Fick denna offert med "budgetpris" Bygget är vi nöjda med. När fakturan kom blev den ca 18.000:- dyrare. Kontaktade snickaren som på tisdag ska förklara varför den blev så. Fick ingen info under byggets gång att det skulle bli dyrare. Hans snickare som var här sa att allt var bra under veckan.
Enl konsumenttjänstlagen ska man räkna med högst 15% påslag.:confused:

Kommentarer ?

offert tom.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fråga varför du inte fick reda på att det skulle bli dyrare än budgetpris plus 15% fast jag har även hört 20% kan förekomma, trots detta så har ju firman inte talat om att det ska bli än dyrare och firman ska fortlöpande föra dialog när priset drar iväg så en bra förklaring e ju på sin plats, det e ju 10 papp över budget plus 20%, hoppas du håller oss uppdaterade vad det blir i slutändan

Av offerten framgår inte om arbetet utföres till fast pris eller på löpande räkning. Av fakturan förstår man att leverantören tänkt sig löpande......

Betalningsplanen är "fakturor skickas fortlöpande". Det kan ju betyda vad som helst.

15% gäller när företaget lämnat en ungefärlig prisuppgift (budgetpris).

Har aldrig förstått mig på det där med olika budgetpris, takpris osv.. Antingen tar man in entreprenör som man litar på på löpande räkning och ber att få ta del av samtliga ue samt materialfakturor eller så tar man in ett fast pris där man är medveten om att entreprenören måste ha ett "risktillägg" i sitt pris.

Alla andra former av avtal är bara öppna för diskussioner och tvister.

Det är i alla fall vad jag tycker, tyvärr så hjälper det ju knappast ts i detta fall.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Han har inte specificerad timarvode eller antal timmar i offerten, bara vad han ska göra.

Då är det rimligt att du kontrollerar om han behövde göra mer än det som stod i offerten. Annars skulle jag inte vara sugen att betala mer än budgetpriset.

Vad händer om du betalar budgetpriset och bestrider resten av fakturan?

Vi ville inte ha på löpande räkning när vi diskuterade offerten. Kan ett budgetpris vara ett sätt från företaget att reservera sig och sedan ta vilket pris som helst senare..
Företaget har många år i branschen och vi har bara goda vitsord från området där vi bor.

Rent juridiskt så finns det inget som heter budgetpris. Om du dessutom ville ha fast pris så skulle du begärt en offert på det och absolut inte beställa jobbet på en ungefärlig (budget) offert.
Om du lyckas förhandla ner priset till "budget"+15% tror jag du ska vara nöjd.

Jag tycker som offerten är formulerad har du fått ett fast pris, "blir den totala budgetsumman 41500 inkl moms".
Detta tycker jag absolut man skulle kunna hävda.
Att betala mer än detta gör du om du beställt tillkommande arbeten eller är särskilt nöjd med jobbet. Att snickaren använder mystiska uttryck som budgetpris får han reda ut med sin svensklärare men offerten du har fått är kristallklar. Du har fått ett fast pris.

• Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är ju ingen expert, men jag tycker det där ser ut som ett klockrent fastpris-anbud.
En totalsumma är skriven (även om det har ett tillgjort namn) och det finns en rad om hur tillkommande arbeten hanteras, dvs det tillkommer timpenning där.

Hantverkaren är bunden av detta anbud.

• Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Framgår ju dock inte riktigt om materialet ingår i offerten tycker jag?

Offerten säger dock inte mycket om vilket material som ingår i budgetpriset? Ingår inget eller ingår allt???

Har du gjort något utöver det som avtalats?

I min värld är ett budgetpris en uppskattning för att ge kunden ett "hum" och sedan utförs det som ett löpandejobb med information om det drar iväg...

I detta fall är ju avslutningen på offerten något som gör en gött villrådig om vad man köper eller???

Det är verkligen inte ett klockrent fastprisanbud.

Tvärtom indikerar "budgetpris" att det handlar om löpande räkning eftersom "budgetpris" är ett annat sätt att skriva "uppskattat pris".

Glöm att det går att hävda något fast pris.

Offerten är en katastrof och borde ej ha använts som beställningsunderlag.

Om det inte finns några tilläggsarbeten så har du som jag förstår det stöd för att betala uppskattat pris + 15 procent. Sikta på det.

VARFÖR använder folk inte hantverkaravtalet som konsumentverket tillhandahåller?!

• Gilla
Kyleman och 1 till
  • Laddar…
Hur ser kontraktet ni skrivit ut? Det du visar är bara offerten, det är kontraktet som säger vad ni avtalat.

OpiMaza
MathiasS skrev:
Det är verkligen inte ett klockrent fastprisanbud.

Tvärtom indikerar "budgetpris" att det handlar om löpande räkning eftersom "budgetpris" är ett annat sätt att skriva "uppskattat pris".

Glöm att det går att hävda något fast pris.

Offerten är en katastrof och borde ej ha använts som beställningsunderlag.

Om det inte finns några tilläggsarbeten så har du som jag förstår det stöd för att betala uppskattat pris + 15 procent. Sikta på det.

VARFÖR använder folk inte hantverkaravtalet som konsumentverket tillhandahåller?!
+1 Använd hantverkaravtalet så är allt klart som korvspad.

Fått svar från företaget att i min offertförfrågan står att jag ev ville ha träpanel på huset ovanför entrétaket utbytt. När han lämnade offerten hemma hos oss efter samtal hur bygget skulle gå till kan det inte vara någon tvekan hur mycket jobb det skulle bli. Han var uppe på vinden och tittade också. Samt att i offerten arbete och materiel ingår i hela offerten, taket och fasad bytet.

Tyvärr glömde han räkna med kostnaden för arbete och material för fasadbytet trots att det står med i offerten därför det högre priset som jag fick veta först när fakturan kom och hörde av mig till honom.

Finns inget kontrakt skrivit. Varför kan inte hantverkarna ta med ett riktigt kontrakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.