20 223 läst ·
96 svar
20k läst
96 svar
Efter ett år med bergvärme, värt att energideklarera?
Saxat från Boverkets hemsida:Z Zed skrev:
Det finns i 8 § lagen om energideklaration för byggnader ett krav på besiktning av byggnaden på plats innan en energideklaration upprättas. Det finns också undantag från kravet på en sådan besiktning.
Byggnader som är undantagna från att besiktigas på plats
Regeringen har meddelat föreskrifter om generella undantag från kravet på besiktning på plats. De generella undantagen är att:
Byggnaden är ett enbostadshus och har liknande utformning, storlek och energiegenskaper som en annan byggnad som har besiktats och överensstämmelsen garanteras av den oberoende experten,
Energideklarationen avser en del av en byggnad som har samma utformning, storlek och energiegenskaper som en annan del av byggnaden och den delen har besiktats,
Byggnaden är ny eller har dokumenterat god energiprestanda, eller
Den som upprättar energideklarationen bedömer att kostnaden för besiktningen kommer att motsvara minst hälften av försäljningspriset för byggnaden.
https://www.boverket.se/sv/energide...iktning-av-byggnader-for-energideklarationer/
Hur kan överensstämmelsen garanteras om experten inte har varit på plats?
Redigerat:
Jag har använt Enara. 1395:-. Man fyller i ett dokument och så löser dom resten. Svårt att tro att det skulle vara olagligt men visst är det nog inga större problem att lura dom om man känner för det, vet inte vilka kontroller dom gör om några. Enda problemet jag hade var att SBAB som jag lånat av inte plockade upp den nya energideklarationen automatiskt vilket dom skulle göra "inom någon månad" så jag fick ringa och säga till dom.Nu har jag B på huset och dom 1395:- har man tjänat in hyfsat snabbt.Z Zed skrev:
T
thced
Husägare
· Västra Götalands län
· 70 inlägg
thced
Husägare
- Västra Götalands län
- 70 inlägg
Klass A/B är godkända att göra på distans. C eller lägre kräver platsbesök. Har också använt mig av enara.
Skandia ger dig dock inte per automatik 0.10% rabatt. Ligger man redan på en maxrabatt som nu verkar vara 1.10% så får du inte bättre ränta.
Skandia ger dig dock inte per automatik 0.10% rabatt. Ligger man redan på en maxrabatt som nu verkar vara 1.10% så får du inte bättre ränta.
Jag skulle gissa att ni kommer i klass A. Vi gjorde en energideklaration och era värden är mycket bättre än våra och vi hamnade i B. Gick till banken och fick sänkt 0.1% för Grönt Bolån och sen efter det så sa jag att jag skulle ha samma ränta som via SBAB. Efter gnäll från bankens sida och att chefer var tvungna att godkänna sådana rabatter osv så fick vi samma som på SBAB.Z Zed skrev:Hej!
Bor i ett hus från -79 och har haft bergvärme i ett år. Funderar på om det finns chans att klara energiklass B och ansöka om ränterabatt på 0,1%. Vi har 2 mkr i lån vilket skulle ge en räntebesparing på 2000kr/år. Vad tror ni?
Data:
Bergvärme med COP 4,4 högtemp.
Uppvärmd yta 188 m2
Elförbrukning senaste 12 månaderna: 9020 kWh
Varav värme/varmvatten: 3800 kWh
Hushållsel: 5220
Täby
mvh Zed
Vi betalade 1890kr och gjorde det via ett bolag som heter energideklarera.se. Jag skickade ett mail till dom med en förfrågan med våra uppgifter och dom lämnade ett gratis preliminärt besked som var positivt.
Sen skickade vi in allt skarpt och ett par dagar senare hade vi papperna och ytterligare ett par dagar senare kom fakturan.
Smidigt och enkelt.
På mindre än ett år så har du sparat in vad energideklarationen kostat och är du lite jobbig mot banken och gör en sådan enkel sak där du hotar att du byter till SBAB annars så sparar du kanske ännu mer.
Bara kör!
Redigerat:
Det var dåligt av dom. Jag har 0,9 rabatt nu, så får se vad dom sägerT thced skrev:
Jag håller med om att det ofta är en pappersprodukt, men det ska ju faktiskt också vara med åtgärdsförslag och är det då en fastighet där det gjorts få åtgärder tidigare så kan en ED vara ganska givande. Vi försöker att lyssna in kundens behov och lägger ner det jobb som efterfrågas.F Fideliox skrev:
(Fint att "useless" gillat ditt inlägg.)
Har också Skandia och funderat i samma banor efter att ha gjort bergvärme men vi har redan högsta rabatten på 1% kan inte du och frun också få det om ni har allt samlat med pensioner etc?Z Zed skrev:
T
thced
Husägare
· Västra Götalands län
· 70 inlägg
thced
Husägare
- Västra Götalands län
- 70 inlägg
Kollat nyligen?S Sofia33 skrev:
Det "smög" sig in en 0.10% rabatt på vårat lån, från 1.00% till 1.10%. Kan tycka det borde meddelats..
Jo det påverkar bankens finansiering, dom kan ge ut gröna obligationer med dessa lån i. Sluta prata om saker du uppenbarligen inte har koll på.A ajn82 skrev:Jo, men vilken bank har du nu, Sbab? I min erfarenhet får man bättre ränta på andra ställen, din energideklaration påverkar inte bankens marginaler på räntan, så att de erbjuder det är bara att sätt att måla upp en bild av att de är miljömedvetna. Någon av bankerna som inte gör det kommer troligen erbjuds dig lika bra ränta utan att du behöver betala ett par tusen kronor.