Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dvärgar som trippar vid strömavbrott. Teori kring detta?

1. S
    Medlem · Västernorrland · 95 inlägg

Sixtenblixten

Medlem
    Har varit med om det några gånger, att vid spänningsbortfall har dvärgbrytare trippat när spänningen kommit tillbaka. Ingen speciellt tung last, några datorer i nåt fall.

Vad kan det bero på?

2. A
    Medlem · Stockholms län · 10 062 inlägg

Avemo

Medlem
    Hur många datorer? Är det något mer innehållande switchande spänningsomvandlare? Dessa innehåller kondensatorer som ger en hög ström vid tillslag. När flera slås på samtidigt kanske det räcker för att lösa säkringen.

3. J
    Medlem · Uppsala · 2 817 inlägg

JOW

Medlem
    Vanliga transformatorer har ju även de en startström, när de magnetiseras.

Dock vet jag inte i vilket sammanhang man skulle ha så många att det skulle bli problem i hemmamiljö...

4. H
    Moderator · Stockholm · 45 920 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det kan räcka med två datorer plus någon printer. Om säkringen inte har C karaktär.

5. E
    Medlem · 4 194 inlägg
    Fabrikat på säkring?

6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 976 inlägg
    Jag har samma "problem" här. Hager brytare 10B, den som har någon dator, skärm + ett gäng små nätagg till switchar, routrar etc bakom sig löser ofta när man slår på strömmen. Flipprar man på den igen så funkar det...kontinuerlig belastning är långt under 10A

7. Bezt
    Medlem · Örebro · 2 122 inlägg

Bezt

Medlem
    Klart de kortväxta har svårt att se när det är strömavbrott så att de ramlar.

Förlåt, kunde inte låta bli på en sån rolig rubrik.

• Laddar…
  8. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 680 inlägg

b_hasse

Medlem
    Med mycket stor sannolikhet beror det på inrusningsströmmen i switchade nätdelar. Jag har varit med om "apparatskåp" som inte gick att starta pga några få switchade nätdelar. När matningen till skåpet kopplades in kom ju inrusningsströmmen samtidigt i de switchade nätdelarna, och säkringen löste ut.

Det fixades genom att seriekoppla matningen till de switchade nätdelarna med överströmsskydd av PTC-typ. Egentligen funkar ett vanligt effektmotstånd minst lika bra för att begränsa inrusningsströmmen, men tyvärr brinner det upp om det blir för hög ström pga ett fel. Ett rätt dimensionerat PTC-motstånd både begränsar startströmmen och skyddar sig självt mot överhettning (överström).

9. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 283 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Bara att instämma i kören här. Det är problem med switchade nätdelar.

I bredbandsföreningen hade vi samma problem med fiberswitcharna. Det finns ett tiotal switchade nätdelar och efter strömavbrott löste B10A-dvärgen varje gång.

Det hela löste sig dock något oväntat efter att jag installerat en lite större rackmonterad UPS från APC. Inte ens vid återstart med helt tomma batterier i UPSen är det numera något problem.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    sw.jpg

10. A
    Medlem · Västra Götaland · 2 976 inlägg

Anders_Nilsson

Medlem
    Jag trodde nyinstallation av diazed var lika dött som motorfotogen till taktorer men här ser jag en chans till "Rebirth of the Diazed".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.