Byggahus.se

Ebeco golvvärme dålig effekt

1. EvaMLin
    Medlem · 153 inlägg
    Rustade badrummet i feb 2009 och la in golvvärme (förstås) men nu senaste 1-2 åren har jag märkt att den inte ger samma effekt. Får peta upp termostaten litegrann då och då för att få varma golv.
    Misstänker att det är slingorna som börjat ge upp, eller kan det finnas det andra orsaker?
    Att slingorna ger upp efter 10 år känns ju sådär kan jag tycka, fast har ingen aning om hur länge den beräknas hålla.

Nån som kan komma med tips/synpunkter?
    Bifogar bild på termostaten

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    E63346DB-2BD4-4FBD-A6B4-D699957D8FFA.jpeg

2. J
    Medlem · 1 517 inlägg
    Tror inte det är slingorna i sig det beror på, tror mer på givaren eller termostaten.
    Ring till Ebeco och prata direkt med dom, dom brukar vara tillmötesgående.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · 30 inlägg
    Hej Eva. Har läst en del om Termostater nu i detta forum och på andra håll :)
    Från vad jag förstår så har vissa termostater / givare en livslängd på mellan 10-15 år (mina har hållt i 20 men två har gått sönder under denna tid).
    Om du köper ny motsvarande modell (billig eller dyr) så skulle du kunna anlita en elektriker som enkelt sätter in en ny :)

Förhoppningsvis så är "givaren" lös och inte fastgjuten i golvet för då blir det svårare :) (då får man hitta en termostat som fungerar med givarens OHM tal).

En ny modern lite dyrare termostat har möjligheten att sköta uppvärmning efter schema och därmed spara energi. Det finns dock modeller som är billigare och liknande den du redan använder.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 1 517 inlägg
    Vi får hoppas att TS löst problemet, med tanke på att frågan var i juni.....;)

5. EvaMLin
    Medlem · 153 inlägg
    Löst och löst... skruvade upp värmen och håller tummarna tills jag har råd att anlita min elektriker :)