Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

duschdörrar hur monterar man om man har rör?

1. E
    Medlem · jönköping · 346 inlägg

elisa_82

Medlem
  2. C
    Medlem · 12 432 inlägg
    Man får såga upp hål i väggens ram. Normalt finns tillräckligt med marginal att ta av.

• Laddar…
  3. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 13 782 inlägg

KrillemanPremiumikon: Badkar

Husspekulant Plumber
    Antingen om det finns plats att jacka ur för rören i vägg-profilen så kan man göra så. Om det inte går så får du dra om rören ovan duschväggen!

Alternativet ovan är snyggast enligt mitt tycke!

4. E

elisa_82

Medlem
    om man dra ovan röret hur hur fästar dörren på vägen?

men något annat jag funderar på den här är 130 cm och vår badrummet är 120 !!

ifall om inte finns tillräckligt med marginal att såga kan man köpa en extra

5. E

elisa_82

Medlem
    nu vi har köpt hem glasväggen och det var 124 cm passar perfekt, men fortfarande vet inte hur vi ska montera, jag fyndade den för 300 kr så tänkte jag fall om vi inte kan montera det är inte så mycket.

6. Andreas Lundgren
    Medlem · Skåne · 617 inlägg
    Hat du möjlighet att lägga alla delar (utom dörren) på ett golv så son de är tänkta att sitta ihop och ta en bild? Och visa var röken går? Så kanske vi kan komma med bättre input.

Mvh, Andreas

7. E

elisa_82

Medlem
    som du ser på bilder det är 2 st profiler i varandra, en av glasdörrar ska vara fast , glaset ska in i den andra profilen. jag är inte säkert om den som i mitten ska vara där! den där är med typ plast på sida .

8. E

elisa_82

Medlem
  9. Andreas Lundgren
    Vanligast är att man sågar ut hål i både profilen och insatsen. Det går ju dock inte om glaset går in i insatsen. Då får man bygga ut väggen istället där proflen ska sitta.

tmp.jpg

Vet du vad det finns för vägg bakom kaklet? Finns det tillräckligt att fästa profilen i? Är det stenväggar är det inga problem, men är det kakel på gipsvägg är det lite svårt att få till en stark infästning som dessutom är tät. Tänk på att det inte räcker att täta mellan kaklet och profilen, vattnet "rinner" bakom kaklet längs väggens tätskikt.

10. E

elisa_82

Medlem
    aha jag vet faktiskt inte om det är stenväggar eller gipsvägg, men nu vi har rivat andra badrummet på över våning och den var gipsväggar! vi ska renovera den och funderar på att beställa en duschvägg där också, men kanske vi kommer att få detta problem men att vattnet rinner i väggen. men där ska rören vara inbyggda . vad tror du??

11. Andreas Lundgren
    Det är inga problem, gör ni om det från början så förbereder ni väggen så att det finns något att fästa duschväggen i. Antingen en regel, kortlingar eller så bygger ni våtrumsvägg enl. https://www.youtube.com/watch?v=bn0WzsOe50o

Jag menade mest att ni kan inte sätta expander-plugg (molly-plugg) i kakelväggen och sen täta runt profilen, man måste göra en godkänd infästning.

Jag bygger själv våtrumsväggen (som på filmen) på de väggar i mitt badrum där jag kommer fatt ha i infästa saker.

Redigerat 27 feb 2014 07:15
  12. F
    Medlem · 24 inlägg
    Det finns aluminiumprofiler typ 30*30 mm som man kan köpa på byggvaruhus som säljer duschväggar. Dessa kan man jacka ur för rören i, och sedan sätta duschväggen utanpå. De är gjorda för att lösa problem med utanpåliggande rör. Vi har använt sådana i fritidshuset. Funkar kanon. Tänk bara på att flytta väggen 30 mm från hörnet då också. (Blir lite större duschutrymme, men vad gör det?)

13. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 892 inlägg

pelpet

Medlem
    Jag tog loss rören, borrade hål av rätt storlek i profilen, monterade profilen, stack igenom rören och kopplade tillbaka dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.