljer el billigt under sommaren och köper den dyrare under vintern vilket i praktiken gör att man faktiskt måste lägga pengar på elräkningar för uppvärming trots att man i teorin inte har någon elförbrukning.

Det är något att vara vaksam på när man köper hus men såklart fördelaktigt när det gäller att få energiklass A på huset vilket troligen höjer värdet en del. Även om det i praktiken är så att räntekostnaden i de flesta fall vida överstiger energikostnaderna för huset. Visst. Man kan med lägre energiförbrukning ha råd mer mer räntekostnad och ev amorteringar men har man lånat några miljoner så kommer det vara räntekostnaden och eventuella amorteringar som är den stora pengen man ska ut med varje månad. (även om amorteringen i praktiken inte är en kostnad ur ett ekonomiskt perspektiv trots att det ju faktiskt är en peng som ska betalas varje månad.)
Det är inte alls sant. Du får bara tillgodoräkna den solproduktion du själv använder och inte när den används till hushållsel. Dvs eftersom vi har lägst produktion när uppvärmningsbehovet är som störst har inte solceller någon jättestor påverkan på en vanlig bostad, allra helst om man inte har någon kyla.

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
S steffo_b skrev:

Så var det med gamla regler när man räknar på hela elanvändningen. Nu räknar man på primärenergi och får bara avräkna den del av solproduktionen som går direkt till varmvatten o värme. Ej hushåll el o överskott.

S
N NoiseMaker skrev:
Det är inte alls sant. Du får bara tillgodoräkna den solproduktion du själv använder och inte när den används till hushållsel. Dvs eftersom vi har lägst produktion när uppvärmningsbehovet är som störst har inte solceller någon jättestor påverkan på en vanlig bostad, allra helst om man inte har någon kyla.
Ok. Det verkar vara en gammal regel. För jag vet att jag har sett sådana siffror på hus som jag kollat på innan jag köpte hus. Bland annat ett där det stod att huset drog under 100 kWh om året.

S steffo_b skrev:
Ok. Det verkar vara en gammal regel. För jag vet att jag har sett sådana siffror på hus som jag kollat på innan jag köpte hus. Bland annat ett där det stod att huset drog under 100 kWh om året.
Nej. Det är en aktuell regel. Jag har kollegor som gör ED varje vecka. För den som vill läsa själv finns samma information här:
https://www.boverket.se/sv/energide...ter/berakning-av-byggnadens-energianvandning/
Text om solceller och förnybar energi i byggnader med vissa delar av texten markerade i gult.

S
N NoiseMaker skrev:
Nej. Det är en aktuell regel. Jag har kollegor som gör ED varje vecka. För den som vill läsa själv finns samma information här:
[länk]
[bild]
Det är väl självklart att jag avsåg att det var en gammal regel att man fick tillgodoräkna sig all elproduktion i ED.
Men om jag var otydlig med det så beklagar jag.

Jag får tacka folket i tråden som gav mig mod att även jag ansöka om ny energideklaration! Från D till B! Luft/vatten installation, mer isolering på vinden och lite snålspolande munstycken m.m har gjort susen! 10 punkter ner på lånet ✌️

• Gilla
Rabbithole och 4 till
  • Laddar…
4774
Kvackatore Kvackatore skrev:
Nja, Skandia står sig bra mot andra banker om man klassar in på högsta rabatten, d.v.s. -1,10 %-enheter mot listräntan, t.ex. har vi för närvarande 2,35%. Har ingenting annat hos dom förutom ett tjänstepension konto på 4000kr från något sommarjobb när man var ung, d.v.s. inga förpliktelser.

Har prövat förhandla med flera men ingen kommer i närheten. LF där vi har samtliga försäkringar, lönekonto etc sa att de inte hade en chans att matcha. SHB kunde vi nästan få likvärdigt med en rabattid på 1 år, sen hade vi fått förhandla igen, knappast värt det.
Håller med. Vi har 1,43% i ränta på vårt bolån 3,3milj.

• Wow
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.