Vi bygger ett hus uppe på ett berg med en tuff tidsplan. Mitt under bygget meddelar E.ON att de måste stänga av vägen i området för alla transporter v40. Endast personbil kommer vara tillåtet. Innan de stänger av vägen meddelar vi att 10 ton fönster är beställda från Tyskland sedan 10 veckor tillbaka och att de kommer v41. E.ON svarar att det inte är några problem eftersom de endast ska stänga av vägen v40. Sent på fredagen v40 frågar vi för säkerhets skull om vägen kommer vara öppen måndag v41 så att leveransen kan ske. Vi får då svaret att de är några timmar försenade och vägen kommer öppnas upp på måndag eftermiddag istället. När långtradaren från Tyskland kommer som planerat är vägen fortfarande avstängd. Vi får då i panik lösa det genom att lasta av alla 10 ton fönster på en annan plats som vi själva får ordna. På den tillfälliga platsen finns ingen lastmaskin men vi lyckas få tag på ett företag som kan hjälpa oss efter någon timme. Sedan börjar problemen på allvar. E.ON skyller på sin entreprenör ATS Kraftservice och säger att de har hela ansvaret. Vi pratar då med projektledaren på ATS Kraftservice. Han lovar att hjälpa oss att ordna och bekosta en ny transport. Så långt trodde vi att allt skulle ordna sig med en mindre försening. Dessvärre öppnar de inte upp vägen alls på måndagen. Och inte på tisdagen heller. Inte heller på onsdagen. När vi kommer hem sent på torsdagen är det fortfarande avstängt. Inte ett ljud från projektledaren på E.ON eller ATS Kraftservice trots att vi ber om svar och måste komma åt allt material. Sedan får vi höra från annat håll att vägen har öppnats. Vi har då tappat en vecka i tidsschemat och det börjar bli riktigt bråttom. Veckan efter har vi en helikopter inbokad. Den ska lyfta fönsterna till glasrummet på taket. Då väljer E.ON och ATS Kraftservice att stoppa huvudet i sanden. De svarar inte längre på våra mail. Kranen vi bokat månader innan levereras till bygget (kostar 10 000 kr/dygn). Vi står här med 10 ton fönster på fel plats, en kran som inte har något att lyfta och en helikopter bokad sedan långt tidigare. Fullt med hantverkare och företag som har planerat att utföra sina jobb. Då tar vi tag i problemet på egen hand och bokar en transport så att iaf helikoptern kommer åt fönsterna som ska lyftas (helikoptern kostar 15 000 kr/timme). Vi fortsätter att påminna E.ON och ATS Kraftservice men får ingen som helst återkoppling. Vi får mer och mer panik och väljer att lösa nästa transport själva också. Vi bokar in första tänkbara tid. Tyvärr ingen som kan hjälpa till direkt så det blir en vecka längre fram. Efter åtta dagar av total tystnad svarar projektledaren på E.ON att hon har haft problem med sin Outlook... (och inget telefonnummer finns i hennes mail/signatur). Fascinerande hur en projektledare kan vara utan sin mail under så lång tid. Fast hon hänvisar återigen till sin entreprenör. Till slut svarar entreprenören ATS Kraftservice. Han vill nu bara betala en bråkdel av kostnaden. När vi berättar om alla kostnader som uppkommit blir han mer eller mindre hotfull och kräver fullständiga underlag så att han kan ringa alla inblandade för att kontrollera att vi inte ljuger. Han skriver att 95% av alla deras ärenden är rent påhittade. Vi svarar att vi uppfattar hans mail hotfullt samt redovisar alla företag och inblandade så han kan ringa runt som han önskar. Han svarar efter någon dag att han nu vill lösa ärendet. Efter en vecka får vi svaret att hans jurister tittar på saken. När vi påminner igen svarar han... - Jag är inte längre involverad. Ärendet är återigen överlämnat till E.ON. Suck. Det har nu gått en månad. Det börjar komma fakturor som vi måste betala. Etapp två. E.ONs "rådgivare" tar över ärendet och allt börjar om. Vi är vid det här laget ganska less och frågar på nytt om vi pratar med rätt person eftersom E.ON redan har skickat oss vidare tidigare. Jodå vi har nu hamnat helt rätt får vi som svar. Han lovar att titta på ärendet och göra en bedömning vad han tycker är rätt. Efter ytterligare några veckor får vi äntligen svar. Nu får vi höra nya bortförklaringar. "Det regnade så mycket", "det var er ordföranden i vägföreningen som hindrade er", "det är så mycket berg i området så det tog längre tid än beräknat (hela området ligger på ett berg). - Nej ni har inte rätt till någon ersättning alls. E.ON och ATS Kraftservice har inte orsakat någon skada. Vi kan vara "schyssta" och ge er 30 000 kr som Goodwill. Entreprenören har hjälpt er på alla sätt och ordnat med tillfällig uppställningsplats mm. Snacka om att vi tappade luften. Vi sitter här med kostnader på över 150 000 kr helt orsakade av E.ON och ATS Kraftservice och får detta hån som svar. Vi har helt själva ordnat uppställningsplats, lastmaskiner och nya transporter. De har inte ens behagat att svara. Vi försöker då få kontakt med E.ONs VD. Han svarar helt vilseledd av sin rådgivare att de har varit så hjälpsamma och ordnat uppställningsplats mm. Efter det väljer VDn att sluta svara på mail och telefon trots att vi verkligen vill få kontakt med honom. Till slut svarar rådgivaren på E.ON att de kan titta på ärendet igen om vi skickar in alla underlag som styrker våra kostnader (allt annat finns som tur är skriftligt via mail). Nu tio veckor senare svarar rådgivaren att de inte har gjort något fel och kommer inte ersätta oss trots underlagen som styrker våra kostnader. Rådgivaren skriver att han "väljer" att inte svara på varför. Sen det värsta av allt. Han avslutar med att skriva: Se till att göra en föranmälan för elanslutning i mycket god tid för att undvika väntetider... Vad har det med vägavstängningen att göra? Min fru blev helt kallsvettig och uppfattade det som en direkt påtryckning/hot. Den här E.ON-resan känns nästan overklig. De gör precis som de vill. Och så har de monopol på vårt elnät. Vad ska vi göra? Vi är övertygade att vi kommer vinna en civilrättslig process men det kan ta väldigt lång tid och vi har inte råd att ligga ute med flera hundra tusen mitt under vårt livs största projekt. Vi är mycket tacksamma för råd och hjälp. Mvh Jakob & Petra https://www.instagram.com/villa_alsvik/