Dyrt verkstadsbesök?

9k läst  157 svar

1. Peter2400
    Medlem · Nivå 16
    Fick precis pris på min 12000 milaservice
    endast 13900:-, men då ingår lånebil:)

2. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Det var en My03 jag hade också. Om jag inte missminner mig så kunde man nolla räknaren via menyn. När lampan lyste höll man in C. Dock var det 2009 som jag sålde bilen så jag kan minnas fel.
    Du kan ju kolla http://forum.saabturboclub.com/forum.php om du hittar något där.

3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    Ja lyser lampan är det inga problem att nolla, men jag byter ungefär vid 1500-2000mil, och då hinner inte lampan tändas och mätaren går inte att nolla.

4. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Angående service så görs som sagt mer än oljebyte. En massa kontroller genomförs och de kan man såklart göra själv också om man vet hur och vad, på samma sätt som att man kan besiktiga huset själv om man vet hur. Däremot kan ju inte alla det eller vill. Jag fyller alltid på med spolarvätska till exempel före service så slipper jag betala löjliga priser för det.

Bästa verkstaden jag anlitat var en kille som hade egen firma och som älskade Saab och motorer. Han fixade bara med Saab (plus grannarnas bilar) och hade all utrustning som han behövde. Noggrann och kunnig. Han kunde exempelvis säga "Enligt serviceplan ska denna rem bytas. Den är dock i bra skick så om du vill så struntar vi i byte nu så kollar jag nästa service igen. Det som händer om den går av är ingen fara men du tappar servo. Det är därför man numera infört byte efter X mil för att inte folk ska bli stående. Jag byter om du vill, eller så avvaktar vi."

Den killen höll jag hårt i till han gick i pension.

• Laddar…
  5. P
    Husägare Nivå 6
    Det du beskriver är inte ett problem med serviceintervallet, utan undlåtenhet att följa intervallet.
    Själv upplever jag det tvärtom mot vad du beskriver. Det plingar till att det är dags för service om X hundra mil eller senast ett datum. Jag ringer verkstaden och får en tid en vecka fram i tiden. När servicen görs är det fortfarande X hundra mil kvar på intervallet och jag känner att jag kunde dragit ut på det lite till. Var bor du eller vad är det för bil du får vänta två månader för oljebyte ?
    För egen del BMW och Sthlm, alltid tid inom en vecka.

6. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Har du provat serviceinställningar i menyn? Jag har för mig att det gick, men jag kan inte svära på det.

7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    Jepp, har inte servicelampan börjat lysa så finns inte nollställ-knappen. Kanske åtgärdades med någon mjukvara jag ej fått uppgraderat till.

8. A
    Medlem · Nivå 13
    Vad är det för saab och årsmodell?

9. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    9-3SS 2.0t Linear MY03, tror den har pilotpaketet och mellanstereon.

10. A
    Medlem · Nivå 13
    Vad är det för årsmodell?

11. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    MY03 = 2003

12. A
    Medlem · Nivå 13
    Provat detta fast lampan inte lyser, kanske den nollställer räknaren ändå?

(2003) Saab 9-3

1. On the navigation screen press SETUP

2. Then touch VEHICLE then MAINTENANCE

3. Touch the desired item in which you need to reset (ie Engine Oil Oil Filter Tire Rotation etc)

4. From here fill in the requested fields with the new Next Service interval (ie date and distance till next service is due)

5. Press OK when complete

6. Repeat steps 3-5 for any other services that were performed

13. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    Hmm, tror inte jag har en setup-knapp (har inte navigation). Får kolla när den bättre hälften kommer hem med bilen.

14. T
    Medlem · Nivå 14
    Jag trodde det hörde till livets grundläggande färdigheter att kunna dessa tre saker, ungefär som att torka sig om röven.
    Försäkringsbolagen säger inte ett skit om detta.

• Laddar…
  15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men som jag skrivit tidigare, verksamheten i bilverkstan ska täcka vinsten för hela bilmärkesföretaget.
    Då de gör noll kronor vinst i bästa fall på bilförsäljningen så krävs det att verkstan och reservdelsförsäljningen genererar den vinst som krävs som avkastning på kapital
    Alltså, verkstan ska täcka upp för den avsaknad av vinst som bilförsäljningen har.

Jag vet, jag har en kompis som arbetade många år som eftermarknadschef hos en VAG-handlare.
    Deras bilförsäljning omsatte flera hundra miljoner varje år, men gav något år ett par hundratusen i överskott, andra år minus. Och han hade koll på att detsamma gäller för alla andra bilmärken, Volvo t.ex. hade på samma ort gjort minus på bilförsäljningen i över 10 år i sträck.
    Men ägarna krävde ju dock stadig vinst på verksamheten, på minst 5%,gärna 10-20% så att det var värt att ha pengarna där istället för i andra placeringar. Så underskotten i bilförsäljningen var alltså i det synsättet kanske 20 miljoner varje år, som istället bilverkstan skulle dra in då.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: