20 223 läst ·
96 svar
20k läst
96 svar
Efter ett år med bergvärme, värt att energideklarera?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 911 inlägg
Ja, Skandia ger ytterligare 0,1% lägre ränta med grönt bolån.S Sofia33 skrev:
När energideklarationen är registrerad bör det gå på automatik. Annars bara att skriva ett meddelande på internetbanken.
Så här ser jag Skandias rabatt från listränta:
0,9% ränterabbatt är baserad på belåningsgrad (70%)
0,1% om man har lite pensionssparande där
0,1% grönt bolån.
Troligen bortkastade pengar och det är mindre troligt att du får grönt bolån (dvs energiklass A.
Energiklassen beräknas inte på vad du faktiskt förbrukar dividerat med uppvärmd area.
Beräknkngen utgår från ”primärenergi användning” vilket är energienvändningen enl boverkets regler multiplicerat med 1,8.
Energiklassen beräknas inte på vad du faktiskt förbrukar dividerat med uppvärmd area.
Beräknkngen utgår från ”primärenergi användning” vilket är energienvändningen enl boverkets regler multiplicerat med 1,8.
Samma rabatt hos åtminstone SBAB oavsett om man har A eller B och B borde han klara. Är ju bara kolla med Enara eller liknande vad dom vill ha för ED och sen räkna på vad 0,1% eller vad man nu får ger per månad och se när man går break even. Är ju inte massa pengar i månaden men väldigt lite arbete för att få dom.schnyggve skrev:
Troligen bortkastade pengar och det är mindre troligt att du får grönt bolån (dvs energiklass A.
Bra att veta! Tack för klargörandetRabbithole skrev:
Ja, Skandia ger ytterligare 0,1% lägre ränta med grönt bolån.
När energideklarationen är registrerad bör det gå på automatik. Annars bara att skriva ett meddelande på internetbanken.
0,1% grönt bolån.
Energideklarationen bygger inte på hur mycket energi som förbrukats. Endast av husets prestanda.Z Zed skrev:Hej!
Bor i ett hus från -79 och har haft bergvärme i ett år. Funderar på om det finns chans att klara energiklass B och ansöka om ränterabatt på 0,1%. Vi har 2 mkr i lån vilket skulle ge en räntebesparing på 2000kr/år. Vad tror ni?
Data:
Bergvärme med COP 4,4 högtemp.
Uppvärmd yta 188 m2
Elförbrukning senaste 12 månaderna: 9020 kWh
Varav värme/varmvatten: 3800 kWh
Hushållsel: 5220
Täby
mvh Zed
T
thced
Husägare
· Västra Götalands län
· 70 inlägg
thced
Husägare
- Västra Götalands län
- 70 inlägg
Har endast bolån, och 1.10% i rabatt så krävs ingen tjänstepension. 54% belåning.Rabbithole skrev:
Ja, Skandia ger ytterligare 0,1% lägre ränta med grönt bolån.
0,1% grönt bolån.
I somras hade vi "max" (1.00%) och inget mer än så kunde ges trots energideklarationen.
Men nu har vi 1.10%.. 👍
Vill tro att det kom i samband med senaste sänkningen från Riksbanken. Dom vill inte sänka 0.25%, utan gav istället mer personlig rabatt..
Du kan fina ord, men vet inte vad du pratar om. Energiberäkningen behöver verifieras med verkliga data. Och vad gör man för alla fastigheter som saknar transmissionsberäkning?E Erikaff skrev:
Märk väl att jag inte pratar om energideklarationens vara eller icke vara, men om den ska finnas så måste den bygga på faktisk förbrukning.
Kolla om du inte har någon slant liggandes någonstans, eller om du har en partner som står på samma lån som har något. För mig räckte det med att ha en tjänstepension på 4000 från ett gammalt sommarjobb. Spelar ingen roll summa, huvudsaken är att det finns något.Z Zed skrev:
Energideklarationen har tyvärr väldigt lite att göra med transmissionsberäkningar också.E Erikaff skrev:
Som systemet är utformat idag så har man gjort den helt obegriplig och svår att jämföra mellan fastigheter.
Ett av de stora problemen är att man har omräkningsfaktorer på alla uppvärmningssätt.
Dvs om du tittar på energideklarationen och det där står en siffra på energiåtgång så kan du inte byta uppvärmningssätt och få samma. Detta för att exemeplvis uppvärmningssätt som baseras på el skall omräknas med en faktor 1,8 (har jag för mig. Andra uppvärmningssätt har andra omräkningsfaktorer. Dvs byter du mellan vedeldning, eluppvärmning, fjärrvärme etc. så får du helt olika energiåtgång i deklarationen trots samma energiförbrukning.
Dvs energideklarationen säger inget om husets energiförbrukning.