Effektberäkning vid konvertering till vattenburet

547 läst  19 svar

1. SSSS
    Medlem · Nivå 13
    Jag funderar på att konvertera mitt värmesystem till vattenburet från direktel+LLVP då vi är missnöjda med komforten och ljudet av luftvärmepumpen. Tanken är att det ska bli antingen bergvärme eller Luft/vatten. Jag har gjort en effektberäkning med hjälp av http://lenhovdaradiatorfabrik.se/hjalpmedel/dimensioneringsguide/. Jag har dock ingen erfarenhet av värmesystem sedan tidigare så jag skulle vilja ha hjälp i att se om jag har fått fram realistiska siffror eller ej.

Huset är från -79, i två plan på totalt 150m2 och ligger vid kusten i Hälsingland. Vi renoverade köket ifjol och la då ner slangar i golvet så där är det redan förberett för vattenburen golvvärme.
    Ytterväggar: 170mm mineralull, K-värde=0,22
    Tak: 200mm mineralull, K-värde=0,18
    Grund: Oisolerad platta på mark med ventilerat platongolv och 70mm cellplast.
    Fönster: Kopplade 2+1 glas. I hallen nere samt allrummet uppe är det endast 2 glas.
    Ventilation: Mekanisk frånluft med fläkt på taket och utsug i kök/wc/tvättstuga/badrum.

Enligt beräkningen(bild nedan) ligger mitt hus på 81W/m2 och totalt effektbehov på 12kW. Kan det stämma?

Länk till Exceldokument: https://www.dropbox.com/s/d5c2f8slhtobaru/effektberäkning.xlsx?dl=0
    effektberäkning.jpg

Elförbrukningen de senaste åren har sett ut enligt nedan, vi flyttade in i mars 2014 och då hade huset stått tomt några månader därav den låga förbrukningen den vintern. Jag tycker själv att förbrukningen inte är så farlig men vi har haft det lite svalare i huset än vi skulle vilja samt att det ju har varit ganska milda vintrar senaste åren.

2012: 15370kWh
    2013: 13901kWh
    2014: 15724kWh
    2015: 18760kWh
    2016: 19469kWh
    2017: 17117kWh

Elförbrukning.png

2. J
    Medlem · Nivå 9
    Tycker att 81 W/m² och 12 kW låter väl mycket för 150 kvm 2-plan från -79. Å andra sidan är det bra att överdimensionera radiatorerna eftersom de då passar bättre med värmepump när framledningstemperaturen inte behöver vara så hög. Golvvärme i äldre hus kan ge en del värmeförluster neråt eftersom isoleringen i trossbotten inte brukar vara så kraftig. Skulle gissa på att värmebehovet kan klara sig med drygt 60 W/m² och 9 kW lite beroende på DUT för orten. Absolut inte mer än 70 W/m².

3. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Man brukar räkna med lägre effektbehov på övervåningen eftersom den delvis värms av nedervåningen. Ca 50% lägre är en vanlig schablon.
    Men, som sagt var, överdimensionera gärna radiatorerna så får du lägre driftkostnad på värmepumpen.

MagHam gillar
  4. H
    Medlem Nivå 7
    Tycker förbrukningen låter ganska hög för södra landet, eller är luftvärmepumpen är funktion, sen skulle du kolla över ventilationen, antingen tidsstyra denna, eller FTX alt frånluftvärme pump, men nja, vi har Nibe 750, ingen höjdare..och dyrare än bergvärmepump! Tidstyra vent borde klart effektivast/lättast/billigast.

Luft/vatten måste vara effektivt i södra landet, men lite för ful utedel.

5. KnockOnWood
    Bannad · Nivå 25
    Gävleborg, södra landet :rofl:
    Jag tycker tvärt om att det låter väldigt rimligt!
    Vårt förra hus, i Göteborg, gjorde av med 20 - 25.000 kW år på 215 kvm med direkt elvärme. Det gör ca 115 kWh/kvm och år. Det huset var byggt år 1969.

Nu i ett hus byggt år 2010 klarar vi oss med 45 kWh/kvm och år.

För övrigt är det något jag inte förstår:
    Var är tidsfaktorn?
    Vad blir t.ex. 60 W/m² översatt till förbrukade kilowattimmar per år? Alltså per kWh/kvm och år?

6. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Det är söder om mitten, alltså södra delen av landet. (y)

7. KnockOnWood
    Bannad · Nivå 25
    Det skulle jag kalla Mellansverige.
    Du vet väl att allt är inte bara svart eller vitt, norr eller söder ;)

Var ligger förresten Costa Rica, i Nord- eller Sydamerika :)

8. M
    Medlem · Nivå 7
    Kallas praktiskt nog Central Amerika )

9. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Centralamerika... Ej att förväxla med centrala Amerika. Precis som att mellansverige inte är samma sak som mellersta Sverige eller mittsverige.

Martenw gillar
  10. S
    Medlem · Nivå 8
    DUT för Gävle är -22. Medeltemp 5.

När jag byggde nytt radiatorsystem valde jag minimum 80w/m2.
    Sedan delade jag radiatorslingan i två, en uppe en nere.

Eftersom bergvärmepumpens effektivitet ökar drastiskt med lägre framledningstemperatur vill jag rekommendera radiatorer för minst 80w/m2 gärna 100w/m2.

Oldboy gillar
  11. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 10
    Du ligger på en elförbrukning på under 3500kWh per månad. Det blir en medeleffekt på ca 4700W.

Jag tror 8-10kW aggregat borde vara rimligt

12. R
    Medlem Nivå 5
    Tips, dimensionera radiatorer för 35C framledning. Bergväggen lyfter normalt sätt till 55C, vid normal dimensionering (55C) och -20 ute måste då elpatronen gå hela tiden för att hålla kvar 55C i pannan.

13. M
    Medlem · Nivå 10
    Utgå inte bara från W / m2 i ett rum.
    Lägg också in en viss kompensation för antalet ytterväggar och fönster.
    Sätter man in en värmepump så är det bra om det kan vara öppet i alla radiatorer och bli lagom varmt i alla rum utan strypning och termostater.

14. SSSS
    Medlem · Nivå 13
    Ja men i Lenhovdas dimesioneringsguide anger man ju förutsättningarna för rummet om om det ligger på entreplan eller övervåning så jag trodde att det skulle vara med i uträkningen. Men det verkar inte vara så stor skillnad. Vi har dock många fönster på vårt hus (25st) så det kanske bidrar till de höga värderna jag får?

Har du tagit med att vi har en luftvärmepump (en Mitsubishi FH35 från 2016) när du räknar ovan?

Men det är ju det som jag har gjort?
    Foto 2018-01-13 15 34 38.png

Jag har räknat med siffrorna på Thermopanel V4 C22 radiatorer (se inlägg #1) från rinkabyrör, Antar att det är delta 30 grader som dom specar. Och jag har valt så stora radiator som får plats under mina fönster.
    https://www.rinkabyror.se/artikel/thermopanel-v4-tpc22-6004/
    Skärmavbild 2018-01-14 kl. 17.08.09.png

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 10
    Luftvärmepumpen glömde jag bort

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: