Byggahus.se

Dyr sprängning (lång story)

1. A
    Medlem · 108 inlägg

Andreas8

Medlem
    Hej alla glada

I höstas var vi i kontakt med några olika sprängare som kikade på ett jobb på vår tomt (sthlm), priset pendlade mellan 25-50 tusen mellan de olika företagen.

Vi valde till slut en firma som var ngt dyrare än andra, dels på grund av att vi fick förtroende för dem och för att de kunde påbörja jobbet ganska omgående.
    Vi kom (muntligt) överens om att det hela skulle kosta max 50.000:- men valde att köra på löpande räkning.

2dgr efter att arbetet börjats hörde sprängaren av sig och undrade om han skulle frakta bort massorna, Givetvis! blev vårat svar (detta utan att sprängaren nämde några merkostnader för detta), jag har i efterhand förstått att detta sällan ingår i sprängpriset, men blev aldrig av sprängaren informerad om detta.

Jobbet tog 4-5 dgr att utföra och blev bra. Därefter kom en faktura på 82.000:- den valde vi att betala trots att den var dyrare än överenskommet, anledning till merkostnaden trodde vi var att vi köpt grus med till tomten med ”vändande” trafik vid borttransporten av massorna.

Efter ca 2v kom ytterligare en faktura på 69.000:-!!

Jag ringde då upp sprängaren och undrade vad den avsåg, svaret blev då: borttransport och grävning.
    I min värld ingick detta i dealen (50.000) då sprängaren aldrig nämnt att detta skulle kosta extra.
    Han frågade även om jag skulle ”bråka” om detta.
    Vi bestämde att vi skulle träffas på tomten och diskutera det hela mellan 4 ögon, 2 dgr före mötet fick vi ett brev från hans advokat som krävde att vi skulle betala annars skulle vi dras inför rätta.

Nu har vi via våra advokater tvistat om detta sen i oktober!
    Senaste budet från sprängarens advokat är att vi betalar 40.000:-, till detta tillkommer sedan våra advokatkostnader då försäkringen endast täcker 80% av dessa.

Har ni smarta byggare några åsikter om hur vi bör gå till väga/fortsätta ?

2. Å
    Medlem · 1 226 inlägg

Re: Dyr sprängning (lång story)

Tyvärr har jag inga bra svar att ge :-/
    Men det låter som en riktigt jobbigt situation! Vilken dum sprängare >:(

En fråga, fick ni offerten från sprängaren skriftligen?

3. A
    Medlem · 108 inlägg

Andreas8

Medlem

Tyvärr inte, allt var mutligt.
    Jag trodde (naiv) att jag hade känsla för personer och fick stort förtroende för sprängaren.

4. Å
    Medlem · 1 226 inlägg

Tror det finns ett nytt krav i Konsumentlagen (som jag tror tyvärr gäller först efter 1/1-05) som säger att det konsumenten hävdar att man kommit överens om är gällande med mindre leverantören/entreprenören kan bevisa motsatsen skriftligt.

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 022 inlägg

hempularen

Moderator

Där har funnits liknande skrivningar tidigare. Men den advokat ni anlitat borde ha koll på det.

6. A
    Medlem · 108 inlägg

Andreas8

Medlem

det stämmer det ni säger, tyvärr föll just en dom som gav entrepenören "rätt", i korhet betyder domen att om löpande pris är bestämt, så ligger övre-pris-bevisbördan på kunden.

7. H

hempularen

Moderator

En intressant fråga i den här historien är ju om arbetet totalt var värt det belopp han nu vill ha ut. Dvs var det sådana mängder som skulle bort att priset verkar OK (Bortsett från att ni inte blivit informerade om det)?

För om vi antar att ni under alla omständigheter skulle fått betala totalt ungefär lika mycket, så tycker jag att detta är något som ni borde skriva upp på erfarenhetskontot.

Det känns ju alltid lite kymigt att bli lurad, men risken är att advokatkostnaderna kommer att överstiga vad ni kan slippa att betala, för i slutändan kommer det att bli en förlikning och så är risken stor att ni i slutändan bråkar mer om vem som skall betala advokaten än hur mycket av räkningen som skall betalas.

Jag antar att det hädanefter blir skrivna avtal med alla hantverkare, om det så bara handlar om att sätta upp en hatthylla...

Men det är klart, om advokaten bedömmer att ni kommer att vinna så är det ju ett annat läge.

8. A
    Medlem · 108 inlägg

Andreas8

Medlem

Det är förstås svårt att spekulera i vad andra hade kostat totalt, men jag har talat med en av de andra tilltänkta, han skrattade gott :-/ och menade att "för de summorna" hade han gääärna gjort jobbet, han trodde att det hela borde kostat under 100 tusen

9. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Jaja... men han fick de facto inte jobbet så han kan ju gärna kosta på sig att vara "billig" nu i efterhand, tveksamt om de uppgifterna är mycket att lita på :-/

Vill du ha en mer objektiv "second opinion", så ta dit någon som inte har räknat på jobbet från start och låt honom bedöma (med facit i hand) vad ett jobb av den omfattning, som det visade sig bli, skulle kosta på löpande kontra fast pris, utan att tala om vad ni de facto är debiterade.
    Möjligen kanske han vill ha en slant för tjänsten, då jobbet så att säga redan är gjort och det inte finns några framtida förtjänster i att räkna på det.

MVH//Christina.

10. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Tror nog att, med hänsyn till vad du berättat Andreas, att det enda raka är att gå med på en förlikning om det är vad din advokat föreslår. Som du själv skriver så kostar en process mycket pengar och för att en process skall anses vara framgångsrik bör det ju totalt sett kosta mindre än vad kravet/förlikningsbudet är från motparten.

11. A
    Medlem · 108 inlägg

Andreas8

Medlem

Tack för alla svar!

Är nog tyvärr beredd att hålla med om att förlikning blir lättast i detta, men långt ifrån bäst.

Principiellt betalar jag hellre advokaten 100 tusen, än sprängaren ett öre till. Jag anser (och även lagen så vitt jag förstår) att entrepenören har upplysningsplikt vad gäller såna här merkostnader, jag som amatör kan omöjligt veta allt om sprängning och ev. kostnader och kan bara lita på att jag blir upplyst om alla ev. kostnader!

Känns som att det är långt mellan 50 tusen och fakturerat 150 tusen....

mvh
    /A

12. H

hempularen

Moderator

Fast hur långt är det mellan 150 000 och det bästa pris du skulle kunnat få. Du har säkert blivit fakturerad för mycket, men knappast 100 000.

Inställningen att inte betala en skurk något mer är förståelig, men helt livsfarlig i en rättssituation, risken att man blir en rättshaverist är överhängande.

13. L
    Medlem · 79 inlägg

LageoPetra

Medlem

Efter att ha läst tråden...

...kan vi inte annat än att ha medlidande.

Det som somliga kan anse är självklart att kolla upp är för en annan (förstagångsköpare) inte alls så tvärenkelt!

Vi fick iaf ett mkt användbart tips av byggimpert. Men, mer om det i en helt annan tråd.

Dock, stort deltagande, och lycka till!
    /LoP

14. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Icke desto mindre har du fått ett schysst hus må jag säga....verkar vara lösvirke....?!

Vi skall bygge något liknande men annan stil, dock verkar interiören bli lika....

Vad heter ert badkar och vilket köks- och badrumsfabrikat är det?

/Calle

15. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Trist men sånt som händer, jag hamnade i en liknande sits med en grävare där vi hade ett muntligt avtal som hade uppfattats lite olika :-/

Det gick aldrig så långt som rättsliga åtgärder men jag kollade möjligheterna med advokat och tog in referenspriser från andra grävare innan jag började diskutera med fulgrävaren.

Det hela slutade med en förlikning samt att den grävaren aldrig kommer att få göra mer hos oss. Riktigt korkat av honom, för då var det uppenbart att det fanns massor kvar att göra, jobb som nu gått till en annan kille som är kanon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.