Byggahus.se

Easee-laddboxar kan säljstoppas

  1. Nissens
    Husägare · Göteborg · 8 707 inlägg

    Nissens

    Husägare
    Med tanke på att mängder av hybridbilar laddar på 1 fas 16A så känns det som en dålig idé.
     
  2. J
    Medlem · stockholm · 6 938 inlägg

    JohanLun

    Medlem
    Läs om NOx och bränsleeffektivitets- tradeoff;

    Lagkraven är ofta riktade mot NOx medan fordonsägaren ofta prioriterar bränsleeffektivitet. Att vi sen har växthuseffekten som lök på laxen gör inte det hela lättare. Men fysikens lagar gäller.

    NOx kan även ordnas med EGR eller SCR. Men det kräver hårdvaruändringar. Och får andra effekter.

    https://theicct.org/nox-and-co2-emissions-from-trucks-what-trade-off/

    https://www.abc.net.au/news/2017-04...tion-software-fix-for-dieselgate-cars/8418142

    Jag skulle tro att du vid de driftsfall du har, inte kommer själv att kunna "mäta" en ev försämring genom miniräknare och rutat papper samt lite magkänsla och genom att spara bränslekvitton.

    Oavsett... VW har vad jag förstår fixat problemen på rimligt sätt och ersatt de som hade köpt nya bilar och fick en avsevärt försämrad produkt. Om försämringen var marginell så utgick troligen ingen ersättning. Och tyvärr tror jag allt detta fusk faktiskt gav en mycket liten "förbättring" för kund. Så troligen har du i praktiken int e lidit någon skada.

    Förresten så fuskar de andra märkena åxå, tex genom att inte köra SCR och avgasrening vid normal svensk medeltemperatur och liknande krumbukter...
     
    • Laddar…
  3. J
    Medlem · stockholm · 6 938 inlägg

    JohanLun

    Medlem
    Jo, men det kanske boxen kan klara att känna själv, jag tänkte mest på att den kunde begränsa maxkapaciteten till tex 10A som väl de flesta troligen klarar...
     
  4. D
    Medlem · Stockholms län · 84 inlägg

    DanneH

    Medlem
    Är det någon som har förstått vad som gäller nu, är det återförsäljaren/installatören eller Easee som ska avhjälpa felet?

    Är dubbla budskap då elsäkerhetsverket säger på sin hemsida att man ska vänta in Easse: https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/

    Konsumentverkets skriver på hallå konsument att man ska kontakta sin återförsäljare för reklamation.
    https://www.hallakonsument.se/frago...r-fatt-forsaljningsforbud-vad-ska-jag-gora-nu
     
  5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 858 inlägg

    Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

    Hobbyelektriker
    Detta som frågeställaren skriver tycker jag är riktigt tragiskt.

    Jag läste nu på morgonen att laddboxen till min elbil från Easee har fått försäljningsförbud från Elsäkerhetsverket eftersom den kan börja brinna. Jag vill inte använda den mer om den kan orsaka fara, men jag behöver en laddbox till min bil.

    Jag tycker det är totalt omdömeslöst av ESV att använda sådana uttryck i sin information. Snart skriver de väl att månen kan ramla ned i huvudet på oss också...
     
  6. R
    Medlem · 316 inlägg
    Lastbalanseringen via Easee equalizer är helt lokal. Funkar att ladda när molnet är offline, även om den är inställd på att ladda via schema/eller är låst till att ladda med RFID-tagg genom att dutta med random RFID-tagg. Finns också ett wifi-interface där man kan ställa in ampere. Omständigare än nu med molnstyrning, men funkar ändå.
     
    • Laddar…
  7. Nissens
    Husägare · Göteborg · 8 707 inlägg

    Nissens

    Husägare
    Tror inte att jag ens nämnt lastbalansering. Däremot vet jag att schemaläggningen inte fungerade tidigare när deras servrar strulade. Jag har fått mail lite nu och då från Easee där de meddelar att laddfunktionen är opålitlig eftersom att de har problem med servrarna. Skulle tro att smartladdningen inte funkar utan servrarna heller.

    På dig låter det som att laddaren inte behöver servrarna, men så är det tyvärr inte…
     
  8. R
    Medlem · 316 inlägg
    Boxen behöver servrarna för att styra schemalagd styrning, samt via API:t - exempelvis Tibbers smartladdning, Greenely eller styrning via Home assistant/Homey och liknande.

    De flesta elbilarna går ju att schemalägga laddningen från bilen/starta laddningen direkt från bilens app så även om Easees moln går ner så kan du styra mot elpriset. Omständigare, som sagt, men möjligt.
     
  9. Nissens
    Husägare · Göteborg · 8 707 inlägg

    Nissens

    Husägare
    Ja, men om du har schemalagd laddning på laddboxen när deras servrar stänger ner så lär den aldrig gå att ändra igen…

    Och kommunikationen med Tibber ger förmånligt pris på elen för laddningen, så den lär ju också försvinna…
     
  10. J
    Medlem · Stockholm · 762 inlägg

    JockeHX

    Medlem
    Jag är inte orolig för att servrarna hos Easee skulle dyka. Tibber eller någon annan kan säkert ta över mjukvaran och hosta om så skulle behövas.

    Det är ju lite värre med hur boxarna ser ut internt, ni vet det där med elsäkerheten...
     
  11. R
    Medlem · 316 inlägg
    Om du har schemalagd laddning och servrarna hypotetiskt skulle stänga ner kan du aktivera laddning med valfritt RFID-kort, samtidigt som du blockar laddning från bilen och drar igång laddningen via bilen när elpriset är lågt.

    Tibbers prisgaranti för smartladdning får du om power-up:en är inlagd i Tibberappen (vilket kräver auktorisering via Easees moln) och att smartladdningen har varit aktiverad vid ett tillfälle. De har inget sätt att se om man avaktiverar den/schemalägger på något annat sätt.

    Jag säger inte att det skulle vara lika smidigt som nu, men det går att komma runt om molnet skulle haverera.
     
  12. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 14 497 inlägg

    NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

    Skogsägare
    Kan, ja, men skulle de vilja och våga? Blir de indragna i ansvarsfrågan om de drar igång ett system som håller laddarna ”vid liv”. Och hur ser en eventuell konkursförvaltare på ett sådant storskaligt abandonware-övertagande?

    Om det sätts upp sådana system av någon tror jag att det blir en betydligt mindre, och mindre nogräknad, aktör än Tibber.
     
    • Laddar…
  13. D
    Medlem · Halland · 197 inlägg

    davidhell

    Medlem
    Läste detta, vet inte hur väl citerad artikeln är. Men tycker verkligen inte det "bådar" gott för fortsättningen. Rätt märkligt att man inte tagit in personer i organisationen som inte är aningen mer meriterade i standarder, trögheten, vad det innebär att avvika från en standard och vad försäkran kan (bör?) innebära.

    Känns som de fokuserat väldigt mycket på interfacet, mjukvaran och att bli en "laddbox Apple". Enkel GUI / användarvänlighet. Framkant. Men glömde "lite på vägen" runt hårdvaran och aktuella standarder.

    Känns som det kommer falla rätt rejält och att man nu "bara hoppas någon ska vara lite snäll". Köpslå om tid. Kommer nog vara svårt att i efterhand formulera till detta när man redan "börjat falla".

    Blir lite intressant följa oavsett.
    Kan ju finnas ess! ;)

    https://www.nyteknik.se/energi/easee-grundaren-det-har-gatt-prestige-i-saken/2015422
     
  14. J
    Medlem · Stockholm · 762 inlägg

    JockeHX

    Medlem
    Så länge ESV inte kräver att laddarna åtgärdas så kan de säkerligen hållas i liv rent juridiskt. Men det är rätt sekundärt om ESV kräver åtgärd vilket sannolikt är fallet efter att tidsfristen gått ut. Och om det inte görs så vill väl ingen ha laddaren även om den "funkar".
     
  15. tveksamt
    Husägare · Uppsala · 3 130 inlägg

    tveksamt

    Husägare
    Om ett sådant scenario skulle vara aktuellt, hur skulle det i så fall gå för de som inte är kunder hos Tibber?
    Känns ju rätt orimligt att Tibber skulle vilja hålla igång något där den stora majoriteten av användarna inte har med dem att göra.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.