Halloj!

Hur vanligt är det att en dvärgbrytare blir dålig? Idag när vi åt middag kände jag den förnäma doften utav elektronik/plastbrand. I ren panik sprang vi runt och försökte lokalisera var doften kom ifrån, slutade med att jag tog fram värmekameran för att kollla. Då såg jag att en brytare i elcentralen lyste väldigt varmt. Över 100C var säkringen uppe i. Slog av den och då började den kylas av. Nu en stund senare så känndes den riktigt dålig när jag slog upp den igen, det liksom krasade inuti. Så den är avslagen i detta nu. Har kollat med värmekamera och ingen värmeutveckling nu.

Kan själva kopparblecket inuti brytaren bli dålig? Kände på båda skruvarna uppe och nere (med avslagen huvudsäkring) och dessa känndes ok. Tog bilden efter en stund, men när jag kollade först så visade värmekameran över 100C. Värmekamera visar hett objekt vid 61.8°C, blått svalare område runtomkring, skärmbild från mätinstrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Händer i bland , bara byta den felaktiga

• Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
A
Oj det var rejält varmt där. Det brukar bero på dålig kontakt någonstans men det kan ju ha havererat inuti brytaren också.

• Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
Antewallgren,
Vad är det för fabrikat på den heta dvärgbrytaren(automatsäkring)?

Din värmekamera kan mäta in i framtiden, den mäter temperaturen den 22 jan, det är imorgon, enligt skärmbilden?

• Haha
avh67f
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Antewallgren,

• Elcentral med automatsäkringar och handskrivna etiketter för identifiering. Kablage syns ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnodt skrev:
Antewallgren,

Din värmekamera kan mäta in i framtiden, den mäter temperaturen den 22 jan, det är imorgon, enligt skärmbilden?
Eller så har jag bara ställt in fel datum 😅

Det skulle nog inte skada att byta allihop, de där är inte purfärska...

Finns jordfelsbrytare?

zarkov zarkov skrev:
Det skulle nog inte skada att byta allihop, de där är inte purfärska...

Finns jordfelsbrytare?
Nej det skulle vara bra.

Det finns tyvärr inte. Enligt utsago så slog alltid JFB ifrån när en till central kopplades in i samband med utbyggnad. Så den installerades aldrig. Det var tydligen en hel del felsökning bakom men dom hittade aldrig felet.

Rådigt att gjort! Fiffigt med värmekamera. I en dvärgbrytare finns komponenter som gör att den kan bryta vid kortslutning och överlast. Det är två separata funktioner. Det finns även oftast en mekanik som gör att du inte kan blockera vippan, och lite gnistfällor.

Jag har ingen aning om vad som hänt i ditt fall, men de gånger jag sett brända dvärgbrytare så har det rört sig om äldre diton av okänd kvalitet. Det är inte feltänk att fundera på att uppdatera.

T Tsdoesds skrev:
Rådigt att gjort! Fiffigt med värmekamera. I en dvärgbrytare finns komponenter som gör att den kan bryta vid kortslutning och överlast. Det är två separata funktioner. Det finns även oftast en mekanik som gör att du inte kan blockera vippan, och lite gnistfällor.

Jag har ingen aning om vad som hänt i ditt fall, men de gånger jag sett brända dvärgbrytare så har det rört sig om äldre diton av okänd kvalitet. Det är inte feltänk att fundera på att uppdatera.
Hade tagit lång tid att hitta utan värmekamera...trodde först att det kanske kolade i någon vägg, då tänkte jag att det borde jag kunna se med värmekamera. Men här såg man extremt tydligt var det var problem direkt.

Jag lovar att öppna brytaren och visa med bilder här när jag bytt ut den.

A
Du borde försöka åtgärda det där jordfelet också vid tillfälle/så småningom. Det försvinner ju inte för att man tar bort jordfelsbrytaren. En elektriker med en isolationsprovare borde kunna lokalisera det.

A avh67f skrev:
Du borde försöka åtgärda det där jordfelet också vid tillfälle/så småningom. Det försvinner ju inte för att man tar bort jordfelsbrytaren. En elektriker med en isolationsprovare borde kunna lokalisera det.
Jo helt klart. Det pratades om att problemet kunde vara hur centralerna blev ihopkopplade med varandra. Vi har en del att göra på to-do listan.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.