S
Nyfiken på genomströmningsvärmare, som alternativ till varmvattenberedare. (Fritidshus.)

Har hört om att det ibland (oklart varför) skulle kunna bli problem med en sådan (g-värmare) i kombination med termostatblandare. D v s att man i stället bör satsa på engrepssblandare.
Kanske finns erfarenheter här i forumet kring de bekymmerna och eventuella lösningar men tråden avser nu specifikt duschbehov, där jag sneglar åt kabin.
.
Inte helt enkelt att få klart för sig i vilka modeller det är den ena eller andra typen av blandare. Åtminstone inte vid ”google”-shopping, utan direktkontakt med (kompetent) säljare.
T ex i nedan, hos Jula. Rätt mkt info på sidan men ingen gällande typen av blandare. Månne någon här i forumet som råkar veta… :thinking:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...rumsinredning/duschkabiner/duschkabin-435067/

Alternativt har tips på och/eller egna goda erfarenheter av duschkabin med engreppsblandare?

Tänk en gång till, genomströmningsvärmare drar MYCKET ström när man tar vatten eller så blir det bara fesljummet. En genomströmmare kan nog behöva 3 fas 16 A medan man duschar och är då abonnemanget 16 A så finns inte utrymme för kaffebryggare/vattenkokare/micro samtidigt. En "vanlig" beredare tar en längre stund att bereda varmvatten med en lägre effekt.

Protte

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
En normal dusch använder ca 10l/minut, eller lite mer.
Kollade ett fabrikat av genomströmningsvärmare. Den drar 16A enfas, och värmer 1,5 l/minut till 38 grader. En trefas variant kanske kan fixa någorlunda användbart flöde då.

S
Jag tittar på en genomströmningsvärmare som enligt uppgift skall ge nedan, med 3 st 16A-säkringar. (Huvudsäkring i kåken: 16A.)

Exempel, vattentemp in: 15 grader.

Genomströmningsvärmaren höjer detta med 33 grader till 48 grader, vid maximalt 4,8 liters förbrukning per minut.

Blandar man då det 48-gradiga vattnet fiftyfifty med kallvatten så får man alltså 9,6 liter 31,5-gradigt vatten per minut ut från duschmunstycket.

Fast det kommer nog att kännas lite ljummet.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Och gäller det att ingen sätter på kaffebryggaren medan du duschar.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Men...varför :thinking:? Min erfarenhet är att genomströmningsberedare främst används där det går åt väldigt lite varmvatten väldigt sällan, typ nåt fristående förråd på jobbet där någon behöver tvätta händerna lite snabbt en gång i halvåret.
Är det utrymmet som är problemet tar en 30 liters vanlig varmvattenberedare liten plats, och gör en dusch betydligt behagligare än det tänkta alternativet.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
B
Jag har sett en del genomströmningsvärmare som inte tål tryck, vilket gör att de kräver speciella blandare.

Det krävs runt 20kW för att kunna duscha i en sådan. (10l/min, 30C tempökning).

Har man gasol/naturgas kan jag tycka genomströmning kan vara rimligt att överväga. Eller om det är för att tvätta händerna i garaget. I alla andra fall skulle jag förorda en beredare.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
S
Tack för inspelen - och jag skall nog backa från tanken om genomströmningsvärmare. (Nu "byter" tråden lite riktning, mot den tangerande frågan om genomströmningsvärmare vs varmvattenberedare. ;) Moderatorn får avgöra om den skall flyttas...)

Utrymmet är egentligen inget problem, såhär långt tänkt i projektet så får jag säkert plats med en 100-liters om det är det rätta vs kåkens behov.
Tänker då på uppvärmningstiden och hittade ett svar/exempel så som nedan. 2,5 timme, med 1500W.

Tabell över uppvärmningstider för vattenberedare från 10 till 55 grader Celsius vid 1200 W och 1500 W.

Antar att man då kan komplettera med en appstyrningslösning, om man vill vara säker på att ha varmvatten när man anländer (fritidshus som sagt). Som t ex: https://www.kjell.com/se/produkter/...yoyopower-gsm-switch-fjarrstrombrytare-p52028

Du kan väl samköra uppvärmningen med beredaren.
Eller så låter du beredaren vara på för jämnan.

Protte

S
prototypen prototypen skrev:
Du kan väl samköra uppvärmningen med beredaren.
Eller så låter du beredaren vara på för jämnan.

Protte
Beredaren på för jämnan låter inte så vänligt för elräkningen. Frostvakt vintertid - om inte kåken stängs för säsongen och systemet töms på vatten. Men annars blir det onödigt att ha varmvatten alltid redo, om det kanske går 3-4 veckor mellan behoven.

Samköra med uppvärmningen? Inte riktigt med på hur du menar.
Uppvärmningen av kåken är vedeldad kamin samt framöver oljeradiatorer. (Vilka jag ser framför mig att komplettera med typ nämnda appstyrningslösning.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.