1 549 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Ecotec tyr förbränningsfläkt
Hej, har en ecotec tyr kamin i mitt hus.
Den har ett missljud i förbränningsfläkten, en typ av knackade ljud.
Tog ut fläkten och körde den på sidan om kaminen och går hur fint som helst då.
Satte tillbaka den och ljudet börjar direkt. Men jag hörde även då att den pulserar i varvtal, ska dom göra det? Spänningen måste ju pulsera också? När jag kör den separat så pulserar den inte.
Tacksam för svar.
Satte tillbaka den och ljudet börjar direkt. Men jag hörde även då att den pulserar i varvtal, ska dom göra det? Spänningen måste ju pulsera också? När jag kör den separat så pulserar den inte.
Tacksam för svar.
Det pulserande ljudet är för hastighetsregleringen. Man slår av och på strömmen hela tiden och pulslängd styr fläktens hastighet. Känns korkat, men det går inte att styra varvtal med typ en dimmer som hackar varje puls i strömmen. Fläktmotorer av det här slaget tål inte den behandlingen, därför är snabba av och påslag det som funkar. Helt normalt men lite störande ljud.E Erikzon skrev:Hej, har en ecotec tyr kamin i mitt hus.
Tacksam för svar.
Mer effektiv varvtalsstyrning är en trafo som tar ner spänningen till lägre nivåer, men det är dyrare lösning speciellt om du ska kunna justera farten. Så gör man för ventilationssystem men inte för en simpel förbränningsfläkt.
Redigerat:
Klicka här för att svara