4 814 läst · 17 svar
5k läst
17 svar
Dyr bakläxa för bygghandel efter felleverans
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 244 inlägg
Husägare fick fel takpannor men bygghandeln vill inte byta.
Du kan läsa artikeln här: Dyr bakläxa för bygghandel efter felleverans
Du kan läsa artikeln här: Dyr bakläxa för bygghandel efter felleverans

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 370 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 370 inlägg
Pannor SKALL vara tegelröda.
Plåttak kan få vara svarta i undantagsfall.
Enligt vad jag läser är det en utbyggnad och den gamla delen har den andra nyansen. Det är alltså inte bara plåtarna.lärjungen skrev:
Personligen tycker jag din kommentar inte hör hemma i denna diskussion.Magnus E K skrev:
Läste igen, och vad jag kan se rör det sig om två olika byggnader på samma tomt som man jämför medAnna_H skrev:
Detta tolkar jag som en beskrivning av det huset man lagt de nya pannorna på. En inbördes skillnad mellan plåtdetaljer och takpannor kan skönjas.
Denna del av texten tolkar jag som en jämförelse med en annan byggnad bredvid som har "rätt" pannor, alltså den typ av pannor som kunden även ville ha på det nya huset.
Skillnaden mellan husen kan man inte göra nåt åt såvida man inte byter ut alla pannor. Men tänker att nyansskillnaden mellan plåt och pannor på det nya huset är billigare och lättare att lösa om man väljer att bara byta ut plåtarna. Men antar att den lösningen inte är aktuell eftersom det inte är nåt som verkar övervägas.
Redigerat:
Vi har inte publicerad denna historia men det verkar att våra våran husbygge som har blitt nämnd.
ARN beskriver felet som "en något avvikande svart nyans” och att detta inte är en så närliggande och förutsebar konsekvens av händelsen att vi kan få ersättning för kostnaden att bytta pannor! Så her ser det ut.
Citat ARN:
I sällsynta fall händer det att nämnden har missat att ta ställning till ett krav, tillämpat fel lag eller gjort något annat allvarligt fel. Om ett beslut skulle vara uppenbart oriktigt på grund av ett sådant misstag kan omprövning begäras.
ARN beslut är överklagat och fas 2 har börjat!
Tar gärna input från professionelle som vet om takpapp ULTIPRO YEP 550 tål att man byter pannor eller om det rekommanderers att byttas i samband med byta av pannor. Offerter får gärna skickas också.
ARN beskriver felet som "en något avvikande svart nyans” och att detta inte är en så närliggande och förutsebar konsekvens av händelsen att vi kan få ersättning för kostnaden att bytta pannor! Så her ser det ut.
Citat ARN:
I sällsynta fall händer det att nämnden har missat att ta ställning till ett krav, tillämpat fel lag eller gjort något annat allvarligt fel. Om ett beslut skulle vara uppenbart oriktigt på grund av ett sådant misstag kan omprövning begäras.
ARN beslut är överklagat och fas 2 har börjat!
Tar gärna input från professionelle som vet om takpapp ULTIPRO YEP 550 tål att man byter pannor eller om det rekommanderers att byttas i samband med byta av pannor. Offerter får gärna skickas också.