20 812 läst · 320 svar
21k läst
320 svar
E85 i motorer. Vad är det och hur fungerar det.
God morgon!Maskintok skrev:
Du skrev "95 oktan innehåller minst 10 %."
Det är inte kottekt. Enligt drivmedelslagen tillåts en iblandning av upp till 10% etanol.
Denaturerad etanol har inte alkoholskatt.
Var har Prem en etanolproduktion från skogsrester?
Var har Prem en etanolproduktion från skogsrester?
Jag har öht inte diskuterat lönsamhet. Jag kan inte heller påminna mig att du gjort det tidigare i denna tråd.Maskintok skrev:
Det står dig självklart fritt att göra det, men förvänta dig inte att jag deltar i den diskussionen.
Nä det är upp till dig.S sunqan skrev:
Men man kan inte från komma den dumma skattelagen på 513%..
Hade varit bättre med lägre skatt på miljövänligt eller hur?
Nej "Denaturerad alkohol är etanol eller kornalkohol som innehåller ytterligare kemikalier som kallas denatureringsmedel som gör den olämplig att konsumera. Denatureradalkohol är bra för vissa typer av laboratoriearbete och som ingrediens i vissa produkter, men det är inte säkert att dricka."S sunqan skrev:
Men jag kan inte finna någonstans att man tillför detta i vanlig bensin eller E85...
Tillsätter man 15% bensin blir den olämplig att dricka.....
E85 går inte att dricka eftersom den innehåller bensin. Därför omfattas den inte av punktskatten på alkohol.
E100 avsedd som fordonsbränsle innehåller inget (ännu godkänt) denatureringsmedel och omfattas således av alkoholpunktskatten.
E100 avsedd som fordonsbränsle innehåller inget (ännu godkänt) denatureringsmedel och omfattas således av alkoholpunktskatten.
Det var inte då att de sa ”bioetanol” något du tror kommer från träd?Maskintok skrev:
Denatureringskravet är att spriten ska vara odrickbar. Det är E85.
Man subventionerade ju skatten på etanol för några år sedan, kommer inte ihåg när på rak arm.. Men sedan hade det där förbannade DN någon bild på koleldning i Brasilien på etanol fabriker.. Vilket aldrig hänt, det uppdagades efteråt att miljölobbyn haft fingrar med i detta.. Som alltid i DN...useless skrev: