20 338 läst ·
96 svar
20k läst
96 svar
Efter ett år med bergvärme, värt att energideklarera?
Glöm inte att klassningen i energideklarationen beror på vilken uppvärmning man har.S slugger75 skrev:
T.ex. en kWh direktverkande el är inte lika med en kWh fjärrvärme.
Energideklarationen är ett bedrägeri från början till slut.
Googla 'Primärenergital', så ser ni lögnen klart.
Fast i Primärenergital ingår endast: byggnadens totala energianvändning för uppvärmning, tappvarmvatten och ventilation.S slugger75 skrev:
Men man kan ju alltid fuska också.
//
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 924 inlägg
Jag bytte till Skandia just för att dom var betydligt bättre än Nordea. Lägre ränta och man slipper tjafsa, korten på bordet. Sen finns det några outliers som får bättre ränta där.A ajn82 skrev:Så också "förhandlingsfritt", har ingen gång jag tittat varit i närheten av förmånligt jämfört med icke förhandlingsfria banker. Men du gör som du vill såklart, men jag hade inte betalt ett par tusen kronor för att få en rabatt hos en bank, där jag antagligen hade kunnat få ett ännu blir pris hos en annan bank utan att betala något
2,35% blir 3mån räntan på Skandia idag med 1,1% ränterabbatt
2-3' kostar en energideklaration, tycker det är värt bara ett års återbetalningstid
Prova Enara? Kostar drygt 1400kr, fick min inom 24h.Z Zed skrev:Hej!
Bor i ett hus från -79 och har haft bergvärme i ett år. Funderar på om det finns chans att klara energiklass B och ansöka om ränterabatt på 0,1%. Vi har 2 mkr i lån vilket skulle ge en räntebesparing på 2000kr/år. Vad tror ni?
Data:
Bergvärme med COP 4,4 högtemp.
Uppvärmd yta 188 m2
Elförbrukning senaste 12 månaderna: 9020 kWh
Varav värme/varmvatten: 3800 kWh
Hushållsel: 5220
Täby
mvh Zed
https://www.enara.se/gront-bolan/
För mig så betalade den sig på ca 4 månader.
Med ränteavdrag så rör det sig väl om 1.200 kr år (inte 2.000 kr/år).Z Zed skrev:Hej!
Bor i ett hus från -79 och har haft bergvärme i ett år. Funderar på om det finns chans att klara energiklass B och ansöka om ränterabatt på 0,1%. Vi har 2 mkr i lån vilket skulle ge en räntebesparing på 2000kr/år. Vad tror ni?
Data:
Uppvärmd yta 188 m2
Täby
mvh Zed
Bästa svaret
Självklart är det lönt. Minskade från energiklass G till A, det gav mig en ränterabatt på 0,3%. Energivärdet påverkade värdering på huset med 500.000kr (i Malmö). Högre fastighetsvärde som påverkade amorteringsunderlaget och belåningsdel. Det gav en besparing på 2400kr i månaden, och energideklaration och värdering som var en engångskostnad gick på under 7000kr.Z Zed skrev:Hej!
Data:
Uppvärmd yta 188 m2
Täby
mvh Zed
Ja det är ju super. Bergvärme är åtgärden som bara ger och ger 👍🏻 Men 0.3% i rabatt? Trodde man bara fick 0,1. vid a eller b, men det är 0,1 för varje steg bättre?S S N Jörgen Magnusson skrev:Självklart är det lönt. Minskade från energiklass G till A, det gav mig en ränterabatt på 0,3%. Energivärdet påverkade värdering på huset med 500.000kr (i Malmö). Högre fastighetsvärde som påverkade amorteringsunderlaget och belåningsdel. Det gav en besparing på 2400kr i månaden, och energideklaration och värdering som var en engångskostnad gick på under 7000kr.
Har exakt samma erfarenhet.Kvackatore skrev:
Nja, Skandia står sig bra mot andra banker om man klassar in på högsta rabatten, d.v.s. -1,10 %-enheter mot listräntan, t.ex. har vi för närvarande 2,35%. Har ingenting annat hos dom förutom ett tjänstepension konto på 4000kr från något sommarjobb när man var ung, d.v.s. inga förpliktelser.
Har prövat förhandla med flera men ingen kommer i närheten. LF där vi har samtliga försäkringar, lönekonto etc sa att de inte hade en chans att matcha. SHB kunde vi nästan få likvärdigt med en rabattid på 1 år, sen hade vi fått förhandla igen, knappast värt det.