Byggahus.se

Dyra rör prylar?

1. M
    Medlem Nivå 2
    Tja. Har fått följande faktura efter ett byte av en vattenmätar konsol. Är det någon här som har nån aning om priserna på material är hutlösa? Jag har själv bra rabbater på ahlsell och hyfsade på Dahl men kan inte kika priser online. Fick ett muntligt på 2-5 timmar och att materialet inte skulle vara särkilt dyrt.. Totalsumman hamnade på 5194:- ink moms.

2. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Visst har de påslag. Men inte så att jag skulle säga att det är orimligt. Men det ser ju lite konstigt ut om en rörkrökare hyr ett verktyg som används hos alla kunder.

3. Magrand
    Medlem · Nivå 7
  4. M
    Medlem Nivå 2
    Okej Jaa de tycker jag också ser rätt märkligt ut. Ska försöka få tag på priserna jag hade fått betala under morgondagen. Men när jag pratade med han lät de typ som runt 1500 för materialet. Där får man för att man inte stog på sig om en offert, när han sa de löser vi på plats.

5. M
    Medlem Nivå 2
  6. R
    Medlem · Nivå 11
    Han hyr av sig själv... går det så går det.

7. R
    Medlem · Nivå 11
    Reklamerar.

8. M
    Medlem Nivå 2
    Hyran kommer han ju få köra upp någonstans iaf. Finns det nån liknande koppling som är godkänd för tappvatten? Man anlitar ju hantverkare för att få de utfört rätt i rikgigt :sweat:

9. T
    Medlem · Nivå 8
    Gjorde en snabbkoll på Dahl, ser ut som att för kopplingarna har du fått betala bruttopris +-någon krona, men på VM konsolen så har du fått lite rabatt. Där ligger bruttopris på 1605:-.. Under förutsättning att dahl kör samma bruttopris för alla, de gör inte ahlsell. Där kan bruttopriset skilja per kund, för att rabatterna ska se bra ut för varje kund.

• Laddar…
  10. Chaly
    Medlem · Nivå 8
    • Laddar…
  11. R
    Medlem · Nivå 11
    Den ena kopplingen är gjord i mässing och den andra i avzinkningsfri mässing.
    Därav skillnaden för tappvatten.

Googla på avzinkningshärdig

"Avzinkningshärdig mässing används för material i direkt kontakt med dricksvatten, medan mässing som är icke-avzinkningshärdig kan användas för detaljer som inte har direkt kontakt med vattnet."

"En typ av specialmässing är avzinkningshärdig mässing.
    Genom att vid svåra korrosionsförhållanden använda en mässing där
    man tillsatt en mindre mängd arsenik eller antimon förhindras angrepp
    så att avzinkning inträder.
    Avzinkning innebär att den oädlare komponenten zink korroderar bort och
    lämnar kvar porös koppar med nedsatt hallfasthet.
    Korrosionstypen uppkommer företrädesvis i syrehaltiga vatten.
    Angreppet påskyndas av hög temperatur."

Redigerat 30 nov 2018 20:06
  12. R
    Medlem · Nivå 11
    Din röris som du anlitade försökte förgifta dig med arsenik...

13. M
    Medlem Nivå 2
    Visade sig att det var en MMA koppling iaf. Så den behövde inte reklameras :)

14. R
    Medlem · Nivå 11
    Markaryds Metall Armatur

15. Peter2400
    Medlem · Nivå 21
    Skönt, fast en sådan kostar bara 207:- på Hornbach, då verkar ditt pris lite högt.