2 070 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Dyngsförbrukning värme/varmvatten
Hej
Jag har en mycket gammal bergvärmepump, 22år.
Jag undrar hur mycket effektivare en modern pump är.
Jag har ett enplanshus på 175m2 med 30m2 garage.
Min pump förbrukar i genomsnitt;
Juli 4,3 kwh/dygn
Augusti 5,2 kwh/dygn
September 13,8 kwh/dygn
Oktober 22,4 kwh/dygn
November 26,5kwh/dygn
December 51,2 kwh/dygn
Är detta ok? Eller är det dags att byta då tryckvakten börjar lösa ut titt som tätt...
Jag har en mycket gammal bergvärmepump, 22år.
Jag undrar hur mycket effektivare en modern pump är.
Jag har ett enplanshus på 175m2 med 30m2 garage.
Min pump förbrukar i genomsnitt;
Juli 4,3 kwh/dygn
Augusti 5,2 kwh/dygn
September 13,8 kwh/dygn
Oktober 22,4 kwh/dygn
November 26,5kwh/dygn
December 51,2 kwh/dygn
Är detta ok? Eller är det dags att byta då tryckvakten börjar lösa ut titt som tätt...
Det där är helt omöjligt att svara på givet förbrukningssiffror från ett hus där de enda data vi fått är hur stort det är. Det kan vara alltifrån katastrofalt dåligt till grymt bra siffror beroende på saker som, inomhustemperatur, utomhustemperatur (var ligger huset), byggår (dvs hur välisolerat är huset), vad för sorts fönster, radiatorer eller golvvärme (dvs framledningstemperaturer), borrhålets förskaffenhet (dvs vad har du för temp på brine-in resp. ut) mm. mm.
Men rent generellt kan man nog säga att värmepumpar har blivit rätt rejält mycket effektivare på 22år, sen tycker jag nog inte du skall byta i förtid ändå, om det inte är något allvarligt fel på den. Däremot budgetera för att den faktiskt kan gå sönder när som helst.
Men rent generellt kan man nog säga att värmepumpar har blivit rätt rejält mycket effektivare på 22år, sen tycker jag nog inte du skall byta i förtid ändå, om det inte är något allvarligt fel på den. Däremot budgetera för att den faktiskt kan gå sönder när som helst.
Så klart du har rätt. Huset är byggt 1991, temperatur inne ca 21grader, garage 15grader. Vattenburen golvvärme. Huset ligger på västkusten nära havet (400m). Borrhålet är 100m.
Vad beträffar temp på brine in och ut får undersökas. Var skall det mätas för att få korrekta siffror.
Planen är väl att köra så länge det går men som sagt det är inget vidare att den stannar emellanåt...
Vad beträffar temp på brine in och ut får undersökas. Var skall det mätas för att få korrekta siffror.
Planen är väl att köra så länge det går men som sagt det är inget vidare att den stannar emellanåt...
Liknande trådar
-
Elprisstyrning av värme, varmvatten - hur ser era program ut?
Villalarm & Hemautomation -
Varmvatten i början, sen bara ljummet - vad på värmepumpen kan fela?
Värmepumpar -
Värmekabel och varmvattenrör
Vatten & Avlopp -
Det går inte att öppna kallt vatten till värmepanna!!! inget varmvatten i huset :////
Vatten & Avlopp -
Värmepump varmvatten
Värmepumpar