Byggahus.se

Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten

1. harry73
    Allvetare · Skåne · 12 047 inlägg

harry73

Allvetare
    Nu fattar jag bättre varför Esbjörn låtsas ha minnesproblem. Om han säger att han inte minns om han skrev på och under vilka omständigheter, behöver han inte förneka att han skrev på, då kan han bara säga att han inte minns.
    På något sätt är det karma att det gamla politikertricket nu används mot en politiker :rofl:
    Men nu tror jag ännu mer att Esbjörn är en falsk, lurig och tjurig gammal gubbe, och jag hoppas verkligen att Ebba lyckas köpa huset.
    Men troligtvis drar hon sig ur affären med tanke på all publicitet.

2. C
    Medlem · 8 769 inlägg
    Kontraktet såg ju ut som ett standardkontrakt enligt mäklarens mall, och då är det så gott som garanterat köpebrevet som utgör fångeshandling. Antingen självständigt, eller tillsammans med köpekontraktet om köpebrevet innehåller hänvisningar till detta.

Märkligt om det skulle vara så att EB har missat dessa detaljer. Det står typ OBS OBS OBS på lantmäteriets hemsida.

• Laddar…
  3. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 256 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Jag tror, med betoning på tror eftersom jag inte har någon som helst juridikutbildning, att den obevittnade namnteckningen sänker det hela ur ebba-perspektiv.

4. elpaco
    Gräsfantast · Västra Götaland · 3 828 inlägg

elpaco

Gräsfantast
    Problemet är här för EB att det handlar om mycket mer än ett husköp. Att hon inte backar redan är uppseendeväckande. Som politiker förväntas hon agera särskilt schysst och korrekt. Att hon dessutom är partiledare för KRISTdemokraterna borde väl ytterligare få henne att vända kinden till, förlåta och gå vidare. Detta är ett praktfiasko för henne. Inget annat.

5. K
    Husägare · Skåne · 2 236 inlägg

knipo

Husägare
    Utan att ta partipolitisk eller personlig ställning så tror jag fortfarande att hon i grunden inte gjort något mer eller mindre än vad någon annan skulle kunna ha gjort, utan det är media (tror jag av erfarenhet) som fått det till ett fiasko för henne.

• Laddar…
  6. A
    Medlem · Blekinge · 8 816 inlägg

andersmc

Medlem
    Det är väl ändå en ironi i att det är partiledaren för just Kristen Demokratisk Samling som handgripligen bryter mot det nionde av Guds bud: ”Du skall icke ha begärelse till din nästas hus”.

7. jade_wys38
    Medlem · 61 inlägg

jade_wys38

Medlem
    Jag anser att husförsäljningen var ogiltigt, det var ingen som har bevittnat hans underskrift.Dagen efter har hon inte varit anträffbar trots alla möjliga försök. Detta blev ingen korrekt försäljning , hon bör lämna honom i fred utan att försöka få ngt skadestånd.Hoppas att släktgården stannar kvar inom släkten och den äldre mannen inte får några men efter den olyckliga affären.

8. jade_wys38
    Medlem · 61 inlägg

jade_wys38

Medlem
    Jag anser att husförsäljningen var ogiltigt, det var ingen som har bevittnat hans underskrift.Dagen efter har hon inte varit anträffbar trots alla möjliga försök. Detta blev ingen korrekt försäljning , hon bör lämna honom i fred utan att försöka få ngt skadestånd.Hoppas att släktgården stannar kvar inom släkten och den äldre mannen inte får några men efter den olyckliga affären.

9. Ute
    Medlem · 6 inlägg

Ute

Medlem
    Jag undrar varför inte pappren är bevittnade? Verkar lite lurigt... Det kanske är så ändå att ebba har tjatat sig till att köpa hans tomt. Hon är väl inte politiker för inte. Hon har ju talets gåva. Sen att hon dessutom anklagar regeringen för att med berått mod ha utsatt oss äldre för att insjukna i corona. Lite väl magstarkt med tanke på att hon inte bryr sig det minsta om smittspridningen för egen del!

10. jade_wys38
    Medlem · 61 inlägg

jade_wys38

Medlem
    Säljaren till huset har också sina känslor,speciellt när är man så gammal och har väldigt svårt att fatta beslut när ngn bredvid försöker övertala honom till försäljningen.Jag känner igen detta från en affär.

• Laddar…
  11. Ute
    Medlem · 6 inlägg

Ute

Medlem
    Absolut. Jag håller med. Det är lätt att bli övertalad, speciellt om det är någon i maktposition som vill ha något. Därför borde hon varait smart nog att se till att affären gick riktigt till.

12. D
    Medlem · 282 inlägg

daVinci

Medlem
    Har du exempel på köpekontrakt som är bevittnade?

Inget i mina bostadsaffärer har varit det. En sådan sak borde väl mäklarfirmorna ha koll på?

Enligt Ebba så har säljaren kollat med andra potentiella köpare om de var intresserade att bjuda över henne. Och även kollat om han kunde avstycka tomten för att få ut ett högre pris.
    Skälet till att Ebba öht blev inblandad var att säljaren hört sig för hos den lokale mäklaren om prisläget. Så nog ter det sig som att säljaren ville sälja och maximera sin egen intäkt. Han ville inte slösa bort pengar på mäklare.

• Laddar…
  13. Ute
    Medlem · 6 inlägg

Ute

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20201026_182152_com.android.chrome.jpg

14. jade_wys38
    Medlem · 61 inlägg

jade_wys38

Medlem
    Avgiften för mäklaren är avdragsgillt !

15. D
    Medlem · 282 inlägg

daVinci

Medlem
    Mediakontakterna verkar mest drivas av personer i säljarens omgivning som har egna intressen i fastigheten.

Det finns en del konstigheter. En av dessa personer säger sig ha kört säljaren till banken för att återbetala handpenningen. Men säger att det inget gick eftersom säljaren inte kom ihåg kontot som Ebba betalat från.
    Det är lite förbryllande för banken kan enkelt se avsändarens bankkonto och returnera beloppet.
    Då låter det mer som säljare inte alls ville återbetala. Utan står där på banken och kommer inte ihåg bankkontot och så blir det ingen återbetalning.

Låter mest som säljaren vill få igenom affären samtidig som han "hanterar" sin missnöjda bekanta i sin omgivning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.