Byggahus.se

E.ON stängde av vägen till vårt bygge.

1. X
    Medlem · skaraborg · 156 inlägg

xxxscrabblexxx

Medlem
    Tror inte ett monopolföretag med maktfullkomliga skitstövlar bryr sig ett dyft om det MEN om de skulle gå "off grid" och fler skulle följa deras exempel då jäklar skulle det bli varmt under sulorna på dem! I annat fall lutar sig Eon lugnt tillbaka och väntar på att det blåser över. Vad ska abonnenterna göra liksom? det är ju inte bara att använda sig av något annat företag.

• Laddar…
  2. K
    Medlem · stockholm · 2 323 inlägg

Kane

Medlem
    Är det så du lever själv?

3. E
    Medlem · jämtland · 19 656 inlägg

elmont

Medlem
    Jag har byggt några anläggningar så lite hum om kostnaderna har jag, MEN om man är villig att ha samma "komfort" som på 1930 talet klarar man sig betydligt billigare undan än om man vill leva i ett hus med dagens standard. Och för att få en vettig bild av totala kostnaden måste även kostnaderna för ved panna mm tas med i kalkylen.
    Ps
    Vore det billigare med en egen anläggning skulle väl knappast någon ansluta sig till nätet och köpa sin el.

4. X

xxxscrabblexxx

Medlem
    Närapå har inte klippt trådarna än. Letar efter bra solceller till rimligt pris samt batterier för lagring av ström. Min elförbrukning är inte hög och räkningarna består till största delen av skyhög nätavgift skatter avgifter och moms på hela skiten.

5. S
    Medlem · östergötland · 635 inlägg

swirve

Medlem
    Lycka till med kombinationen bra solceller, bra batterier och rimligt pris.... Det finns inte i dagsläget.

6. OlssoniVallby
    Allvetare · Trelleborg · 115 inlägg

OlssoniVallby

Allvetare
    ”Vi är mycket tacksamma för råd och hjälp.”

Från TS ursprungsinlägg.

• Laddar…
  7. X

xxxscrabblexxx

Medlem
    Vaddå "komfort" som på 30-talet. Att laga mat på vedspis, duscha i bastun elda i vedpannan och ha vattenburen golvvärme är det 30-tal? Visst jag har inte tre tv-apparater stor musikanläggning värstingdator osv jag har ingen tv saknar den inte heller jag laddar laptopen och surfplattani bilen när jag åker och handlar osv. Så det med 30-tal håller jag inte med om. Jag har inga jätteinkomster så jag måste skära på utgifter. Äter t.ex aldrig mat ute efter att ha blivit matförgiftad 3 ggr med värsta magplågorna som följd. Många år emellan händelserna men den persen glömmer man inte. Så visst jag lever billigt största utgiften är elen där som sagt förbrukningen är en försvinnande liten del. Det finns även de som bygger modärna kretsloppshus kallar du dem för "standard 30-tal" också?

8. X

xxxscrabblexxx

Medlem
    Nej det är det jag väntar på att tekniken ska komma ikapp eller att någon smarting tar fram fungerande vindkraftverk för självhushållning. Fungerande då alltså. Det har funnits små vindkraftverk men de har inte hållt måttet.

9. S
    Medlem · Uppsala · 694 inlägg

Strontus

Medlem
    Även med billig ved så får man nog vara en entusiast för att ha ved som enda värmekälla.

• Laddar…
  10. Alebaleportocale
    Medlem · 77 inlägg

Alebaleportocale

Medlem
    Samt bygger man ett sånt hus vill man förmodligen ha moderna inslag i den, och inte leva som på 30-talet.

• Laddar…
  11. E
    Medlem · jämtland · 19 656 inlägg

elmont

Medlem
    Du ska inte tro att alla andra tycker som du, förvånansvärt många vill ha det enkelt och bekvämt samt tillgång till all modern teknik.

12. S
    Medlem · Västmanland · 224 inlägg

Steffo1980

Medlem
    Elbolagen och nätbolagen krånglar och drar ut på tiden så att folk och företag ska tröttna och skita i att strida vidare. De har satt det i system. Om de hade haft rätt så hade de inte ens erbjudit 30 kSEK i ersättning.

• Laddar…
  13. H
    Medlem · Dalarna · 1 769 inlägg

HSP

Medlem
    Off topic, men man behöver inte komma med osanningar.

Det är gratis att avsluta en anslutning.

Detta är från Eon s hemsida.

https://www.eon.se/foeretag/elnaet/aendra-elinstallation#avsluta

Ska du avsluta ett elabonnemang?
    Om ditt företag ska riva en fastighet eller slå ihop flera abonnemang kan det bli aktuellt att kostnadsfritt avsluta ett eller flera elabonnemang. Vi frånkopplar då fastigheten inom två veckor från att elinstallatören har anmält ändringen. Om du önskar ett visst frånkopplingsdatum hör du bara av dig till vår kundservice, så löser vi det. Abonnemanget upphör den dag din elmätare monteras ner.

14. M
    Medlem · 2 inlägg

Massebasse411

Medlem
    Hej!
    Jag lider med er. Jag tycker det är läge att koppla in TV i form av Plus eller Uppdrag Granskning. Det borde kunna sätta hjulen i rullning. Hoppas allt löser sig för er på bästa sätt.
    Allt gott!
    /Mats

• Laddar…
  15. S
    Medlem · Stockholm · 52 inlägg

Sulo

Medlem
    Helikoptern skulle endast lyfta det vi inte kunde nå med kranen. Helikoptern vi hade bokat klarar 1200 kg. Den klarar inte de stora fönsterboxarna som vägde 3000 kg.
    När man monterar stora tunga glas utan karm vill man gärna ha riktigt bra kontroll. Det är svårt med en helikopter :)
    Frågan är vad vi skulle ha gjort för att undvika det som hände. De har nu startat en ny utredning angående just detta. Lätt att vara efterklok men vi kan inte ens idag med facit i hand se hur vi skulle ha undvikit skadan. Det bottnar hela tiden i att vi blev lämnade utan hjälp/svar under de åtta viktigaste dagarna :sweat:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.