Byggahus.se
Jag jobbar åt ett annat energibolag och kan meddela att det inte är billigt på långa vägar att nyansluta ett hus med ström. De mesta beror på avståndet till högspänningen eller avståndet från lågspänningen. Ifall det inte finns några andra hus i närheten blir det snabbt mycke pengar. Kanske fördel att bygga där det redan finns bebyggelser eller bygga på ett attraktivt område där det är flera som delar på kostnaden..

Ja, anslutningsavgiften för fritidshus kan kosta hur mycket som helst. På den gamla goda tiden kunde Televerket ta rejält betalt för att ansluta telefon till fritidshus. Numera kan de inte det för det finns ju ett GSM-nät.

Lycka till! :) :) :)

Uppe i norr där jag bor så kanske vi har en annan policy än vad e.on har men det är väldigt vanligt att husägarna själva förlägger sin egen serviskabel vid själva husbygget.. lämnar sista biten in till servisskåpet och biten upp till mätarskåpet till oss. Men en husägare som själv förlägger en högspänningskabel har jag inte hört talas om faktiskt, då anlitas entreprenörer som förlägger allt eller så är vi med och hjälper en grävmaskin att förlägga kabeln på rätt sätt under marken. Sen så vad jag kan tänka mig är att det gäller att ligga på, tjata och gnälla osv. Är du nog irriterande och tillslut får prata med rätt person så brukar de mesta lösa sig för alla parter..

Bob_the_builder
Nej, priset är nog redan "subventionerat". Hur mycket pengar nötbolagen (f'låt) får ta ut för en anslutning är reglerat av Energimyndigheten (med viss reservation för att blandar ihop olika myndigheter...).
De får alltså inte låta dig betala hela priset för en ny transformatorstation i och med att andra kunder kan komma i åtnjutande av den ni framtiden.

Mina föräldrar hade en sommarstuga på en ö i mälaren, Vi fick ström - 92, om en enskild skulle gå in o få dit ström hade de kostat 600 000.. Nu i och med att de var 52 tomtägare så blev överrenskommelsen 10 000 per tomtägare... O då fick de dra undervattenkabel 2 km bara för att komma till ön. Sen alla kablar o stolpar o maskiner de hade under arbetes gång på ön... Men där fick alla dra sin egen kabel fram till den stolpen de hänvisade till...

Hemmakatten
En elanslutningsavgift till en "vanlig" villa i villaområde brukar gå på 15-25´.
Vi bygger också på landet och fick betala 50´för vår anslutning. De fick trycka sig under en väg, sätta upp ny transformator och dra kabeln ca 250m. Grävning av rörgrav fick vi göra själva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.