Byggahus.se

Effektbehov för att driva flisaggregat Erjo 160T?

1. F
    Medlem Nivå 3
    Då var det dags att göra sig av med den 5 meter höga Hassel-busk-häcken som förre husägaren planterat, men glömde att klippa...

Till mitt förfogande har jag nu en traktor på 35 HP, trepunktslyft och kraftuttag. Dessutom har jag möjlighet att låna en flismaskin av märket Erjo 160T modellår sent 70-tal.

Räcker 35 hp på traktorn för att flisa upp hasselbuskarna med ovan nämnt flisaggregat? De grövsta stammarna är väl på ca 10-12 centimeter.

Hur stor diameter på stam tror ni att Aggregatet och 35 HP-traktorn klarar?

Mitt största intresse av detta är att bli av med riset och slippa att köra 50 vändor med bil och släp till återvinningscentralens kompostavdelning....

2. C
    Medlem · Nivå 14
    Det ska gå bra.
    Effekten kommer till sin rätt först när du ska köra stor volym och vill slippa handmata och bromsa lite.
    Eftersom du har lite låg effekt i traktorn, så får du köra långsamare matning av stammarna bara.
    Du kommer höra hur varvtalet ligger och får anpassa därefter.

Redigerat 11 okt 2016 13:07
  3. F
    Medlem Nivå 3
    Tack Corre för ditt svar... då är det bara att tuta och köra då...

Du verkar ju hemma vad det gäller flisaggregat och traktorer så några frågor till. Vilket säkerhetssystem finns i flisaggregatet om man nu skulle mata för hårt/grovt och hela maskineriet skulle låsa sig? Risken är att ta sönder hela kraftuttaget på traktorn. Är det remdrift som slirar om det körs fast eller kanske brytsprintar (som på en båtmotorpropeller)? Vilket varvtal kör man kraftuttaget på, 540 eller 1100 rpm? Går det att få tag i instruktionsbok till aggregatet?

4. C
    Medlem · Nivå 14
    Du ska köra 540 uttaget iaf, och prova dig fram lite på motorvarvtalet så det går fint. Du behöver inte ligga på 540 varv på PTOn, utan kan börja lägre.

Den verkar vara remdriven, men den mest basala säkerhetsfunktionen är brytpinnar i kraftöverföringen, oftast i flisdelen. Annars är det motoreffekten på traktorn som avgör. Det är inte ovanligt att traktorn får motorstopp om man matar för hårt, såvida den inte har en varvtalsvakt som kopplar från. Men det är nästan bara moderna traktorer som har det.

Detta verkar vara ett informationsblad på finska, som går att pasta till Google Translate.
    https://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/483972/kselostus1054.pdf?sequence=2

5. F
    Medlem Nivå 3
    Åter igen många tack Corre! Min finska är bristfällig men Google gav ju lite grundöversättning av vad som det faktiskt stod.

Jag fick i alla fall fram ifrån tabell att effektbehovet låg på mellan ca 25-50 hk, vid flisning av material med diameter 7,5-14,5 cm. Så upp till 10 cm stamdiameter borde funka. Dock så är det först och främt riset jag vill bli av med. Stammarna kan man alltid bunta ihop och köra iväg med om det skulle va så...

Kanske det finns någon på forumet som har motsvarande manual fast på svenska... det känns som att det är bra att ha en manual för aggregatet då det är mycket med inställning av knivar, mothåll m.m. Innan man kör igång.

6. bax
    Medlem Nivå 10
    Hmm är inte en Erjo160 stupmatad? Dvs det finns inga matstvalsar att styra hastigheten på matningen med utan det är gravitationen som gör det.

Kör som sagts ovan på 540. Och ta en stam i taget. Man kan kapa stammarna i meterslängder också så hinner traktorn få upp varvet igen mellan varje bit. Riset är inga problem.

7. C
    Medlem · Nivå 14
    Jag menar att operatören styr matningshastigheten, dels genom att hålla mot lite, dels genom att som du nämner mata mindre bitar.

Varvtalsvakten kan vara inbyggt i taktorn, så den kopplar ur PTO om det sjunker för mycket.

8. bax
    Medlem Nivå 10
    Är inte knivarna monterade?
    Hur lång är häcken?
    Jag antar att det inte är några större mängder som ska flisas så då borde det bara vara att köra med huggen såsom den står, eller har den stått obrukad många år och hunnit rosta?

9. F
    Medlem Nivå 3
    Hallå! Sitter på en svensk manual till Erjo 160 T om någon behöver.... lägg ett inlägg så kan vi ta det vi PM....