69 291 läst · 970 svar
69k läst
970 svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Med tanke på att mängder av hybridbilar laddar på 1 fas 16A så känns det som en dålig idé.Om nån knäcker APIt, man kan lyckas nå boxen och lägga in ett wifi, borde man kunna rutta om så boxen TROR den pratar med Easee egen server, men i själva verket pratar den med en annan server som har samma API som Easee...
Det bästa för min egen del vore att boxarna ställdes på att tex ladda max 3-fas 10A och börja ladda så fort en bil är ansluten. Skulle de implementera detta och boxen inte bedöms vara farlig att använda, då skulle jag nog köpa en ny box, men sätta min Easee box som en "gästbox" för ev bekanta som vill ladda...
Läs om NOx och bränsleeffektivitets- tradeoff;Som jag skrev gick det inte att märka någon skillnad på bilen efter uppgraderingen. Det gäller alltså även effekt/respons samt förbrukning.
Jag gissade tidigare precis som du gissar nu att bilen skulle bli sämre på något vis och tänkte vägra gå med på uppgraderaderingen. Men så skickade de ett intyg från ett oberoende testhus som visade att bilen inte skulle påverkas negativt på något sätt med den nya programvaran. Så jag motsatte mig inte uppgraderingen och märkte alltså inte heller någon skillnad.
Jag trodde att det var det jag skrev i inlägget du kommenterade…
Lagkraven är ofta riktade mot NOx medan fordonsägaren ofta prioriterar bränsleeffektivitet. Att vi sen har växthuseffekten som lök på laxen gör inte det hela lättare. Men fysikens lagar gäller.
NOx kan även ordnas med EGR eller SCR. Men det kräver hårdvaruändringar. Och får andra effekter.
https://theicct.org/nox-and-co2-emissions-from-trucks-what-trade-off/
https://www.abc.net.au/news/2017-04...tion-software-fix-for-dieselgate-cars/8418142
Jag skulle tro att du vid de driftsfall du har, inte kommer själv att kunna "mäta" en ev försämring genom miniräknare och rutat papper samt lite magkänsla och genom att spara bränslekvitton.
Oavsett... VW har vad jag förstår fixat problemen på rimligt sätt och ersatt de som hade köpt nya bilar och fick en avsevärt försämrad produkt. Om försämringen var marginell så utgick troligen ingen ersättning. Och tyvärr tror jag allt detta fusk faktiskt gav en mycket liten "förbättring" för kund. Så troligen har du i praktiken int e lidit någon skada.
Förresten så fuskar de andra märkena åxå, tex genom att inte köra SCR och avgasrening vid normal svensk medeltemperatur och liknande krumbukter...
Jo, men det kanske boxen kan klara att känna själv, jag tänkte mest på att den kunde begränsa maxkapaciteten till tex 10A som väl de flesta troligen klarar...
Är det någon som har förstått vad som gäller nu, är det återförsäljaren/installatören eller Easee som ska avhjälpa felet?
Är dubbla budskap då elsäkerhetsverket säger på sin hemsida att man ska vänta in Easse: https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/
Konsumentverkets skriver på hallå konsument att man ska kontakta sin återförsäljare för reklamation.
https://www.hallakonsument.se/frago...r-fatt-forsaljningsforbud-vad-ska-jag-gora-nu
Är dubbla budskap då elsäkerhetsverket säger på sin hemsida att man ska vänta in Easse: https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/
Konsumentverkets skriver på hallå konsument att man ska kontakta sin återförsäljare för reklamation.
https://www.hallakonsument.se/frago...r-fatt-forsaljningsforbud-vad-ska-jag-gora-nu
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 22 443 inlägg
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker
- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 22 443 inlägg
- 16 126 gillningar
- 1 225 bilder och filmer
Detta som frågeställaren skriver tycker jag är riktigt tragiskt.
Jag läste nu på morgonen att laddboxen till min elbil från Easee har fått försäljningsförbud från Elsäkerhetsverket eftersom den kan börja brinna. Jag vill inte använda den mer om den kan orsaka fara, men jag behöver en laddbox till min bil.
Jag tycker det är totalt omdömeslöst av ESV att använda sådana uttryck i sin information. Snart skriver de väl att månen kan ramla ned i huvudet på oss också...
Jag läste nu på morgonen att laddboxen till min elbil från Easee har fått försäljningsförbud från Elsäkerhetsverket eftersom den kan börja brinna. Jag vill inte använda den mer om den kan orsaka fara, men jag behöver en laddbox till min bil.
Jag tycker det är totalt omdömeslöst av ESV att använda sådana uttryck i sin information. Snart skriver de väl att månen kan ramla ned i huvudet på oss också...
Lastbalanseringen via Easee equalizer är helt lokal. Funkar att ladda när molnet är offline, även om den är inställd på att ladda via schema/eller är låst till att ladda med RFID-tagg genom att dutta med random RFID-tagg. Finns också ett wifi-interface där man kan ställa in ampere. Omständigare än nu med molnstyrning, men funkar ändå.Så som jag uppfattat det så är laddboxen helt beroende av att nå Easees servrar. När servrarna strulat så har laddboxen haft problem…
Men det hade ju varit snyggt om de byter programvaran i boxarna innan de konkar så att de alltid tillåter laddning oavsett nätkontakt. Frågan är ju då om kommunikationen med tex Tibber fungerar…
Tror inte att jag ens nämnt lastbalansering. Däremot vet jag att schemaläggningen inte fungerade tidigare när deras servrar strulade. Jag har fått mail lite nu och då från Easee där de meddelar att laddfunktionen är opålitlig eftersom att de har problem med servrarna. Skulle tro att smartladdningen inte funkar utan servrarna heller.Lastbalanseringen via Easee equalizer är helt lokal. Funkar att ladda när molnet är offline, även om den är inställd på att ladda via schema/eller är låst till att ladda med RFID-tagg genom att dutta med random RFID-tagg. Finns också ett wifi-interface där man kan ställa in ampere. Omständigare än nu med molnstyrning, men funkar ändå.
På dig låter det som att laddaren inte behöver servrarna, men så är det tyvärr inte…
Boxen behöver servrarna för att styra schemalagd styrning, samt via API:t - exempelvis Tibbers smartladdning, Greenely eller styrning via Home assistant/Homey och liknande.Tror inte att jag ens nämnt lastbalansering. Däremot vet jag att schemaläggningen inte fungerade tidigare när deras servrar strulade. Jag har fått mail lite nu och då från Easee där de meddelar att laddfunktionen är opålitlig eftersom att de har problem med servrarna. Skulle tro att smartladdningen inte funkar utan servrarna heller.
På dig låter det som att laddaren inte behöver servrarna, men så är det tyvärr inte…
De flesta elbilarna går ju att schemalägga laddningen från bilen/starta laddningen direkt från bilens app så även om Easees moln går ner så kan du styra mot elpriset. Omständigare, som sagt, men möjligt.
Ja, men om du har schemalagd laddning på laddboxen när deras servrar stänger ner så lär den aldrig gå att ändra igen…Boxen behöver servrarna för att styra schemalagd styrning, samt via API:t - exempelvis Tibbers smartladdning, Greenely eller styrning via Home assistant/Homey och liknande.
De flesta elbilarna går ju att schemalägga laddningen från bilen/starta laddningen direkt från bilens app så även om Easees moln går ner så kan du styra mot elpriset. Omständigare, som sagt, men möjligt.
Och kommunikationen med Tibber ger förmånligt pris på elen för laddningen, så den lär ju också försvinna…
Jag är inte orolig för att servrarna hos Easee skulle dyka. Tibber eller någon annan kan säkert ta över mjukvaran och hosta om så skulle behövas.
Det är ju lite värre med hur boxarna ser ut internt, ni vet det där med elsäkerheten...
Om du har schemalagd laddning och servrarna hypotetiskt skulle stänga ner kan du aktivera laddning med valfritt RFID-kort, samtidigt som du blockar laddning från bilen och drar igång laddningen via bilen när elpriset är lågt.
Tibbers prisgaranti för smartladdning får du om power-up:en är inlagd i Tibberappen (vilket kräver auktorisering via Easees moln) och att smartladdningen har varit aktiverad vid ett tillfälle. De har inget sätt att se om man avaktiverar den/schemalägger på något annat sätt.
Jag säger inte att det skulle vara lika smidigt som nu, men det går att komma runt om molnet skulle haverera.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 15 604 inlägg
Nötegårdsgubben
Skogsägare
- Stockholm och Smålands inland
- Medlem feb 2017
- 15 604 inlägg
- 30 260 gillningar
- 780 bilder och filmer
Kan, ja, men skulle de vilja och våga? Blir de indragna i ansvarsfrågan om de drar igång ett system som håller laddarna ”vid liv”. Och hur ser en eventuell konkursförvaltare på ett sådant storskaligt abandonware-övertagande?
Om det sätts upp sådana system av någon tror jag att det blir en betydligt mindre, och mindre nogräknad, aktör än Tibber.
Läste detta, vet inte hur väl citerad artikeln är. Men tycker verkligen inte det "bådar" gott för fortsättningen. Rätt märkligt att man inte tagit in personer i organisationen som inte är aningen mer meriterade i standarder, trögheten, vad det innebär att avvika från en standard och vad försäkran kan (bör?) innebära.
Känns som de fokuserat väldigt mycket på interfacet, mjukvaran och att bli en "laddbox Apple". Enkel GUI / användarvänlighet. Framkant. Men glömde "lite på vägen" runt hårdvaran och aktuella standarder.
Känns som det kommer falla rätt rejält och att man nu "bara hoppas någon ska vara lite snäll". Köpslå om tid. Kommer nog vara svårt att i efterhand formulera till detta när man redan "börjat falla".
Blir lite intressant följa oavsett.
Kan ju finnas ess!
https://www.nyteknik.se/energi/easee-grundaren-det-har-gatt-prestige-i-saken/2015422
Känns som de fokuserat väldigt mycket på interfacet, mjukvaran och att bli en "laddbox Apple". Enkel GUI / användarvänlighet. Framkant. Men glömde "lite på vägen" runt hårdvaran och aktuella standarder.
Känns som det kommer falla rätt rejält och att man nu "bara hoppas någon ska vara lite snäll". Köpslå om tid. Kommer nog vara svårt att i efterhand formulera till detta när man redan "börjat falla".
Blir lite intressant följa oavsett.
Kan ju finnas ess!
https://www.nyteknik.se/energi/easee-grundaren-det-har-gatt-prestige-i-saken/2015422
Så länge ESV inte kräver att laddarna åtgärdas så kan de säkerligen hållas i liv rent juridiskt. Men det är rätt sekundärt om ESV kräver åtgärd vilket sannolikt är fallet efter att tidsfristen gått ut. Och om det inte görs så vill väl ingen ha laddaren även om den "funkar".Kan, ja, men skulle de vilja och våga? Blir de indragna i ansvarsfrågan om de drar igång ett system som håller laddarna ”vid liv”. Och hur ser en eventuell konkursförvaltare på ett sådant storskaligt abandonware-övertagande?
Om det sätts upp sådana system av någon tror jag att det blir en betydligt mindre, och mindre nogräknad, aktör än Tibber.
Om ett sådant scenario skulle vara aktuellt, hur skulle det i så fall gå för de som inte är kunder hos Tibber?
Känns ju rätt orimligt att Tibber skulle vilja hålla igång något där den stora majoriteten av användarna inte har med dem att göra.