Hej !
Skall bygga nytt hus. 163 kvm boyta. Vill ha kyla till sovrum samt vardagsrum. Har någon erfarenhet av hur effektiv aktiv/passiv kylan är ifrån bergvärme ? Speciellt i sommras då det var väldigt varmt.
Tacksam för input i ämnet.
6 892 läst · 25 svar
7k läst
25 svar
Effektiviteten i kyla med bergvärme
Sida 1 av 2
-
Medlem · 82 inlägg 18 okt 2020 22:48
-
18 okt 2020 22:58 #2
1m2 fönster i söderläge en solig dag motsvarar ca 1kW kyla. Ett stort skjutparti kan behöva kompenseras med mycket kyla. Helst en luft/luft.
Vi satte markis och kommer sätta film på de stora fönstret i söder för ocv få ner tempen.
Du får knte heller installera hur mycket värme som helst i nybyggt(om du som permanent boende) därför har vi inte satt in luft/luft än -
Medlem · 82 inlägg 19 okt 2020 17:2719 okt 2020 17:27 #3
Hej
Ja det är ett stort skjutparti med andra fönster. I sovrum ett fönster från golv till tak + en helglasad dörr + ett fönster vid sidan.
kanske att värmen kan tas med några grader ? -
20 okt 2020 05:43 #4
Släpp ut rör till markiser om ni fortfarande kan. -
20 okt 2020 07:02 #5
Beroende på planlösning så sätter vi fläktkonvektorer så central som möjligt för bäst spridning framförallt där sovrummen ska vara. Sen hur många å var man ska sätta beror på kylbehov och planlösning. Vid " bra" borrhål så finns kyla så det räcker ett bra tag
-
20 okt 2020 15:06 #6
Vi har frikyla hemma och det fungerar bra trots stora fönster mot söder. Vi har en konvektor i vardagsrummet "mitt" i huset och en i sovrummet. Sovrummet blir enkelt under komfortabel temperatur trots att dörren står öppen. Resten av huset kyls så att det är helt OK även de varmaste dagarna. Det blir alltså inte så svalt som man kanske velat ha det, men tillräckligt för att det inte skall vara direkt okomfortabelt. Vi har 150 m2 på bottenplan som vi kyler och låter halvplanet ovanför få den temperatur det får.
Det enda jag ångrar är att vi inte valde en så tyst modell i sovrummet att den kan vara igång på natten.
Tänk på att de genererar kondensvatten och därför måste sitta så att vattnet kan dräneras ut eller till ett avlopp.
Läs gärna mitt ofärdiga dokument om olika saker att tänka på.
https://docs.google.com/document/d/1nlr-lGIutgNRyYpoBWLyiIhqoNx-8cOx8-zfouy_FCo/edit?usp=sharing- Laddar…
-
Medlem · 82 inlägg 20 okt 2020 20:3020 okt 2020 20:30 #7
Hej !
Tack för väldigt bra information. Dokumentet var kanon.
Vilken BVP har ni ?
Vilka kylkonvektorer köpte ni ?
Vet du någon tystare modell ?
Mvh Fredrik -
Medlem · 6 inlägg 21 jul 2021 09:04
-
21 jul 2021 17:23 #9
Ett dyrt men bra alternativ är att köra kyla i tilluften från frikyla, jag har dragit 160mm spiro till alla rum och kondensisolerat, kör ett Heru 250EC aggregat med efterkylare som går på ca 15% i vanliga fall och 75-80% när det är varmt ute.
Skickar in ca 6-7 gradit vatten i kylbatterierna och får ut ca 10 gradig luft i rummen.
Har inte kopplat in bergvärmen ännu så jag kör luft/vattenvärmeppump på kylläge som matar kylarna.
Dock skulle jag välja något annat FTX aggregat, för Heru har missat en hel del i programmeringen, ex tillåter aggregatet inte kallare än 15 grader ut, så just nu har jag tempsensorn innan kylarna, sen går det inte att styra fläkthastighet beroende på kylbehov på något vettigt sätt, har haft en del diskussioner med en programmerare på Östbergs och han höll med om att det fattas lite funktioner och skulle lägga till dom på "önskelistan". Men vet inte om/när det kommer ut någon uppdatering.
Fördelen är att ventilationen är fantastiskt tyst när aggregatet går på lågfart och på 80% hör man bara ett svagt fläktljud om man står närmare än en meter från donet. Sen slipper man alla fula kylare också.
Hus på ca 200m2, 18st två-glasfönster, håller max 22 grader när det är 30+ ute.
Sonen och jag tycker det är bra men frun fryser....
Vårt hur är från 1800 talet så rördragning var inte helt enkel, men är man bara tillräckligt envis så....- Laddar…
-
21 jul 2021 19:17 #10
Är det 1 1/2 planshus eller 1plans med råvind?
Skystar kassetterna bygger mer än vad mellanbjälklaget är tjockt så där blir det begränsat var man kan sätta den ifall det är inredd ovanvåning.
Annars finns det vägghängda fläktkonvektorer också.
Kyla via ventilationsrören fungerar inte mer än att det sänker tempen med 1-2gr då det är för dåligt blås i vent aggregaten.
Men kombinera ett kylbatteri på ventilationen samt 1-2st fläktkonvektorer exempelvis skystar infällda i taket.
Det blir bara kallt i det rummet fläktkonvektorn sitter i generellt ifall det inte är öppen planlösning exempelvis kök/vard funkar ofta fint med gemensam fläktkonvektor+ en i sovrummet vill de flesta ha. -
Medlem · Sverige · 2 892 inlägg 21 jul 2021 22:3721 jul 2021 22:37 #11
Hur ser kalkylen ut om man jämför med vanliga moderna L/L värmepumpar eller renodlade AC-anläggningar?
-
mexitegel
Allvetare- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 17 337 inlägg
- 15 926 gillningar
- 918 bilder och filmer
21 jul 2021 22:52 #12Frikylan använder bara en enkel cirkulationspump på kanske 50W. En luft/luft drar nånstans 500-1500W men det kostar nog sällan mer än några 100-lappar att köra kyla de dagar det behövs.Elen är billig på sommaren.
Frikyleinstallation blir nog oftast lite dyrare än L/L. -
22 jul 2021 02:44 #13
Min Panasonic luftvärmepump kan förbruka max 670W i kylläget. Som max på ett dygn nu under juli har den förbrukat 7kWh. Normalt brukar vara 3-5kWh. Då har vi iofs inga stora fönster åt söder. Det kan lixom aldrig bli dyrt att kyla under en svensk sommar -
22 jul 2021 11:50 #14
-
22 jul 2021 13:18 #15
Däremot ångrar vi att vi bara accepterade de billiga konvektorerna som installatören föreslog. I sovrummet hade vi velat ha tystast möjliga så att den hade kunnat vara igång på natten. Fläkten i de billiga har ett för högt minimivarvtal. Kyleffekten även på lägsta varvtalet drar enkelt ner temperaturen långt under komfortabelt i sovrummet.
Konvektorn i vardagsrummet som kyler resten av huset kunde varit större eftersom den inte riktigt orkar med.- Laddar…