Hej!

Vad säger branschreglerna om att montera en duschkabin i ett utrymme utan tätskikt? Det rör sig om en lokal på bottenplan där tidigare ägare monterat en duschkabin med avloppet draget till intilliggande rum där det är påkopplat på tvättställsavloppet. Lokalen skall nu renoveras och frågan är om man då skall passa på att lägga tätskikt eller om det bara är en onödig utgift. Bottenplattan är isolerad och det skall ej monteras någon form av golvbrunn.

vh
RT

Skall den stå där permanent eller är det bara en övergångsperiod då ni renoverar något?

Den skall stå där permanent. Underlaget skall vara klinkers.

Jag skulle gissa att man då måste ha både golvbrunn o tätskikt. Det är ju in vatten till duschkabinen som kan läcka. jag tycker det verkar riskabelt.

Det är min tanke också.. problemet är att det inte är min lokal. Jag vill kunna argumentera för min sak till kunden.. Det bästa skulle vara om jag svart på vitt kunde visa att det krävs golvbrunn i ett utrymme där rinnande vatten finns tillgängligt samt att man måste klassa det som våtrum när man stoppar in en duschkabin. Någon nämnde för länge sedan att man tom klassar ett kök som våtrum så fort man installerar en blandare med "duschhandtag".

//Rolle

Ring till bkr (www.bkr.se) eller gvk så kan du säkert få uppgifter om detta strider emot branchregler. Det gör det troligtvis och så skall man ju inte bygga, då gäller ingen försäkring tex....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.