Byggahus.se

Ebba Busch köper hus

1. Nissens
    Medlem · 1 396 inlägg
    Tja, jag skulle aldrig ge 4 MSEK för ett ruckel som kanske kostar lika mycket till att få ordning på. Oavsett om det finns brygga eller inte. Detta är inte vid havet, utan vid en insjö...

2. Nissens
    Medlem · 1 396 inlägg
    Det ändrar väl inget juridiskt? Köpebrevet är ju påskrivet och handpenningen betald...
    Kan man annulera det med ett rekommenderat brev menar du??
    Då har någon ändrat lagarna utan att jag vetat det...

3. Handyman 1
    Medlem · 1 744 inlägg
  4. -RB-
    Medlem · 2 782 inlägg
    Nu är jag ju inte 81 än, men jag har en känsla av att jag skulle ha lättare att säga nej när jag är 81 än vad jag hade när jag var 25, om du förstår vad jag menar.

5. Handyman 1
    Medlem · 1 744 inlägg
    Det blir bara svårare med åren....

6. A
    Medlem · 8 764 inlägg
    Jag tycker du lägger i lite för mycket värderingar med "fått nys om" och "påtryckningar". Om jag kom hem till morsan och hon berättade att hon hastigt och lustigt hade sålt huset till en ung dam som bjöd in sig på fika i förra veckan hade jag också intervenerat i den där affären.

Även om du inte hade brytt dig i en sådan situation så jag och de flesta andra gjort det.

• Laddar…
  7. Nissens
    Medlem · 1 396 inlägg
    Nu var det ju ingen bröstarvinge inblandad i detta fallet, och det handlar om ett förfallet hus som stått öde en längre tid som någon är villig att betala en bra peng för.
    Jag tycker att du dels underskattar säljaren som verkar ha vetat exakt vad han gav sig in på(även om han förnekar det nu), och dels att du har någon slags fördomar även mot yngre personer.
    Jag hade nog blivit förvånad om mina föräldrar gjort en sådan affär utan att kolla med mig, främst för att jag är bröstarvinge och antagligen är känslomässigt engagerad. Men släktingar längre bort än så som i detta fallet skulle jag aldrig ha synpunkter på. Det är inte min business liksom.
    Det känns mycket konstigt att du målar upp en helt annan situation än vad tråden handlar om, och dessutom gör dig till någon slags självutnämnd talesperson som vet vad de allra flesta tycker - om ett helt annat scenario... svårt att förstå din tanke med det...

Redigerat 14 okt 2020 23:23
  8. F
    Medlem · 17 inlägg
    Jag tycker att det bara är en sak som är viktig. Är mannen tillräknelig eller ej. Är han det inte så bör affären ogiltigförklaras och det har hon ju sagt att hon går med på. Är han det så får han hålla sig till avtalet.

En del verkar tycka att det är konstigt att hon sökt upp honom och det förstår jag inte. Det är inte ovanligt här att folk får frågan om X är till salu, särskilt inte om frågan kommer från någon som känner till bygden vilket verkar vara fallet.

-Hej, det är NN, MMs pojk från bortanför sågen, skulle du vara intresserad av att sälja X?

9. thomas33
    Renoverare · 4 649 inlägg
    Det konstigaste är att Ebba söker upp en åldring efter att i början av juni stått och kritiserat Sveriges strategi angående corona i Agenda!!! Hon som säger sig värna om de äldre???
    En snabb affär och underskrift så gör det inte henne något om mannen sedan skulle bli sjuk???

• Laddar…
  10. B
    Medlem · 6 839 inlägg
    Ja, DÄR kan man snacka om att sko sig på åldringar! ”Du får 4/27 av mig nu, så får jag 27/27 av dig sen när du dör...”

11. A
    Medlem · 11 747 inlägg
    Man ska ta tidningsartiklarna med en nypa salt, stor nypa salt och ifrågasätta vad som saknas gällande fakta. De är inte alltid, kanske ska vara sällan, skrivna för att vissa helheten och saknar ofta viktiga detaljer.
    Hur vi sedan är tillräkneliga beroende av ålder, sjukdom, et, eller enbart har dåligt omdöme/kunskap tja vem kan avgöra det utifrån tidningsartiklarna. Men juridiskt ska det fastställas av tingsrätt utifrån bifogat material om god man eller förmyndare behövs.

• Laddar…
  12. L
    Medlem · 1 182 inlägg
    Håller helt med. Det går inte säga säkert nånting.

Men vissa saker är iaf kända som är ganska faktamässiga.

1. Gubben är 81 år.

2. Det var Corona isolering som gäller för äldre, ändå så var Ebba så j-a sugen på huset att hon inte kunde vänta....

3. Det var en snabb process. Fem dagar? För en 81-åring att fundera genom alla paragrafer och vinklar.....

4. Ebba valde att inte ta med en mäklare för att till 100% få allt rätt och riktigt. Skitsamma vad gubben sagt hon hade kunnat sagt "vi tar en mäklare så allt blir rätt, jag betalar för det".

5. Mäklaren som var med pappersledes, var en kompis - och som också friskrev sig från ansvar.

6. Priset sattes 300 000 under värdering. Som skall ha diskuterats. 300' för att städa? Vad... bilarna hämtar skrothandlare GRATIS! OM det var gubbens förslag borde Ebba nog funderat på om gubben har alla hästar hemma.... drar av 300 000 för att hon ska städa av ....

7. Slår till med advokater och stämning. Direkt. Ingen feeling där direkt.
    Om hon nu kände att allt var så bra mellan dem, varför ringde hon inte frågade "vad har hänt".

Sen kan vi säga, javisst gubben är helt klar i huvudet, han gick med på det.
    Det legala kan då vara självklart.

Men.. liksom.... jag skulle aldrig, verkligen aldrig, sitta och bolla med miljoner mot en gubbe
    och känna "det här husköpet känna så jävla roligt". Men det gjorde tydligen Ebba

Det är en sak om man förhandlar med en bilhandlare som gör detta dagligen, eller en säljare som väldigt tydligt sagt att han vill sälja. Men detta.... att liksom "tjatat" (iaf fått prata och övertyga) en åldring om att sälja sitt hus. Är det verkligen kul? "wow, jag fick 300 000 i avdrag" Småpengar för henne.

Aldrig. Ni som säger detta verkar vettigt, hoppas ni får ta hand om era föräldrar när de skriver på bredbandsavtal och tv-abonnemang för flera tusen, säljer bilen till halva värdet, eller varför inte familjens fina sommarställe billigt.

Ni kommer förstås säga det är bara deras eget fel att de inte lärt sig den nya tekniken och gå vidare... antar jag? Ingen här kommer ringa och gnälla på företaget över hur deras arma föräldrar blivit lurade av säljarsnack. Ni tar det. Ok?

Redigerat 15 okt 2020 10:11
  13. F
    Medlem · 4 008 inlägg
    Kort svar, men ja, det gör i alla fall jag. Vill de inte rådfråga sina barn innan de tar beslut om sådant så får man väl skylla sig själv.

Gällande prissättningen skrev väl Ebba att hon fått det värderat till 4,2. Det är ingenting som säger att säljaren fått ta del av denna summan. Jag ser inte heller det som relevant. De har kommit överens om ett pris och detta ligger i närheten (inom 10%) av en värdering som är gjord. En ev. budgivning vid försäljning hade kunnat ge större avvikelse och på ett objekt som detta åt båda hållen.

14. L
    Medlem · 1 182 inlägg
    Tror jag läste nånstans att de pratade om värderingen tillsammans. Hennes facebook tar upp det så.

"inte relevant" - En gubbe drar av 300 000 för att städa ur några förråd.....? Om det var hans förslag pekar det ju på att han inte förstår vad saker kostar, eller vad värderingen innebär. Bilar hämtas gratis. Sanering? Hennes ord för att skrämma gubben eller? Vad skulle saneras?
    Värderingen tar ju hänsyns till att avlopp saknas, att det behövs ordnas med hantverkare osv. Det ska ju inte dras av... OM avlopp varit ok, allt på utsidan ok osv - då hade värderingen ju legat högre!

Men i sak, ja - en normal budgivning hade kunnat ge samma pris, men också lika gärna mer.
    Så det finns ingen anledning att inte hålla sig till 4.2.

15. R
    Medlem · 474 inlägg
    Så många troll i denna tråden som egentligen skiter i gubben och endast skriver här för att försök underminera en politikers förtroende.

Standardtaktik när det gäller en visst parti och deras anhängare på de flesta forum.
    Börjar bli jävligt tröttsamt....

• Laddar…