Jag träffade Jens Nordberg, affärsområdeschef för energimarknad på Varberg Energi, och pratade med honom om effektavgifter, det nya systemet för elöverföring i Norden och om en frekvensregleringsmarknad som prismässigt har kraschat.
Han berättade det senaste om den svenska elmarknaden, varför han anser att effektavgifter och flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod är ett nödvändigt ont och varför Tysklands motsträvighet höjer elpriserna för svenska elkunder.
Jag gjorde ett webbteveinslag, och i det berörs bland annat frågor såsom:
· Ska man ha fast eller rörligt elavtal?
· Vad styr elpriset och varför är det ibland minuspriser på elen?
· Hur ska man tänka kring villabatterier och centraliserad batterilagring?
· Hur ser trenden ut för frekvenshållningsreserven, och ska man som batteriägare satsa på frekvensreglering och FCR?
· Privatpersoner tänker på ett visst sätt när det gäller el och energi men hur ska man tänka som företagare?
· Varför och hur håller effektavgifter på att införas?
· Den 29 oktober införs ett nytt system för elöverföring i Norden, kallat flödesbaserad marknadskoppling. Hur fungerar det?
· Genom flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod får Sverige ett högre elpris än våra grannländer – hur kan det vara rätt?
· Anslutningsavgifterna för havsbaserad vindkraft diskuteras just nu. Vad får det för konsekvenser?
Kolla gärna om du är intresserad!

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
andersfrick andersfrick skrev:
Jag träffade Jens Nordberg, affärsområdeschef för energimarknad på Varberg Energi, och pratade med honom om effektavgifter, det nya systemet för elöverföring i Norden och om en frekvensregleringsmarknad som prismässigt har kraschat.
Han berättade det senaste om den svenska elmarknaden, varför han anser att effektavgifter och flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod är ett nödvändigt ont och varför Tysklands motsträvighet höjer elpriserna för svenska elkunder.
Jag gjorde ett webbteveinslag, och i det berörs bland annat frågor såsom:
· Ska man ha fast eller rörligt elavtal?
· Vad styr elpriset och varför är det ibland minuspriser på elen?
· Hur ska man tänka kring villabatterier och centraliserad batterilagring?
· Hur ser trenden ut för frekvenshållningsreserven, och ska man som batteriägare satsa på frekvensreglering och FCR?
· Privatpersoner tänker på ett visst sätt när det gäller el och energi men hur ska man tänka som företagare?
· Varför och hur håller effektavgifter på att införas?
· Den 29 oktober införs ett nytt system för elöverföring i Norden, kallat flödesbaserad marknadskoppling. Hur fungerar det?
· Genom flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod får Sverige ett högre elpris än våra grannländer – hur kan det vara rätt?
· Anslutningsavgifterna för havsbaserad vindkraft diskuteras just nu. Vad får det för konsekvenser?
Kolla gärna om du är intresserad!
[media]
Detta svara inget om effektavgifter behövs eller gör skillnad. Prata själv med några inom branschen och det kommer inte ändra vår kapacitet brist då de ändå måste räkna på worst case fall (som händer några få dagar om året).

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Attitudeswe
B buffyin skrev:
Detta svara inget om effektavgifter behövs eller gör skillnad. Prata själv med några inom branschen och det kommer inte ändra vår kapacitet brist då de ändå måste räkna på worst case fall (som händer några få dagar om året).
Med en prismodell som addresserar worst case så hade det påverkat.

Om effektavgiften blev 1000kr/kW 16:00-20:00 vid kraftiga minusgrader i centralorten. Men inte tas ut annat än dec-feb, då skulle folk nog undvika att ladda sina pluginhybrider eller ta en dusch under de dimensionerande timmarna...

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Med en prismodell som addresserar worst case så hade det påverkat.

Om effektavgiften blev 1000kr/kW 16:00-20:00 vid kraftiga minusgrader i centralorten. Men inte tas ut annat än dec-feb, då skulle folk nog undvika att ladda sina pluginhybrider eller ta en dusch under de dimensionerande timmarna...
Det är ju fortfarande inte worst-case då möjligheten finns. De kommer iaf inte räkna annorlunda så hjälper tyvärr inget på kort sikt i vårt nät.

Konstaterar att detta inlägg blev plågsamt aktuellt en dag som denna:

• Diagram över elpriset, som nådde 646 öre mellan 17:00 och 18:00, med ett snittpris på 211 öre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Representerar du EFN eller dig själv som privatperson när du skriver här?

Även om jag har hyfsat stort förtroende för EFN, så blir det lite konstigt om du publicerar saker och sen inte deltar i diskussionen efteråt.. man får lite reklamfeeling...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Representerar du EFN eller dig själv som privatperson när du skriver här?

Även om jag har hyfsat stort förtroende för EFN, så blir det lite konstigt om du publicerar saker och sen inte deltar i diskussionen efteråt.. man får lite reklamfeeling...
Kan man verkligen helt och hållet skilja på vem man är som privatperson och vem man är i sin arbetsroll? Jag har sett andra personer som försöker hävda att det går, men jag är tveksam. Helt klart är att min drivkraft att publicera inlägg här är för att jag tror att inläggen är till nytta och nöje för övriga på forumet. Ingen annan har någonsin pushat mig att göra det.

Jag har ett intresse för energifrågor, och detta intresse får jag i viss mån utlopp för på EFN. Jag försöker att följa diskussionerna, men jag har svårt att följa varenda frågeställning om energi på hela Byggahus. Om det är någon specifik fråga på någon del av forumet som du tycker att jag borde vara med och besvara så får du jättegärna hojta till - antingen här i tråden eller genom direktmeddelande. Det uppskattas!

Här är förresten en bättre skärmdump än min förra över dagens elpriser:

• Diagram som visar dagens elpriser i öre per kWh, med högsta pris på 646 öre mellan 17:00 och 18:00, och ett snittpris på 293 öre.
    Skapa konto
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Attitudeswe
Och imorgon sprängs 10kr i både SE3&4 (inkl moms)

B buffyin skrev:
Är det bara villaägare som har effektavgift ?

C cay.j.att.telia.com skrev:
Nej företag och storförbrukare har haft det sen lång tid tillbaka. Vi har inte fått det hos oss ännu i E.on syd iaf.

Tabell över elnätsavgifter från E.on i prisområde Syd 2024, med olika abonnemang och avgifter. En rad är markerad med röd cirkel.
Skapa konto

C cay.j.att.telia.com skrev:
Nej. Den "drabbar" alla.

Attitudeswe
Nej. Den "drabbar" alla.
Inte dom i lägenhet, dom kan fortsätta tvätta, diska och laga mat samtidigt som det dammsugas så länge dom inte smäller sin 16A 11kW säkring

Nej. Den "drabbar" alla.
Alla husägare, inte dom som bor i lägenhet !

• Haha
Attitudeswe
  • Laddar…
Hur tänkte du där?

Ett höger elpris -> lägre effektuttag än vanligt -> lägre effektavgift?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.