Mikael_L
Åh herregud, alla dessa val. :x

Nu måste jag snart börja regla upp alla kortlingar bakom badrumsväggarna som kommer behövas, så då måste man ju veta var det ska skruvas också.

Och då var det här med ett duschset med tillhörande stång.

Jag kan ju knalla in på Rusta eller ÖoB och köpa ett billigt noname-set, men började fundera ifall det inte är smartare att köpa något kvalitets-set istället, som håller länge.

Så nu undrar jag om det finns något enkelt standard duschset som anses hålla bra kvalitet till ett reltivt lågt pris, kalla det prisvärt.
Vi är inte ute efter några "fancy" prylar, inte något trendigt. Vi är överens om att vi inte känner högre livskvalitet av att hålla i ett trendigt duschhandtag.
Utan något som känns precis lika (o)hippt idag som det kommer kännas om 20 år, då det fortfarande är helt.

Jag söker alltså duschens motsvarighet till elektrikernas Eljo Trend strömbrytare och uttag.
Vad sätter t.ex. bostadsbolag in, när dom ROT'ar sina fastigheter?

Bästa svaret

Krilleman
I rotningar är det numera standard att monter någon typ av VASKA-duschset. Arrow, FMM osv...
Fästes i blandarrören som oftast dyker ner från det sänkta undertaket. Mindre hål i tätskiktet...

Har du dold rördragning till blandaren så skulle jag bara smackat upp en bredare regel typ 45x95 centrerat ovan blandaren, sätt den hela vägen så har du något att skruva blandaren i med!

Köp svenskt så brukar kvaliten vara bra! Jag skulle rekomendera något ur FMM:s sortiment!

Redigerat:
Mikael_L - Köpte denna här till förra lägenheten - Bra pris för hela paketet!

FMM Combi

Finns även med en lite nyare blandare:

FMM Combi 2

krilleman_215 skrev:
Köp svenskt så brukar kvaliten vara bra! Jag skulle rekomendera något ur FMM:s sortiment!
Om vi pratar just duschset...

Har varit i både Moras nerlagda fabrik och deras nuvarande gemensamma med FMM (FMMs gamla fabrik) men tyvärr där gjordes inga duschset... :O

Så skit i FMMs kina-import, blandare kan de bra men på duschset har de inte bättre koll än nån annan.

Hansgrohe är ledande på duschset just nu känns det som.

Hmm, ibland känns det som om allt borde ha en ursprungsmärkning (typ kött).
Jag köpte ett duschset från FMM som vi är nöjda med. Det låter ju dock inte så jättekul att höra att det är tillverkat i Kina.

hans grohe !! säger jag också

Krilleman
Svenskt och svenskt, köp något från en större leverantör, jag tycker FMM håller bra standard. Sen kan man ju fråga sig var dom är tillverkade, prova att köpa en "svensk" SAAB :x

köpte Idos duschvägg genom Rinkabyrör till bra pris. Fick det hemlevererat direkt från fabrik (IFÖ Mörrum).
Visst är det skillnad på kvalitet då jag tidigare hade en från Skånska byggvaror,
men ok den är prisvärd då det skiljer 3500 på priset.

Köpte nyligen en FMM combi (precis en sån som nämnts i ett inlägg ovan) och tycker den är riktigt OK, betydligt stabilare än en någon Rusta-grej. Får väl se vad jag tycker om 5-10 år.

Givetvis har Krilleman rätt i att de mer etablerade märkerna inte vill skita ner sig med att köpa in nått skräp. Men Ostnor (FMM & Mora) har mycket produktIon i Kina, så det betyder inte per automatik att det är skräp, även om det är stor risk. Hansgrohe äger en fabrik i Kina & Grohe har just nu lagt bud på en av Kinas största tillverkare.

Men känn på grejerna åk till nån av de större VVS varuhusen, efter att känt å klämt på duschset i några år så tycker jag nog att Hansgrohe känns mest gedigna generellt. Men sen finns det en uppskö med med fler märken som har enskilda modeller som också är rejäla och prisvärda. Men passa dig för Arrow, Demerx och sånt riktigt skräp.

A
Jag köpte en Hans Grohe för sisådär 2-300kr när jag renoverade badrummet för 6 år sedan och nu har slangen börjat "skruva" sig lite lustigt och okontrollerbart och en extra stråle har börjat strila åt ett galet håll ur själva duschhandtaget så nu är det dags att byta. Men 6 år för 2-300 kr anser jag är helt ok livslängd för det priset så jag kommer nog försöka hitta ett liknande set från Hans Grohe igen.

Mikael_L
Tja, jag hittar t.ex. ett Hansgrohe Crometta-85 Vario krom för blygsamma 433:- på vvsonnet.
27763000.jpg
Det är kanske helt OK. Vi är i alla fall inte ute efter något flashigare utseende eller modell, men som sagt en hållbar kvalitet är ju trevligt.

Jag såg även en som såg lika ut, men heter Hansgrohe Crometta-85 Green, ett par hundringar dyrare.
Det är vad jag förstod snålspolande munstycke på 6liter/min. Vilket jag kan tycka är intressant.
Någon som vet vad 85-vario har för spolmängd?

A
Mikael_L skrev:
Tja, jag hittar t.ex. ett Hansgrohe Crometta-85 Vario krom för blygsamma 433:- på vvsonnet.
[bild]
Det är kanske helt OK. Vi är i alla fall inte ute efter något flashigare utseende eller modell, men som sagt en hållbar kvalitet är ju trevligt.

Jag såg även en som såg lika ut, men heter Hansgrohe Crometta-85 Green, ett par hundringar dyrare.
Det är vad jag förstod snålspolande munstycke på 6liter/min. Vilket jag kan tycka är intressant.
Någon som vet vad 85-vario har för spolmängd?
Hmmm, jag fick med en strypning som minskade spolmängden från 12L/m till 6L/min (jag har t.o.m. kontrollmätt, ja ja jag vet att jag måste skaffa mig ett liv). Men den lilla plastgrunkan skulle jag inte betala ett par hundringar för (vilket jag inte kan ha gjort eftersom dushsetet kostade 2-300 kr totalt), det måste gå att fixa på annat sätt.

Mikael_L
bra-byggare skrev:
(jag har t.o.m. kontrollmätt, ja ja jag vet att jag måste skaffa mig ett liv).
Ahhhh, en själsfrände ... :D :cool:

Mikael_L
krilleman_215 skrev:
Har du dold rördragning till blandaren så skulle jag bara smackat upp en bredare regel typ 45x95 centrerat ovan blandaren, sätt den hela vägen så har du något att skruva blandaren i med!
Ja det var ju ett bra tips, som jag kan följa även ifall duschstången är bestämd från början. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.