Byggahus.se

Duschrum med fönster

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har läst igenom de trådar som rör fönster i badrum men är ännu inte helt nöjd ;)
    Som många andra har vi också ett "klassiskt" avlångt badrum med ingång på ena kortsida och fönster på andra. Här har det tidigare stått en duschkabin men nu ska hela badrummet rivas efter troligtvis 60 års trogen tjänst =)

Vi har då, tvärt emot vad vi vet att man borde, valt att lägga en dubbel-dusch på kortsidan, längst in i badrummet med ett 50x50cm fönster mitt i. Dels för att en glasvägg mot resten av rummet både ger ljus och skapar mer plats och av den anledningen vill vi inte göra på något annat sätt. Men problem är ju till för att lösas brukar man säga.

Jag skulle därför vilja höra några fler tips o trix av flera som gett sig i kast med detta eller har bra ideer!

De två som jag står och vilar mellan just nu är att byta ut det gamla träfönstret mot ett PVC fönster. Detta skall då enligt anvisningarna klara detta utan problem. Finns som båda fasta och öppningsbara. För o nackdelar?

Det andra alternativet är att jag lägger en måttbeställd glasskiva över det fönster som nu redan sitter där, då det är infällt ca 10 cm. Finns det beslag som gör att då skulle kunna öppna o stänga detta på ett snyggt sätt? Hade ju varit snyggt om man kunde få allt i samma nivå som kaklet?

Andra ideer? Vi är inte intresserade av duschkabin, duschdraperi eller att sätta för fönstret med glasbetong. Har vi fler alternativ? Vilket av dessa tror ni annars skulle vara att föredra?

Tack på förhand!

2. G
    Medlem · Nivå 14
    pvc fönster - tål fukt både på in - och utsida :)
    Enkelt att underhålla , öppningsbart för att vädra ibland
    gaia

3. P
    Medlem Nivå 1
    Någon som kan tipsa om fönster 50x50 och gärna öppningsbart som fungerar i en dusch? De jag funnit har ofta tjocka ramar och minskar således ljusinsläppet i badrummet väldigt mycket.

4. P
    Medlem Nivå 1
    Efter att ha pratat med ca 15 olika fönsterföretag kan jag nu tipsa om kronfönster. Måttanpassat, minsta karmarna av alla jag pratat med, både på öppningsbara och fasta fönster, och pvc, dvs duschvänligt i mitt fall ;) kan återkoppla med bild när badet är färdigt =)