16 942 läst ·
48 svar
17k läst
48 svar
E.ON har efter 2 år fortfarande inte slutfört elanslutning
Sida 1 av 4
Hej,
År 2022 beställde jag en elanslutning av E.ON som de sade skulle slutföras inom 10 månader.
Det har nu gått 2 år, och de verkar inte ens ha påbörjat arbetet.
Jag har kontaktat dem om detta och har än så länge inte fått svar.
Är detta normalt?
Vad kan man göra för att åtgärda detta?
År 2022 beställde jag en elanslutning av E.ON som de sade skulle slutföras inom 10 månader.
Det har nu gått 2 år, och de verkar inte ens ha påbörjat arbetet.
Jag har kontaktat dem om detta och har än så länge inte fått svar.
Är detta normalt?
Vad kan man göra för att åtgärda detta?
Det är ju brist på elkraftingenjörer som kan handlägga ärendena rent generellt i landet. Men när det drar ut i åratal är det inte bra alls. Tillsynsmyndighet är Energimarknadsinspektionen så du kan ju kolla med dem om det går att påverka något.
Okej, jag testar det. Tack.J Josth skrev:
Ja, allt är klart från min sida. Det ligger hos E.ON att påbörja sitt arbete nu.E elmont skrev:
Hej
Vad gäller elanslutningen?
Vad gäller elanslutningen?
Hej
Gäller det att ansluta en ny villa till elnätet eller något annat?
Gäller det att ansluta en ny villa till elnätet eller något annat?
Hej
Det är alltså en villa som skall anslutas och inte att du redan har en villa som är ansluten till elnätet och där du nu vill lägga till inmatning från solceller
Det är alltså en villa som skall anslutas och inte att du redan har en villa som är ansluten till elnätet och där du nu vill lägga till inmatning från solceller
Nej, det handlar endast om dragning av ny el fram till tomgränsen. Det handlar inte om anslutning till villa. Det stämmer dock att vi inte redan har el eller solceller.M Martin Lundmark skrev:
Jag tror att du har största möjligheten att påverka nätägaren genom att din elektriker tar kontakt med nätägaren. Vad fick ni för svar då elektrikern skickade in sin föranmälan?G gossepojk skrev:
Står det ingen slutgodkänd byggnad som ska anslutas på fastigheten så bryr väl sig heller inte elnätsföretagen om att slutföra anslutningen?
Energimarknadsinspektionen skriver:
Sedan 1 juli 2022 har möjligheten att begära prövning av tidsåtgången för en anslutning tillkommit.
Enligt ellagen ska ett elnätsföretag genomföra en anslutning inom skälig tid från det att företaget tagit emot en begäran om anslutning. Vad som är skälig tid varierar från fall till fall och det är omständigheterna i varje enskilt fall som avgör vad som är skäligt. Ei kan inte besluta om ersättning för kunden eller liknande i de fall en tidsåtgång för anslutning varit oskälig.
Energimarknadsinspektionen skriver:
Sedan 1 juli 2022 har möjligheten att begära prövning av tidsåtgången för en anslutning tillkommit.
Enligt ellagen ska ett elnätsföretag genomföra en anslutning inom skälig tid från det att företaget tagit emot en begäran om anslutning. Vad som är skälig tid varierar från fall till fall och det är omständigheterna i varje enskilt fall som avgör vad som är skäligt. Ei kan inte besluta om ersättning för kunden eller liknande i de fall en tidsåtgång för anslutning varit oskälig.
Jag förstår inte riktigt frågan. Min elektriker har slutfört sin del av arbetet, skickat allt som förväntas till E.ON och E.ON har skickat oss en bekräftelse på att det nu ligger på deras bord att skicka en arbetsorder för att påbörja arbetet.E elmont skrev:
Varför skulle de inte bry sig om att slutföra anslutningen bara för att dragningen inte skall göras till en byggnad?J Josth skrev:Står det ingen slutgodkänd byggnad som ska anslutas på fastigheten så bryr väl sig heller inte elnätsföretagen om att slutföra anslutningen?
Energimarknadsinspektionen skriver:
Sedan 1 juli 2022 har möjligheten att begära prövning av tidsåtgången för en anslutning tillkommit.
Enligt ellagen ska ett elnätsföretag genomföra en anslutning inom skälig tid från det att företaget tagit emot en begäran om anslutning. Vad som är skälig tid varierar från fall till fall och det är omständigheterna i varje enskilt fall som avgör vad som är skäligt. Ei kan inte besluta om ersättning för kunden eller liknande i de fall en tidsåtgång för anslutning varit oskälig.
Det kan i extremfall ta flera år (men vi vet ju inte förutsättningarna):
https://www.eon.se/el/elnat/ny-elanslutning#langtid
Du kan följa ditt ärende online:
https://www.eon.se/el/elnat/folj-ditt-anslutningsarende#/
https://www.eon.se/el/elnat/ny-elanslutning#langtid
Du kan följa ditt ärende online:
https://www.eon.se/el/elnat/folj-ditt-anslutningsarende#/
Det är online-sidan för anslutningsärende som jag har följt. Det har stått kvar på "Vi har skickat ut en arbetsorder till montör" i två år nu.snaggletooth skrev:
Jag förstår att det ibland kan ta tid, men i detta fall handlar det om en eldragning till tomtgränsen som enligt dem förväntades ta 10 månader. Det har gått mer än dubbelt så lång tid nu.
