Rustade badrummet i feb 2009 och la in golvvärme (förstås) men nu senaste 1-2 åren har jag märkt att den inte ger samma effekt. Får peta upp termostaten litegrann då och då för att få varma golv.
Misstänker att det är slingorna som börjat ge upp, eller kan det finnas det andra orsaker?
Att slingorna ger upp efter 10 år känns ju sådär kan jag tycka, fast har ingen aning om hur länge den beräknas hålla.
Nån som kan komma med tips/synpunkter?
Bifogar bild på termostaten
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
537 läst · 4 svar
537 läst
4 svar
Ebeco golvvärme dålig effekt
-
-
14 jan 00:19 #3
Hej Eva. Har läst en del om Termostater nu i detta forum och på andra håll
Från vad jag förstår så har vissa termostater / givare en livslängd på mellan 10-15 år (mina har hållt i 20 men två har gått sönder under denna tid).
Om du köper ny motsvarande modell (billig eller dyr) så skulle du kunna anlita en elektriker som enkelt sätter in en ny
Förhoppningsvis så är "givaren" lös och inte fastgjuten i golvet för då blir det svårare(då får man hitta en termostat som fungerar med givarens OHM tal).
En ny modern lite dyrare termostat har möjligheten att sköta uppvärmning efter schema och därmed spara energi. Det finns dock modeller som är billigare och liknande den du redan använder.- Laddar…
-
14 jan 08:07 #5
Löst och löst... skruvade upp värmen och håller tummarna tills jag har råd att anlita min elektriker
- Laddar…