Byggahus.se

Dyrt för hussäljare efter att servitut missats i köpehandlingarna

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 266 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    • Laddar…
  2. M
    Medlem · Västmanland · 654 inlägg

mattoys

Medlem
    Stycket nedan verkar konstigt formulerat, var det inte köparen som var anmälaren?

" I början av 2021 återkom köparna via sitt ombud och framställde krav på betydande ekonomisk ersättning för den skada de lidit. Via anmälarens juridiska ombud, bestred anmälaren köparnas krav, varvid köparna väckte talan i tingsrätten. För att undvika risken för att kostnaderna för anmälaren skulle skena i väg, gick anmälaren med på en förlikning med köparna, skriver hussäljaren till Fastighetsmäklarinspektionen."

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Västra Götalands · 10 559 inlägg

-MH-

Medlem
    Var väl säljaren som anmälde mäklaren till FMI? Köparen stämde säljaren till tinget.

4. H
    Medlem · 121 inlägg

hhenning

Medlem
    Varför måste servituten stå med i köpehandlingarna? Det är väl inget krav? Om de finns med i förrättningshandlingarna så är det väl inget dolt fel.

5. Bananskalare
    Allvetare · Tullinge · 2 945 inlägg

Bananskalare

Allvetare
    Som så ofta, får vi inte veta vad domstolen skulle tycka. En förlikning är inte ett domslut. Många är det som väljer en förlikning före rättegång. Trots att det säkerligen fanns stora chanser att "vinna".
    Jag hade som säljare stämt mäklaren på förlikningsbeloppet plus ränta. Sen hade jag försökt att få domstolen vänta ut "domen" hos fastigjetsmäklarnämnden. Den borde underlätta att vinna en rättegång.

6. M
    Medlem · 1 036 inlägg
    Jag bara gissar nu, men jag tänker att det är få, till mycket få mäklare som kollar i en förrättningsakt från när fastigheten bildades innan de lägger ut den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.