Byggahus.se

E.ON vill fälla mitt träd

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

E.ON kontaktar mig. Då de skall byta en kabel mellan två skåp och planerar förlägga denna kabel i diket precis vid min tomtgräns mot intilliggande grusväg.

de anser att de kan göra detta utan att skada mina fina syrener och andra buskarna som vi vill ha kvar men där står också en väldigt stor tall. Denna anser de inte kommer klara sig och de undrar om de får ta ner den.

Vi har i ärlighetens namn funderat på att be någon att ta ner den så gärna för oss! Men vad skall vi tänka på innan vi godkänner detta? Kan jag kräva att de inte får fällla över min tomt? Kan jag kräva ersättning för trädet? Vad gäller mer?

Tacksam för svar!

• Laddar…
  2. K
    Husägare · Nivå 13
    Jag tror att Eons entreprenörer är så pass rutinerade att du lugnt kan låta de ta ansvaret för fällningen av din tall.
    Om nu något mot förmodan skulle inträffa så har de en ansvarsförsäkring som täcker skador.
    Prata med dem innan de fäller o berätta vad du är oroad över.
    Är det någon risk vid fällningen tar de säkert dit en kranbil med såg o plockar ned den.
    Jag tycker du skall vara glad att Eon tar ned den om du nu har haft funderingar på att själv plocka bort den.
    Släpp oron o låt de sköta det.
    Koppla av, sätt dig o titta på när de sågar ned den. Njut av doften från motorsågen, nykapad tall o inte minst att du slipper betala ett öre för att bli av med den.
    (y)

PS.
    Varför skall du kräva ersättning för trädet förresten?
    Om du funderar på att själv leja någon att ta bort tallen så är väl det ersättning nog att Eon fixar det till dig.
    Du sparar många kronor på det!

3. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    EOn plockade ner ett träd hos mig så jag slapp. Var proffs och inga problem uppstod.

4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Kan vara bra att i alla fall göra upp om bortforsling eller kapning i hanterbara längder. Det blir ju en del gratis ved av en tall om man behåller den, även om tall förstås inte är förstahandsvalet för ved.

Däremot är nog virkesvärdet av ett enstaka träd noll; det kostar för mycket att ta hand om det, så att TS får pengar utöver gratis nedtagning är nog inte aktuellt.

5. L
    Medlem Nivå 7
    ... men NU är ju tallen otroligt vacker, ger skugga och en väldigt skön naturkänsla till trädgården.
    En sådan stor tall kan man aldrig få tillbaka. Ovärderlig. ;)

Men för sakens skull, för att Eon inte nästa och nästa och nästa gång bara kör över fastighetsägare så skall de veta att åtgärder på någons fastighet kostar och de bör vara smartare redan i planeringsstadiet. Så ja - begär ersättning för tallen.

• Laddar…
  6. N
    Medlem Nivå 4
    Varför skall du kräva en massa saker, luta dig tillbaka och njut av att du blir av med ett bekymmer. Hade jag varit du så hade jag sagt, att forslar ni bort den också så är det inga problem! :)

• Laddar…
  7. L
    Medlem Nivå 7
    Det här är ju svårigheten med forumreglerna... det går inte ihop. Alltid använda citat enligt mig.

Hur ska jag kunna veta om Nissens menar att svara på mitt inlägg eller TS?

8. L
    Medlem Nivå 7
    Om det var till mig - jag menar inte att kräva, skrev begära... får man inget, eller en hundralapp typ så kan man ta det och vara glad ändå. Är ju lite win-win över att begära nåt, men inte behöva...

9. A
    Medlem · Nivå 19
    Om ts ändå planerat att ta ned och nu får det gjort är det gnidet att försöka få ersättning, min åsikt.
    Om du inte vill ha tallen till ved föreslår du att bortforsling ska hanteras inkl. ris vilket bör vara tillräcklig win-win.

10. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Om jag redan funderat att ta bort trädet, skulle jag aldrig begära om ersättning, men eventuellt kvarlämning av veden och bortforsling av resten ska man absolut kräva/avtala om.
    Vill jag däremot behålla trädet, hade jag sagt det och i första hand bett dom att hitta en annan sträckning.

11. N
    Medlem Nivå 4
    Varför begära något när man redan vunnit?Att slippa ta ner trädet själv är ju ett stort plus, bara småaktigt att försöka klämma ut en hundring eller nåt...

12. C
    Medlem Nivå 5
    Med tanke på de svinigt höga nätavgifterna mm. Som elbolagen kör med så är det inte mer än rätt att försöka få något tillbaka....

13. K
    Husägare · Nivå 13
    O kanske just därför det kostar höga avgifter?

14. C
    Medlem Nivå 5
    Mycket möjligt, eller så är det aktieutdelning till ägarna...

• Laddar…
  15. F
    Medlem · Nivå 6
    Köp lite aktier då så får du ta del av de pengarna.