T thced skrev:
Har endast bolån, och 1.10% i rabatt så krävs ingen tjänstepension. 54% belåning.
I somras hade vi "max" (1.00%) och inget mer än så kunde ges trots energideklarationen.
Men nu har vi 1.10%.. 👍
Vill tro att det kom i samband med senaste sänkningen från Riksbanken. Dom vill inte sänka 0.25%, utan gav istället mer personlig rabatt..
Skandias affärsidé är att inte ge förhandlingsbara räntenivåer. Så har du 1,10%-enheter rabatt så beror det antingen på att du misstolkat eller missat att du eller någon annan på bolånet har en tjänstepension. Det räcker faktiskt att någon på bolånet visar ett intresse att flytta tjänstepensionen, då får man rabatten med en gång under ett år. Max rabattnivå är 0,9%-enheter och därefter följande, summa 1,10%.

Checkboxar för extra rabatt: "Jag har tjänstepension hos Skandia" och "Bostaden har energiklass A eller B", ger 0,10 procentenheters rabatt vardera.

P Peter787 skrev:
Glöm inte att klassningen i energideklarationen beror på vilken uppvärmning man har.
T.ex. en kWh direktverkande el är inte lika med en kWh fjärrvärme.
Energideklarationen är ett bedrägeri från början till slut.
Googla 'Primärenergital', så ser ni lögnen klart.
Kan tyvärr instämma i det här. Fin tanke men som blivit urvattnad till oanvändbarhet. På vårat hus var enda rådet vi fick typ att installera solceller (som inte gör ett skit för energianvändningen men minskar behovet av köpt energi).
Att uppvärmning med el straffas tycker jag dock är rimlig, även om det sker med värmepump. El är för bra energi för att göra värme av. Därtill blir husets faktiska energianvändning högre än vad elen till pumpen indikerar emedan hela poängen med pumpen är att den suger in lågvärdig värme från omgivningen för att värma huset, dvs den totala värmen huset läcker är pumpens värmefaktor gånger pumpens elförbrukning (plus eventuell solinstrålning och internvärme).

S
P Pettman skrev:
Kan tyvärr instämma i det här. Fin tanke men som blivit urvattnad till oanvändbarhet. På vårat hus var enda rådet vi fick typ att installera solceller (som inte gör ett skit för energianvändningen men minskar behovet av köpt energi).
Att uppvärmning med el straffas tycker jag dock är rimlig, även om det sker med värmepump. El är för bra energi för att göra värme av. Därtill blir husets faktiska energianvändning högre än vad elen till pumpen indikerar emedan hela poängen med pumpen är att den suger in lågvärdig värme från omgivningen för att värma huset, dvs den totala värmen huset läcker är pumpens värmefaktor gånger pumpens elförbrukning (plus eventuell solinstrålning och internvärme).
Det beror väl lite på hur man ser det. Och sedan kan man diskutera storleken på omräkningsfaktorerna dom använder.
Att el ska ha samma omräkningsfaktor som olja kan jag tycka är lite dumt. Svensk elproduktion är inte oljebaserad.
Men med den reservationen så är det väl klart att den i någon mån försöker mäta hur miljövänlig driften av huset är.
Men det är ju inte det som är av intresse för merparten av husköpare/ägare.
Det är betydligt mer intressant att veta exakt hur mycket energi som krävs för att hålla huset varmt hela året. Byter man sedan uppvärmningssätt så vet man hur mycket energi som skall till under ett år för att hålla huset varmt och kan förutsäga kostnaderna utifrån det.

Men det kräver ju att man då inte råkar läsa primärenergitalet och tror att det har något att göra med husets energiförbrukning för då blir det ju helt uppåt väggarna.

Dvs man har gjort det avsevärt svårare för konsumenten att tyda vad energideklarationen säger. En typiskt byråkratisk produkt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Enbart en installation av bergvärme kan väl inte göra så mycket? Isolering, fönster, frånluft osv. Ska väl också räknas med. Fast du kanske har gjort dessa uppgraderingar?

S
G Ganescha skrev:
Enbart en installation av bergvärme kan väl inte göra så mycket? Isolering, fönster, frånluft osv. Ska väl också räknas med. Fast du kanske har gjort dessa uppgraderingar?
Det beror ju på vad utgångspunkten är. Går man från direktverkande el till en bergvärmepump så kan det reducera energiåtgången till någonstans mellan 1/5 och 1/4 av vad man hade tidigare. Dvs 20-25% av energiåtgången man hade innan.
Så blev det för mig. BVP har ett genomsnittligt COP vid mina driftsförhållanden på 4,5 - 5 för värmen och ca 3 för varmvatten.
Dvs för uppvärmning av huset så är förbrukningen idag drygt 20% av vad det var tidigare.
Och då har vi ännu inte hunnit genomföra isolering, fönster och ventilation.

så en VP kan göra enormt stor skillnad på energideklarationen.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Det beror väl lite på hur man ser det. Och sedan kan man diskutera storleken på omräkningsfaktorerna dom använder.
Att el ska ha samma omräkningsfaktor som olja kan jag tycka är lite dumt. Svensk elproduktion är inte oljebaserad.
Men med den reservationen så är det väl klart att den i någon mån försöker mäta hur miljövänlig driften av huset är.
Men det är ju inte det som är av intresse för merparten av husköpare/ägare.
Det är betydligt mer intressant att veta exakt hur mycket energi som krävs för att hålla huset varmt hela året. Byter man sedan uppvärmningssätt så vet man hur mycket energi som skall till under ett år för att hålla huset varmt och kan förutsäga kostnaderna utifrån det.

Men det kräver ju att man då inte råkar läsa primärenergitalet och tror att det har något att göra med husets energiförbrukning för då blir det ju helt uppåt väggarna.

Dvs man har gjort det avsevärt svårare för konsumenten att tyda vad energideklarationen säger. En typiskt byråkratisk produkt.
Då borde man väl egentligen ta hänsyn till om konsumenten köper ”grön el”? Finns ju en hel del elbolag som erbjuder typ 100% vindkraft etc.

S
Z Zed skrev:
Då borde man väl egentligen ta hänsyn till om konsumenten köper ”grön el”? Finns ju en hel del elbolag som erbjuder typ 100% vindkraft etc.
Fast varför skulle den göra skillnad på vindkraft eller kärnkraft när den inte gör skillnad på el jämfört med att elda olja i en oljepanna från 70 talet som är helt utan avgasrening.

S steffo_b skrev:
Fast varför skulle den göra skillnad på vindkraft eller kärnkraft när den inte gör skillnad på el jämfört med att elda olja i en oljepanna från 70 talet som är helt utan avgasrening.
Poängterar bara hur inkonsekvent tänket verkar vara. Att el straffas med 1,8 faktor baseras väl på att eltillverkningen generellt anses vara mindre miljövänligt än ex fjärrvärme.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Z Zed skrev:
Poängterar bara hur inkonsekvent tänket verkar vara. Att el straffas med 1,8 faktor baseras väl på att eltillverkningen generellt anses vara mindre miljövänligt än ex fjärrvärme.
Ja. Men om man då utgår ifrån att dom tänkt till när dom satt faktorerna så är då en gammal oljepanna lika miljövänlig som el.

En oljepanna är inte i närheten lika miljövänlig som el. Om så vore fallet så undrar jag varför man håller på och försöker få folk att gå över till elbilar istället för fossila bränslen.

Energideklarationen är giltig i 10 år. Bra om man någon gång ska sälja och ytterligare 0.1% i ränterabatt om klass A/B.

Vi betalade 2290 kr för platsbesök och rapport och klarade klass B efter omfattande renovering av hus från -68.

Om inte annat så bra att ha det gjort och tips på rimliga förbättringsåtgärder.

P
Z Zed skrev:
100% vindkraft ?
Då lär det bli många kalla dagar när det inte blåser 🤣
Men alltid lurar det någon att skriva på abonnemanget.

S steffo_b skrev:
Det beror ju på vad utgångspunkten är. Går man från direktverkande el till en bergvärmepump så kan det reducera energiåtgången till någonstans mellan 1/5 och 1/4 av vad man hade tidigare. Dvs 20-25% av energiåtgången man hade innan.
Så blev det för mig. BVP har ett genomsnittligt COP vid mina driftsförhållanden på 4,5 - 5 för värmen och ca 3 för varmvatten.
Dvs för uppvärmning av huset så är förbrukningen idag drygt 20% av vad det var tidigare.
Och då har vi ännu inte hunnit genomföra isolering, fönster och ventilation.

så en VP kan göra enormt stor skillnad på energideklarationen.
Ja visst sänker det förbrukningen. Men räcker det verkligen för att sänka från ett C, D till A,B med enbart ett byte. Man tittar ju inte enbart på förbrukad EL som jag har förstått det som.

G Ganescha skrev:
Ja visst sänker det förbrukningen. Men räcker det verkligen för att sänka från ett C, D till A,B med enbart ett byte. Man tittar ju inte enbart på förbrukad EL som jag har förstått det som.
Det visar sig snart för min del. Gått från elpanna som är 1/1 el->värme

Z Zed skrev:
Det visar sig snart för min del. Gått från elpanna som är 1/1 el->värme
hittade detta på boverkets hemsida;
• Klass A: <50 kWh/m²/år
• Klass B: 51–75 kWh/m²/år
• Klass C: 76–100 kWh/m²/år
• Klass D: 101–135 kWh/m²/år
• Klass E: 136–180 kWh/m²/år
• Klass F: 181–225 kWh/m²/år
• Klass G: >225 kWh/m²/år
Kommer man ner till det så är det väl ett positivt besked tänker jag?

S
G Ganescha skrev:
Det beror ju såklart på vad du hade för uppvärmningssystem tidigare. Men om du teoretiskt sett hade ett energibehov på 200 kWh/m2 och hade direktverkande el och ersätter det med en värmepump med ett COP på 4-5 så trillar förbrukningen ner till under 50 kWh/m2. Dvs du trillar då ned från F till A eller möjligen B.
Så ja. Det kan göra så stor skillnad. Men i normalfallet så brukar hoppet inte bli så stort i praktiken eftersom många hus med direktverkande el redan har slängt in några Luftvärmepumpar så vinsten energimässigt blir inte lika stor om man installerar en BVP eller LVVP eftersom dom redan sänkt förbrukningen lite med luftvärmepumparna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.