Ecogrund?

4k läst  3 svar

1. DrömBygge
    Medlem Nivå 2
    Hur ställer sig Villa Varm till att använda ecogrund?

Hur mycket dyrare är det (cirka) med flytande golvvärme istället för ingjuten gällande en grund på ca 100 kvm?

Ni skriver på er hemsida att om man väljer ingjuten golvvärme så får man prisavdrag...

2. Hakan_Bjorkman
    Medlem Nivå 3
    Vi har för närvarande inte levererat något hus anpassat för Ecogrund.
    Våra kunder föredrar i stor utsträckning platta på mark. Både med ingjuten golvvärme eller ovanpåliggande golvvärme.

Merkostaden att lägga golvvärmen ovanpå betongplattan jämfört med ingjuten är i sorleksordningen 50.000 kr för ett hus på 100 m2. I detta är både material och arbetskostnad inräknat. Vi erbjuder båda förläggningssätten på golvvärme.

Varför ovanpåliggande golvvärme kostar något mer att utföra ligger i både material till undergolvet, värmespridningsplåtar samt merarbetet i att lägga detta.

Redigerat 7 aug 2008 15:46
  3. TorOdd
    Medlem Nivå 6
    Hej! Jag skulle vilja ställa några följdfrågor till DrömBygge´s fråga om golvvärmen.

1. Den merkostnad på 50 000 kr du anger, är det för grund inkl golvvärme, eller bara räknar du bara för själva värmedelen? Jag antar att själva plattan blir billigare då inga rör ska gjutas in, men är flytande golvärme så mycket dyrare att det i alla fall blir 50 000 kr dyrare? Hoppas du förstår hur jag menar...
    2. Klarar man som lekman att själva lägga ut platonmatta, isolering och slangar och golv, om man anlitar någon att sedan kolla att det är rätt utfört samt, koppla ihop och in systemet. Blir det någon kostnadsbesparing med att göra det själv?

Tacksam för svar!

4. Hakan_Bjorkman
    Medlem Nivå 3
    Vi betraktar merkostnaden ställt de två förläggningssätten mot varandra, alltså med grundläggning, vvs-installtion och montering inräknad.
    Att själv lägga golvet och golvvärmen är vanligtvis inga problem för den normalhändige.
    Som bekant är det ju alltid billigare ju mer eget arbete man kan göra på sitt husbygge.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: