Dyrt verkstadsbesök?

9k läst  157 svar

Nästa tråd i Övrigt off topic
  1. C
    Medlem Nivå 8
    Tja,

    1890 kr kostnad i enbart arbetstid för byte av olja och tändstift. Ej märkesverkstad. VW Golf årsmodell 2015. Är det inte j*vligt dyrt? Har för mig att det går väldigt fort och just därför som jag blev förvånad.
     
    Redigerat 5 okt 20:37
  2. P
    Husägare Nivå 6
    De tar över 1500 i timmen på märkesverkstaden. Tyvärr "normalt" pris idag. Antar att oljan kostar flera hundra kr litern också
     
    • Laddar…
  3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    Shit vad pengar jag sparar de två gångerna om året jag svär över oljebytet på saaben.
     
    • Laddar…
  4. Isakare
    Medlem · Nivå 11
    Jo, det är svinigt att lämna bilen på märkesverkstad, vissa värre än andra.
    Pratade just med en kompis som haft bilen på en lite lokal verkstad, olja/filter och byte av drivaxeldamask, för 1.900:- ink olja/filter/damask
     
  5. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Kör en Polo med ungefär samma eller samma motor. Byter olja på cirka 20m ink hissa upp bilen etc. Har man lyft går det förstås fortare. Tändstift gissar jag ungefär samma tid om jag gör det själv.

    Olja kostar 275kr litern på Dinbil. När jag köper samma olja i Tyskland kostar den under 100kr litern.
     
  6. Isakare
    Medlem · Nivå 11
    I storstäderna är det nog närmare 2000:- än 1.500:- i timmen.
     
    • Laddar…
  7. C
    Medlem Nivå 8
    Det är inte gjort på mårkesverkstad utan hos en MECA verkstad. Ingår inte olja eller övrigt material utan bara kostnad för arbetstid= 1890 kr. Är det inte väldigt dyrt? Det tar väl knappt en timma att byta fyra tändstift och tappa olja samt fylla på?
     
  8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    En timme ink in och ut med bilen och lite admin är ju rimligt.
     
  9. C
    Medlem Nivå 8
    Till er som servar bilen själva, vad säger försäkringsbolagen om detta? Om något händer och ni saknar stämplar samt kvitton.

    Om man nu vill börja serva bilen själv (olja, filter, stift), vilka verktyg behöver inhandlas och hur svårt är det på en skala 1-10 för en normalhändig person?
     
    • Laddar…
  10. Mazen
    Inredare · Nivå 10
    Dyrt! Här betalat jag knappa 600;- /timme för mektjänst hos en lokal Meca.
    (Byte av drivknut, bromsar, termostat etc.
    Olja köper jag för 80:/L på "kiosken" som är AD Bildelar ÅF. Valvoline helsyntet 5-40.

    Att byta stift, olja och div filter är inte svårt, men beror lite på årsmodell. Nyare bilar kräver oftast att man demonterar diverse plast för att komma åt.

    Verktyg ja. En bra hylssats med hylsa för stift, avdragare för olje filter, finns med rem el kedja.
    (Själv drar jag en stor mejsel genom filtret och vrider loss och ja det rinner olja, men den ska du ändå tömma)
    Annars mejslar kryss o flat o en bra polygrip för div klämmor.

    Dock viktigast ett bra tråg/dunk för att samla upp spill oljan. Och glöm inte en ny packning till oljepluggen :D
     
    Redigerat 5 okt 20:53
    • Laddar…
  11. A
    Medlem · Nivå 13
    Man kan ju spara kvittorna på materialet, det gör jag skriver datum och miltal.
     
    • Laddar…
  12. A
    Medlem · Nivå 13
    Det är för dyr timkostnad, exakt vad står det på kvittot?
     
  13. Isakare
    Medlem · Nivå 11
    Hur lång har Golfen gått ??
    Läste att VW byter stift var 6000 mil. Intervallen idag på typ alla andra bilmärken är 10.000 mil, Platina/Iridiumstiften håller minst 10.000 mil.
     
  14. P
    Husägare Nivå 6
    Jo det är dyrt
    Det tar nog en halvtimme
    Förstår att mtrl inte ingick, menade att det också är svinigt dyrt
     
  15. C
    Medlem Nivå 8
    7000 mil cirka. Byttes till laser platina stift, hur långe håller dessa i praktiken dvs inte på papper enligt tillverkarens rekommendationer?
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: