Byggahus.se

Dyra eller billiga dosor o rör?

1. J
    Medlem Nivå 9
    Är billiga dosor och rör lika bra som dyra eller lönar det sig att köpa dom dyrare märkes dosorna?

(Biltema dosor kontra Eljo dosor, typ...)

2. phl
    Medlem · Nivå 14
    Jag gillar dosor med metallclips som håller rören på plats så att dessa inte kan kasa ut. Dessutom har jag kostat på mig de lite dyrare dosorna med justerbar ring när jag har donat där hemma. Mest för att det var smidigt med olika väggmateriel och skivtjocklekar.

Justerbar ring är mest lyx, medan clipsen är vettiga. Vad gäller Biltemas dosor så kan du ta och syna dem noga och se att det står Eljo (eller var det Elko) i botten på dem. De är till och med S-märkta =) Däremot är deras övriga materiel ful-prylar.

3. M
    Medlem Nivå 2
    köp inga billiga grejer...ringarna på billiga dosar har jag hört lossnar lätt och slang och rör kan vara kassa att börja och så det är vad jag tycker!

• Laddar…
  4. M
    Moderator · Nivå 18
    Rör kan man köpa på byggmax tex. Nu verkar det variera vad de har för rör men jag fick exakt samma uponor som elektrikern säljer, Skillnaden är bara priset :)

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Slang däremot har jag hört att det finns olika kvalitet. Nu är jag allergisk mot slang överhuvudtaget, men det finns tydligen bätre slang än den de använde på 70- talet i vårt hus. I den är det ett litet helsike att dra ens 3 trådar 2 meter rak dragning.

Det påstås att det nu finns slang med mindre friktion mot väggarna. Har man dålig slang så riskerar man tydligen dessutom att dragfjädern går rakt ut genom väggen på slangen iställt för att böja av i en krök.

När det gäller dosor så sa min elektriker att det duger med vilken kvalitet som helst, han fnös åt de där med justerbar ring. Själv tycket jag dock att det skall vara dosor med metallgängor för fästskruvarna. De som har plastskruvar brukar vara tröga att dra i. Nu menar jag skruvarna som håller fast uttaget eller brytaren i dosan.

6. Y
    Medlem Nivå 4
    Jag håller med mats_o. 3-meters Uponor har jag fått när jag handlat några gånger på Byggmax. Om jag kommer ihåg priset rätt så är det strax under 9:-/st.

En liten OT-fråga. 25 mm rör och böjar, var köper man det enklast? Bara några stycken...

Yamma

7. Kemi
    Medlem Nivå 6
    INFRA från Coop är då rent skit.

Köpte ett IP44 tvåvägs uttag till utsidan av garaget, det blev totalhaveri på det vid montering, plasten sprack, gängorna gick vid kabel infästningen mm

Slutatde med att jag kastade skiten och köpte ett Eljo som nästan monterade sig själv :) hehe, kanske nu inte så men nog är det STOR skillnad i kvalité.

Köpte ändå till ett annat projekt ( trots att jag intalat mig själv att ALDRIG mer köpa INFRA ) ett pack med 5m flexslag som ta mej fan var styvare att böjja än VP rör !

Aldrig mer !!! :(

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 9
    Slang är aldrig bra några längre sträckor.

Har jobbat hos en elektriker som BARA körde slang... Jävla dynga, men man lärde sig att fästa upp slang ordentligt. Då går det faktiskt hyfsat att få i tråd 10-20m om det inte är för mycket böjar.

Men bra blir det aldrig med slang.
    Korta bitar är det helt ok, men det är alltid bäst om man kan bocka till ett VP-rör.