Bygger ett nytt badrum och funderar lite på hur jag ska göra med duschen. Badkar och dusch ska ligga bredvid varann som på bilden och duschen ska vara 110x90 cm. Alltså 110cm bred.
Jag vill gärna ha en hylla i duschen och till badkaret och tänker därför att jag ska bygga en liten väggbit som på bilden så det blir ca 10cm på var sida. Kan dock inte hitta någon dusch som ser ut som jag ritat, utan då behöver jag antagligen specialbeställa.
Tänker att det kanske är någon här som kan komma med bra förslag på hur jag annars ska lösa det för att få till en enklare lösning.
Jag vill gärna ha en hylla i duschen och till badkaret och tänker därför att jag ska bygga en liten väggbit som på bilden så det blir ca 10cm på var sida. Kan dock inte hitta någon dusch som ser ut som jag ritat, utan då behöver jag antagligen specialbeställa.
Tänker att det kanske är någon här som kan komma med bra förslag på hur jag annars ska lösa det för att få till en enklare lösning.
Det är ju en bra lösning, speciellt med tanke på att man då kan sätta in en nischdusch istället och spara pengar på det. Jag har i det här fallet dock valt bort en vägg/glasbetongvägg mellan just för att få en mer öppen känsla. Tack för tipset i alla fall!GoForIt skrev:
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Kolla med INR. De erbjuder ofta anpassade mått utan extra kostnad.
Jag har kollat med inr och duschbyggarna. Båda har en modell som inr linc 15 men den här ju dörröppningen mot den lilla utbyggnaden och då skulle ju dörren gå halvvägs ut på den vilket kan bli konstigt.
Lite återvändsgränd. Det borde ju som du säger gå att fästa upp något i taket också
Lite återvändsgränd. Det borde ju som du säger gå att fästa upp något i taket också
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Hör ifall de kan ändra konfigurationen på det. Borde inte vara allt för avancerat. I och med att du vill ha dörren mot den fullhöga väggen så borde ju resten få nog med stöd av att det är en vinkel samt att det är en profil upptill, som även den är i vinkel. Kan för övrigt varmt rekommendera att limma fast alla fästen istället för att borra.B carlkarlin skrev:
Har hört mig för nu och INR samt duschbyggarna ska ha runt 30 000:- för den här duschlösningen vilket känns lite svettigt. Jag tänkte höra mig för med glasmästeri runt stockholmstrakten istället och höra vad de erbjuder. Tack för tipsen.
Ska höra med dem. Tack för tipset.
K Kullen skrev:Kolla med Vetro, tror att dom gör speciallösningar också.
http://vetro.se/
Vill du ha en öppen känsla så tycker jag att du ska avstå duschväggar helt och hållet. Du slipper putsa glasväggar varje dag och behöver inte stå instängd i ett bås när du duschar. Med en takdusch så kommer det inte mycket vatten utanför din duschyta heller (skaffa en bra skrapa med långt handtag).
Kan du inte sätta glaset som är utåt ur bilden på utsidan (dess kortsida) av den låga uppmurade väggen. Då får du endast 2 st rektangulära glasskivor plus en dörr. Blir ju inget superspecial som ska anpassas. Borde bli hälften av de där 30 tuss som INR ville ha. Framförallt prata med en glasmästare. De skulle skratta när de hör att någon vill ha 30 tuss för att fixa det där.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 799 inlägg
Du skulle också kunna fasa av tvärväggen i 45 grader från mitten på väggen så att dörren ansluter tätt mot sidoglaset men den murade väggen sticker ut något på badkarssidan, om det alls finns ett egenbärde i att den sticker ut.
Oavsett, som @tobbbias är inne på, sikta på rektangulära glas, inga specialskurna vinklar.
Oavsett, som @tobbbias är inne på, sikta på rektangulära glas, inga specialskurna vinklar.
Tycker själv inte om när personer frågar om hjälp utan att återkoppla om hur utförandet blev, så nu kommer en bild på det färdiga resultatet. Valde en enkel lösning som jag blev rekomenderad i tråden. Rak dusch på 90x110cm och ett badkar bredvid. Både jag och badpojken är supernöjda