Med tanke på att mängder av hybridbilar laddar på 1 fas 16A så känns det som en dålig idé.
33 405 läst · 389 svar
33k läst
389 svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
-
-
20 mar 18:00 #197
Lagkraven är ofta riktade mot NOx medan fordonsägaren ofta prioriterar bränsleeffektivitet. Att vi sen har växthuseffekten som lök på laxen gör inte det hela lättare. Men fysikens lagar gäller.
NOx kan även ordnas med EGR eller SCR. Men det kräver hårdvaruändringar. Och får andra effekter.
https://theicct.org/nox-and-co2-emissions-from-trucks-what-trade-off/
https://www.abc.net.au/news/2017-04...tion-software-fix-for-dieselgate-cars/8418142
Jag skulle tro att du vid de driftsfall du har, inte kommer själv att kunna "mäta" en ev försämring genom miniräknare och rutat papper samt lite magkänsla och genom att spara bränslekvitton.
Oavsett... VW har vad jag förstår fixat problemen på rimligt sätt och ersatt de som hade köpt nya bilar och fick en avsevärt försämrad produkt. Om försämringen var marginell så utgick troligen ingen ersättning. Och tyvärr tror jag allt detta fusk faktiskt gav en mycket liten "förbättring" för kund. Så troligen har du i praktiken int e lidit någon skada.
Förresten så fuskar de andra märkena åxå, tex genom att inte köra SCR och avgasrening vid normal svensk medeltemperatur och liknande krumbukter...- Laddar…
-
20 mar 18:01 #198
-
20 mar 20:30 #199
Är det någon som har förstått vad som gäller nu, är det återförsäljaren/installatören eller Easee som ska avhjälpa felet?
Är dubbla budskap då elsäkerhetsverket säger på sin hemsida att man ska vänta in Easse: https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/
Konsumentverkets skriver på hallå konsument att man ska kontakta sin återförsäljare för reklamation.
https://www.hallakonsument.se/frago...r-fatt-forsaljningsforbud-vad-ska-jag-gora-nu -
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 858 inlägg 20 mar 20:45
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 21 858 inlägg
- 15 159 gillningar
- 1 145 bilder och filmer
20 mar 20:45 #200Detta som frågeställaren skriver tycker jag är riktigt tragiskt.
Jag läste nu på morgonen att laddboxen till min elbil från Easee har fått försäljningsförbud från Elsäkerhetsverket eftersom den kan börja brinna. Jag vill inte använda den mer om den kan orsaka fara, men jag behöver en laddbox till min bil.
Jag tycker det är totalt omdömeslöst av ESV att använda sådana uttryck i sin information. Snart skriver de väl att månen kan ramla ned i huvudet på oss också...- Laddar…
-
20 mar 21:08 #201
- Laddar…
-
20 mar 21:32 #202
På dig låter det som att laddaren inte behöver servrarna, men så är det tyvärr inte… -
20 mar 21:44 #203
De flesta elbilarna går ju att schemalägga laddningen från bilen/starta laddningen direkt från bilens app så även om Easees moln går ner så kan du styra mot elpriset. Omständigare, som sagt, men möjligt. -
20 mar 21:49 #204
Och kommunikationen med Tibber ger förmånligt pris på elen för laddningen, så den lär ju också försvinna… -
20 mar 21:54 #205
Det är ju lite värre med hur boxarna ser ut internt, ni vet det där med elsäkerheten... -
20 mar 21:57 #206
Tibbers prisgaranti för smartladdning får du om power-up:en är inlagd i Tibberappen (vilket kräver auktorisering via Easees moln) och att smartladdningen har varit aktiverad vid ett tillfälle. De har inget sätt att se om man avaktiverar den/schemalägger på något annat sätt.
Jag säger inte att det skulle vara lika smidigt som nu, men det går att komma runt om molnet skulle haverera. -
Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 14 497 inlägg 20 mar 22:03
Nötegårdsgubben
Skogsägare- Stockholm och Smålands inland
- Medlem feb 2017
- 14 497 inlägg
- 27 255 gillningar
- 691 bilder och filmer
20 mar 22:03 #207
Om det sätts upp sådana system av någon tror jag att det blir en betydligt mindre, och mindre nogräknad, aktör än Tibber.- Laddar…
-
20 mar 22:04 #208
Läste detta, vet inte hur väl citerad artikeln är. Men tycker verkligen inte det "bådar" gott för fortsättningen. Rätt märkligt att man inte tagit in personer i organisationen som inte är aningen mer meriterade i standarder, trögheten, vad det innebär att avvika från en standard och vad försäkran kan (bör?) innebära.
Känns som de fokuserat väldigt mycket på interfacet, mjukvaran och att bli en "laddbox Apple". Enkel GUI / användarvänlighet. Framkant. Men glömde "lite på vägen" runt hårdvaran och aktuella standarder.
Känns som det kommer falla rätt rejält och att man nu "bara hoppas någon ska vara lite snäll". Köpslå om tid. Kommer nog vara svårt att i efterhand formulera till detta när man redan "börjat falla".
Blir lite intressant följa oavsett.
Kan ju finnas ess!
https://www.nyteknik.se/energi/easee-grundaren-det-har-gatt-prestige-i-saken/2015422 -
20 mar 22:36 #209
-
20 mar 23:03 #210
Känns ju rätt orimligt att Tibber skulle vilja hålla igång något där den stora majoriteten av användarna inte har med dem att göra.